Permalänk
Medlem

Fjärrstarta/styra dator

Har gått å funderat lite på att kunna fjärrstarta och styra datorn. Mest som en kul grej, då vill jag gärna att kontrollen man styr med ska vara typ som en dosa till bilen.
Har kollat runt lite och hittat följande:
Sändare
Mottagare

Tror ni detta skulle fungera?

http://www.danmobility.se/product.asp?c=2352285960&n=11991496...

Vad som är viktigt är ju att om man ska starta datorn så måste punkterna på moderkortet slutas under nån sekund bara. Danmobilitys styrning verkar inte fungera på det sättet, dessutom så är mottagardosan väldigt stor.

Tips är välkommet!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Finns det någon anledning att stänga av datorn alls?

Sen Win2000, XP och Vista så har datorer i princip "mått" bättre av att stå på, annat med Win9x och Me.

Själv stänger jag bara av när jag ska åka bort längre tider eller planerar att inte använda datorn.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3: Goddag yxskaft

Hittade även på Elfa: 78-299-30

Borde fungera? Tycker formatet på sakerna verkar vettiga.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag köpte en fjärrkontroll till datorn på biltema iaf.

Vanlig fjärrkontroll sedan en usb sändare till datorn. Sen med programmet man får till kan du ställa in vad de olika knapparna ska göra på kontrollen.

Tror den kostade 250:- eller nått sånt.

Visa signatur

Vista suger ***
Kör XP !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Distadgurka
Jag köpte en fjärrkontroll till datorn på biltema iaf.

Vanlig fjärrkontroll sedan en usb sändare till datorn. Sen med programmet man får till kan du ställa in vad de olika knapparna ska göra på kontrollen.

Tror den kostade 250:- eller nått sånt.

Jo, men lite svårt att starta datorn genom USB.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo, men lite svårt att starta datorn genom USB.

nejdå, Det sitter även en kabel från Usb sändaren som man kopplar till Startknappen på burken.

Visa signatur

Vista suger ***
Kör XP !

Permalänk
Medlem

Distadgurka:
var det denna fjärren du skaffade? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=130801

Permalänk
Medlem

Du skulle ju även kunna göra detta via mobilen, via Bluetooth.
Fast jag kom även och tänka på att det blir ju inte världens bästa avstånd. Men det blir nog billigare.

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite också, jag har redan en mce fjärr så den delen är löst, men jag skulle vilja också kunna fjärrstarta igång datorn, alltså från när den är helt avstängd, vad finns för bra köplösningar, eller är det "enklare" med nåt kitt man bygger själv?

/Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
Distadgurka:
var det denna fjärren du skaffade? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=130801

Japp precis den är det!

Visa signatur

Vista suger ***
Kör XP !