Eizo FlexScan EV2411WSE, 24" LED från Eizo

Permalänk

Eizo FlexScan EV2411WSE, 24" LED från Eizo

Har funnits ute i japan i några månader men kommer nu till sverige i början av mars.

Pressrelease
Produktinfo

Estimerat utpris:
5790 exkl. moms
7238 inkl. moms

FlexScan EV2411W är den första EIZO-skärmen som har bakgrundsljus med lysdiod (LED, light-emitting diode)

Ser helt klart intressant ut, hade tänkt köpa mig en FlexScan S2431WSE idag men fick av en slump reda på att denna skulle kolla ut inom en snar framtid.

Svårt att hitta en bra review på produkten, någon som har hittat en?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk

Håller med om att den ser väldigt intressant ut. Speciellt en tid efter lansering då den förhoppningsvis kommit ner lite i pris. Men hade jag varit tvungen att köpa en skärm nu, så hade definitivt denna varit en starkt kandidat.

Rent allmänt tror jag att LED bakgrundbelysning kommer att ta över mer o mer. Vilket jag bara ser som possitivt. Dels med tanke på bilden men framför allt miljö och energi.

Ser fram emot den första recensionen här på Sweclockers.

Permalänk

Fast det är en TN tyvärr. Jäkligt dyrt för o vara det måste jag säga, verkar som de där dioderna fortfarande kostar alldeles för mkt.

Storlek och Typ 61 cm (24.1") TFT color LCD panel
Betraktningsvinklar (H, V) 170°, 160° (at contrast ratio of 10:1) 178°, 178° (at contrast ratio of 5:1)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Aj, då. Jag såg bara "Betraktningsvinklar H178°/V178°" på specen och utgick från att det inte var TN. Men TN går helt bort för mig. Och det gör det redan ganska höga priset ännu mindre prisvärt. Åtminstone i mina ögon.

Angående produktionskostnaden för LED så lyckas ju Dell hålla ner kostnaderna på sina laptops med LED-skärmar ganska bra (minns inte exakt, men har för mig att man får lägga till runt 1300,-), så det borde inte behöva vara så högt pris som Eizo tar. Samtidigt är ju Eizo kända för sin kvalité, så det lägger väl på lite extra, plus att Dell arbetar med extremt stora volymer och därigenom kan pressa ner kostnaderna mer än de flesta. Men jag tror som sagt att LED kommer starkt.

Permalänk

Alltid är det något...

Ska hålla ögonen öppna när den kommer och se om den är något att ha.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Varför är TN så dåligt? (inte vidare updaterad på skärmar nuförtiden..)

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk

Jo det är fuskigt att de helt plötsligt börjar mäta på ett annat sätt, men det är de inte ensamma om, är några tillverkare som kör det med 5 till 1 ibland.
2411 gjorde mig misstänksam, deras bättre skärmar brukar liksom heta yy31, 41 eller tom 61.

1300 spänn extra var inte mycket, men bärbara är trots allt mindre och använder antagligen betydligt färre dioder. Tycker det går jäkligt segt, hade trott att LED-bakgrundsbelysning skulle vara vanligt redan. Men det är samma sak med OLED, det dröjer. I datortidningar stod det för kanske tre år sen att OLED skulle komma 2009/2010. Enda vi har idag är nån jävla sony-tv på 11 tum och en kommande 26-tummare.

Fast egentligen, vad blir så mycket bättre med LED?
Svärtan borde bli riktigt bra även om jag inte vet om så är fallet, jämnare belysning också. Men är det senare verkligen ett så stort problem, hur många skärmar lider av så ojämn backlight att man störs sig på det? Sen är det ju fortfarande till stor del upp till panelen, ser man ett område av skärmen från tillräckligt mycket vinkel så kommer färgen bli annorlunda, spelar ingen roll vad som sitter bakom och lyser.

Edit: Jag tar tillbaka det där med att ojämn backlight inte skulle vara så stort problem, har man ofta mörka bilder/filmer/spel så kan det vara nog så irriterande om skärmen läcker från något hörn. Sitter framför en skärm som inte har något läckage alls och dessutom har en extra "jämnhetsfunktion" men har sett en del mindre roliga exempel.
Med LEDs borde man ju slippa såna eventuella problem helt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Varför är TN så dåligt? (inte vidare updaterad på skärmar nuförtiden..)

Yes, äntligen, så j**la skönt, man kan dubbelposta igen!
Såg det först för några dagar sen, en kille som hade tre, fyra inlägg i rad i en tråd.

Nåväl här har vi en fin liten lista på engelska

TN

* Good response time
* Very good dynamic range (400:1 with older generation, 700 - 1000:1 with newer gen TNs)
* Poor vertical viewing angle (especially from below)
* Poor screen uniformity and stability (white can look "dirty"), which can reduce perceived contrast
* Lateral viewing angle is not great (darker/lighter details can appear and disappear depending on the angle)
* 8-bit gradient (16.7M colors) through dithering and FRC
* Lack of true 8-bit DAC causes color tinting, fringing, and burning in gradients and poor reproduction of darker tones
* Very unlikely to get image persistence
* Low input lag (lower latency in screen update)
* Economical, but more prone to backlight bleeding and QC (quality control) problems than other panel types, too

av Xtknight på Anandtech, kan dock vara lite gamla uppgifter i vissa fall
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

I min mening är deras enda fördel priset, responstiderna är tillräckligt låga på i princip alla skärmar idag så det ser jag som en icke-fråga.
De allra flesta (alla?) TN-paneler har blanka skärmytor (glossy) vilket en del kan tycka är trevligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Good response time
Check

Very good dynamic range (400:1 with older generation, 700 - 1000:1 with newer gen TNs)
Check

Poor vertical viewing angle (especially from below)
170°, 160° (at contrast ratio of 10:1) 178°, 178° (at contrast ratio of 5:1)

Poor screen uniformity and stability (white can look "dirty"), which can reduce perceived contrast
Tidigare Eizo-skärmar med TN panel har enligt min erfarenhet inte detta problemet.

Lateral viewing angle is not great (darker/lighter details can appear and disappear depending on the angle)
LED Backlight borde lösa detta problemet

8-bit gradient (16.7M colors) through dithering and FRC
Helt klart en nackdel men den färgövergång som ofta finns i Eizo´s skärmar upplever jag vara likvärdig med andra paneler, färgdjupet är tyvärr märkbart sämre.

Lack of true 8-bit DAC causes color tinting, fringing, and burning in gradients and poor reproduction of darker tones
Kan inte påstå att jag upplevt detta på bättre TN-skärmar.

Very unlikely to get image persistence
Har ingen uppfattning om detta problemet så jag kan inte yttra mig om det.

Low input lag (lower latency in screen update)
Helt klart en nackdel men inget som kommer påverka mitt arbete.

Economical, but more prone to backlight bleeding and QC (quality control) problems than other panel types, too
LED Backlight borde lösa detta problemet. QC är inget problem med en Eizo

Jag påstår inte att skärmen är felfri men jag insåg att jag kanske var lite väl snabb att dömma ut skärmen bara för att det var TN-panel. Finns så mycket mer i en skärm än själva panelen och jag hoppas att bla LED blacklight löser flera av de störra problemen (bleed och taskig viewing angle)

Hela grejen påminner mig bara om 1080p-hysterin

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Man tackar för svaren!

Sitter själv med en S2431W så jag slipper dessa eventuella TN-problem! Mycket nöjd med min skärm, men jag har märkt av lite bleeding i hörnen.

Ungefär som på den här bilden:

http://myego.cz/img/dell-3008wfp/dell-3008wfp-light-bleeding....

Fast endast i de fyra hörnen och inte över lika stora ytor som där.

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X