Problematik ang. val av budgetkort

Permalänk

Problematik ang. val av budgetkort

Tjo!

En vän till mig vill kunna spela lite nya spel, han har dock inget extremt starkt behov av prestanda och snygg grafik.

Problemet är att han är väldigt ekonomiskt begränsad och okunnig vad gäller datorer, så han skaffade en riktigt knepig burk med en Intel Dual Core processor på 1.8 Ghz och integrerad grafik. (den var givetvis billig, men inte särskilt prisvärd)

Nu vill han skaffa ett nytt grafikkort för enbart 500 kr, och jag kan inte riktigt rekommendera något särskilt då jag inte vet hur pass mycket hans CPU kommer flaska. Han har ingen möjlighet att skaffa några nya komponenter och har bara 500 kr att spendera.

Jag har funderat på HD 4670, men det överstiger budgeten en del och kommer troligen bli flaskad av den slöa Pentium Dual Core 1.8Ghz cpun.

Jo, ang. nätaggregat så vet jag inte exakt vilket, men jag antog att ett riktigt billigt grafikkort troligen inte är ett prestandamonster som inte kräver några extrema nätaggregat. Jag återkommer när jag vet vilket nätagg han har (vilket kan ta lite tid med hans datorkunskaper...)

Permalänk
Medlem

Något som är bra att veta innan man köper ett nytt grafikkort är nättagregatets styrka samt märke. Vet du vad hans är?