Permalänk
Medlem

Wake On LAN

Tja!
Tänkte om ngn ville hjälpa till lite här.

Jag vill starta min stationära från min bärbara. Jag har en DIR-635 som router emellan. Jag har installerat "Wake on LAN ex" på min bärbara och skrivit in MAC/IP.

Nu kommer det roliga Jag kan släcka datorn, logga ut, starta om. Men jag kan inte väcka min stationära!

Jag misstänker routern, men det kan även vara en BIOS-inställning på min stationära. Har ändå aktiverat det som låter vettigt att aktivera i båda fallen...

Ideas?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Wake on lan måste vara aktiverat i biosen. Dessutom måste nätverkskortet ha ström när datorn är avstängd för att ens kunna lyssna på något "magic packet".

EDIT: Är det PCI-nätverkskort(alltså ej inbyggt) får du kolla på satt WOL kabeln sitter kopplad till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är ett Asus P5B Deluxe, med 2 lanportar inbyggt. Men jag har läst manualen, googlat och yrat runt i BIOSEN utan något vettigt förutom under APM. De roliga är ju att datorn "lyssnar" ju på mina släcka, logga ut, stäng av kommandon. Men inte uppvaknadet.

Föressten, jag har bundit MAC adressen i routern till IP:et.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Senast som jag kollade på Wake on LAN så var det ett broadcast paket som användes, och dessa routas inte så du måste sitta på samma subnät som den maskinen som du vill väcka.

Vad använder du för att stänga av/logga ut ?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Ja programmet heter "Wake on LAN ex" som är freeware från betanews.com. Jag sitter i samma subnät som min stationära och broadcastar öven dit.

Skumt... :/

Känns som det kan va BIOSen, routern verkar ju släppa igenom stäng av/logga av-kommandon. Men... vet inte om routern kan spara de i nått minne när datorn är avstängd, kanske ngn leasingtime. Men ja tror snarare det kanske kan va en forwaring-funktionen,. men vettifan vilken.

Stora samhällsproblem inrikes det här

EDIT:

enter windows, go into device manager, find the 2 lan controllers, enter each property--advanced property, set that " wake up from power down" to Enabled,

Nu fungerar det perfekt!

Visa signatur

Baaahh