Permalänk
Medlem

Ubuntu 8 server med fast IP

Hej på er

Behöver lite hjälp med att greja fast ip på min server. Dhcp fungerar perfekt, så kortet verkar vara korrekt installerat.

Så här ser min /etc/network/interfaces ut efter att jag ändrat i den:

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.20
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

Jag kör med en router mellan server och modem om någon undrar, men det borde väl vara rätt uppenbart ;).

Lägger även till mina dns-servrar i /etc/resolv.conf och startar sen om nätverkstjänsten, som då svarar med:

Don't seem to be have all the variables for eth0/inet (jo jag vet, lite knepig grammatik men det kan jag leva med om den gör som jag vill).

Så där är jag nu. Någon som vet vad som gått fel?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Sådana inställningar gör du nog bäst i din router och låter din linux server ta emot en fast ip via dhcp som vanligt. DNS inställningar görs också i din router.

Permalänk
Medlem

Ser inga direkta fel i den. Prova att ta bort allting och lägg om på nytt, det kanske finns något skräptecken eller liknande med?

"man interfaces" kan du ha som referens.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Sådana inställningar gör du nog bäst i din router och låter din linux server ta emot en fast ip via dhcp som vanligt. DNS inställningar görs också i din router.

Ta emot fast ip via dhcp? Lurige kille där .. ;). Men jag vill helst inte lösa det den vägen, vill gärna ha reda på vad som gått fel så jag lär mig något av detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thadizzy
Ser inga direkta fel i den. Prova att ta bort allting och lägg om på nytt, det kanske finns något skräptecken eller liknande med?

"man interfaces" kan du ha som referens.

Ska prova och kika på tipset du gav, tack!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

tror han menade att routern delar ut ip-adresser dynamiskt som vanligt och att servern är inställd på dynamisk ip. i många routers går det att ange undantagsfall för ipadresser baserat på nätverkskorts mac-adress. på så vis kan man ange statiska ipadresser i routern men datorn har ingen aning om det utan tror att den får en dynamisk ip. problem kan uppstå vid byte av hårdvara så jag tycker att du ger dig in på rätt väg ändå!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
tror han menade att routern delar ut ip-adresser dynamiskt som vanligt och att servern är inställd på dynamisk ip. i många routers går det att ange undantagsfall för ipadresser baserat på nätverkskorts mac-adress. på så vis kan man ange statiska ipadresser i routern men datorn har ingen aning om det utan tror att den får en dynamisk ip. problem kan uppstå vid byte av hårdvara så jag tycker att du ger dig in på rätt väg ändå!

Misstänkte nästan att det var det han var ute efter ;). Har följt rådet att plocka bort filen och skapa en ny från scratch, det hjälpte dock inte heller. Klagar fortfarande på att den inte hittar allt den behöver för att köra fast ip. Har någon några fler ideer så emottages dessa med tacksamhet :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Prova att endast ange den nödvändiga informationen: address, netmask och gateway.

Permalänk
Medlem

Precis, såhär ser min ut t.ex

iface eth0 inet static address 192.168.3.3 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Prova att endast ange den nödvändiga informationen: address, netmask och gateway.

Då har jag testat detta med utan framgång, får samma felmeddelande :(.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

efter att du satt statisk, startar du om allt då?
sudo /etc/init.d/networking force-reload ?

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
efter att du satt statisk, startar du om allt då?
sudo /etc/init.d/networking force-reload ?

Jag har använt sudo/etc/init.d/networking restart, och även startat om hela burken. Iallafall alternativ 2 borde väl ha samma effekt antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Först kanske en dum fråga, har du ett eller två nätverkskort? De flesta moderkort har nuförtiden ett inbyggt som alltid är eth0.

Annars så bör detta räcka.

"
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
#allow-hotplug eth0 <- bara om du vill ha det
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.20
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

"

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argit
Först kanske en dum fråga, har du ett eller två nätverkskort? De flesta moderkort har nuförtiden ett inbyggt som alltid är eth0.

Annars så bör detta räcka.

"
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
#allow-hotplug eth0 <- bara om du vill ha det
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.20
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

"

Hej du

Jag har bara 1 nätverkskort, sitter i en pci-slot. Finns inget inbyggt på moderkortet. Klipper in min config-fil här nedanför så ser du vad du har att jobba med ;). Fungerar som sagt klockrent med dhcp, det är därför den körs så nu, jag har inte glömt att ändra till static.

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
adress 192.168.1.16
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

vad innebär det med "hotplug" i sammanhanget?
om jag associerar till exempelvis NAS-servrar och deras hotplug, är jag ute och cyklar då? inläggen här lärt mig mycket genom era inlägg. tack så mycket!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.