Permalänk
Medlem

Sys c:, i Vista ;)

Halloj experter!

Jag har en SATA disk med Vista på som ända fram till igår har bootat utan problem, nu får jag dock "Missing Operating System". Har testat repair från vistaskivan, den stoppar tyvärr med error 0x1f = kan inte hitta disken/partitionen. Lustiga är att jag ser disken i recovery console, kan läsa filer från den etc, bara auto repair som vägrar hitta den. Vet någon vilka drivrutiner det är som gäller för SATA-kontrollern på ett Gigabyte MA790 kort? Provat lite diverse utan framgång. Även kört bootsect /nt60 c: som gjorde sitt utan felmeddelanden, men får ändå inte igång Vista. Hela operativsystemet ligger kvar på disken, har kollat detta mha "disk i annan maskin-tricket", men några bootfiler verkar inte finnas där. Förr i tiden var det ju så enkelt som att boota med en floppy och köra ett simpelt "sys c:" i DOS. Vad hittar man på idag när den metoden inte riktigt fungerar? Har testat bootsect /nt60 sys c: också - utan resultat.

MvH Dennis

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

har du testat fixmbr?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
har du testat fixmbr?

Japp, glömde skriva med det i min första post men testat det med, utan framgång.

Är inne på att installera Vista parallellt med min gamla installation och sen mha t.ex VistaBootPro ändra så att den gamla installationen startas istället, men vore roligare att kunna ordna det på något annat vis, kanske man lär sig något på kuppen :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.