Finns inga prisvärdiga LCD!

Permalänk
Medlem

Finns inga prisvärdiga LCD!

Letat runt nu på nätet och hittar inga prisvärdiga skärmar för 2000 kr max.
Dom ska minst ha 22" tum. Visst HP , LG osv har några ute med dom verkar ju inte vara något att hurra över.

När kommer nästa generations LCD skärmar?

Tror jag behåller min CRT MV740 17" COMPAQ, snabb och skön fortfarande efter alla dessa år, det är kvalité det

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Hedersmedlem

Och vad var din fråga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Vad är det för fel på HP?

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

upp till 15ms i realtime tests!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
upp till 15ms i realtime tests!

Det är inte mycket..

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Det står 5 ms! Så jo det är mycket!.

Jag har lirat på en skärm som hade 16 ms för 3 år sedan, den sög som fan!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

orka inte läsa

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
orka inte läsa

Behåll du gamla bettan, den behöver du inte kolla ms på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du är hyffsad gammal medlem så hade man faktiskt räknat med lite mer mognad på inlägget. Haffat nån annans konto eller?

Varför inte gå till typ din lokala butikoch prova lite skärmar istället för att hänga upp dig på specs? Det finns bra och prisvärda skärmar, kanske inte för 2000 kr men det tycker inte jag det fanns på tiden då CRT regerade heller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gambit gambit min vän, mognad? Tänker inte ens kommentera

Jag har kollat på skärmarna i 2k klassen dom suger inte men dom är inte värda 2000 kr heller. Och allt över 2000kr är för mycket för en skärm. Behöver bara en större skärm för musikens skull, lite jobbigt och jobba med en 17.

Färgerna suger på LCD det är största problemet.

När kommer nästa generations LCD skärmar?

Tror jag behåller min CRT MV740 17" COMPAQ, snabb och skön fortfarande efter alla dessa år, det är kvalité det

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Hedersmedlem

Du får helt enkelt lägga lite mer pengar för att få en bra skärm då du kräver mer än Nisse i allmänhet och då pratar vi 3000kr för en 20".

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Nej, bra datorskärmar runt 2000kr har vad jag vet aldrig funnits.

Förstår inte riktigt vad trådskaparen gnäller om.

Min Samsung 19" 959NF kostade 5000 på sin tid, sen sista året eller kanske tom två sista åren den fanns så gick den för 3000. Lågt pris, men då var CRT på väg ut också, LCD hade klart större marknadsandel.
Det var då en diamondtron-CRT, en bättre Sony gick på runt 7000. Skulle man ha stora 21" blev det så klart dyrare.

Edit:
"Jag har kollat på skärmarna i 2k klassen dom suger inte men dom är inte värda 2000 kr heller. Och allt över 2000kr är för mycket för en skärm."

Tror det stora problemet är att du är fattig eller snål helt enkelt.
Jag har själv inget överskott på pengar och två riktigt gamla datorsystem som du ser i signaturen men skulle knappast lägga min budget på 2000kr för en skärm.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Gambit gambit min vän, mognad? Tänker inte ens kommentera

Jag har kollat på skärmarna i 2k klassen dom suger inte men dom är inte värda 2000 kr heller. Och allt över 2000kr är för mycket för en skärm. Behöver bara en större skärm för musikens skull, lite jobbigt och jobba med en 17.

Färgerna suger på LCD det är största problemet.

När kommer nästa generations LCD skärmar?

Tror jag behåller min CRT MV740 17" COMPAQ, snabb och skön fortfarande efter alla dessa år, det är kvalité det

Vad poäng med denna tråd? Tycker du 2000kr är för mycket för en bra skärm? Till skillnad från grafikkort/processor så håller en bra skärm relativt länge.

Det finns mycket bra LCD-skärmar men för 2000...troligtvis inte

Permalänk
Medlem

Re: Finns inga prisvärdiga LCD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Letat runt nu på nätet och hittar inga prisvärdiga skärmar för 2000 kr max.
Dom ska minst ha 22" tum.

Vad hade du väntat dig då!?
I.o.f. är prisvärdhet individuellt, om man inte bryr sig så mycket om färger, kontrast å sånt så kan väl en 2000kr 22" anses prisvärd, men samtidigt skulle någon som värdesätter de egenskaperna inte alls tycka den var prisvärd, då den trots allt kostar 2000 men inte alls uppfyller önskemålen.

Men då du senare sa att du ville ha lite bättre kvalité så kan du ju garanterat inte få en prisvärd skärm för 2000. Du kanske kan få en 19" av lite bättre kvalité, men en bra 22" för 2000, glöm det.

Min egna generella åsikt är att LCD först nu börjar bli prisvärda, min Samsung 959NF köptes för ca 3000 för fem år sen, jag kan med den köra 1600*1200 i acceptabel skärpa och det är först nu som LCD:s kan erbjuda likvärdig upplösning för motsvarande pris. Det är i.o.f. upp till var och en hur man väger de olika för och nackdelarna med de olika teknikerna mot varandra och det här är ju bara hur jag upplevt det.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Och jag vill ha en 24"-skärm för 1500;- och som ska vara jättebra.

--

Du får vad du betalar för.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Nej jag är inte snål och heller inte fattig ;).
Har bara svårt att motivera att köpa en LCD just med tanke på att dom är så mycket sämre än CRT skärmar.

Speciellt färgerna är ju dåliga oavsett vilka LCD man kollar på.
Och förresten jag ska åka till butiken och se vad jag kan hitta inom nån dag, inte riktigt kollat.
Har endast erfarenhet från jobb LCDs, Samsung skärmar och gamla LCD som brorsan ägde några år på nacken där var färgerna katastrof!

Men men jag ska ge det hela en chans... annars hoppar jag över LCD tekniken och väntar in OLED.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Oled blir ju billigt ska du se

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791
______________________________
Netbook: Asus EEE PC 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Nej jag är inte snål och heller inte fattig ;).
Har bara svårt att motivera att köpa en LCD just med tanke på att dom är så mycket sämre än CRT skärmar.

Speciellt färgerna är ju dåliga oavsett vilka LCD man kollar på.
Och förresten jag ska åka till butiken och se vad jag kan hitta inom nån dag, inte riktigt kollat.
Har endast erfarenhet från jobb LCDs, Samsung skärmar och gamla LCD som brorsan ägde några år på nacken där var färgerna katastrof!

Men men jag ska ge det hela en chans... annars hoppar jag över LCD tekniken och väntar in OLED.

År 2005 ? "finns en bra artickel i illustrerad vetenskap NR 13/2007 som handlar om oled" skapade samsung en 40" oled-tv och det var bara 1st prototyp....... "tippar" vi kanske får se en oled skärm för datorbruk först 2011 någonting =)... tv går alltid först ?

du får säkert punga ut 10000 för en 17" skärm när den släpps all ny teknik är dyr

MVH. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Nej men inom 2år så finns det säkert nåt bättre än LCD.
Den tekniken är ju faktiskt inte något att hurra över.. den är ju sämre än gamla crt på nästan allt, färg ,kontrast, betraktningsvinkel you name it LOL

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd

Köp ingen skärm då kuknisse.

*Inlägget är redan beivrat med varning, fler anmälningar behövs inte.*
/Kanel

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Gambit gambit min vän, mognad? Tänker inte ens kommentera

Jag har kollat på skärmarna i 2k klassen dom suger inte men dom är inte värda 2000 kr heller. Och allt över 2000kr är för mycket för en skärm. Behöver bara en större skärm för musikens skull, lite jobbigt och jobba med en 17.

Färgerna suger på LCD det är största problemet.

När kommer nästa generations LCD skärmar?

Tror jag behåller min CRT MV740 17" COMPAQ, snabb och skön fortfarande efter alla dessa år, det är kvalité det

Dumt svar. Din tråd är omogen, det finns ingen fråga utan det är ett konstaterande från din egen synvinkel: "Det finns inga prisvärda LCD-skärmar!" - hur mycket till frågeställning är det?

Sluta gnäll på specifikationer - det du vill ha om du inte spelar är inte mycket. Hyffsad kontrast och god dpi, praktiskt taget vilken skärm somhelst i 2000kr-klassen har dessa förmågor. Men sedan vad du gråter över är en annan femma.

Gå till återförsäljare och checka skärmar istället för att basera dina åsikter efter tekniska data som inte säger något om slutprodukt.
Färgerna tycker jag är helt OK på LCD, mycket bättre än på min gamla CRT (SyncMaster 750s) - det enda problemet jag ser med LCD alls är: Pixelfelsfrekvens och bleed, med tur får man en bra skärm från början - annars får man jobba en stund tills man får tag på en som håller måttet.

Vad menar du med "Nästa generations LCD-skärmar"? Du har antagligen inte sett marknaden alls - det enda segmentet på LCD-marknaden som verkligen uppdateras alls är de vansinnigt dyra modellerna eller 24"-modellerna eftersom det är där kvalitetskraven finns och en hyffsat stort marknadsegment med tanke på priset medan mainstream-segmentet av skärmar, dvs i mina ögon 19-22" faller skymundan med statisk teknik länge.

Permalänk
Medlem

Gud va ni klagar. Så fort man klagar på dagensteknik så blir nån sårad.. awww poor baby. Nu är det så att jag vill skapa debatt, tycker vissa saker inom hårdvara fortfarande är stenåldern. Hårddiskarna börjar först nu komma igång, hastigheten på dom suger fortfarande. Tom raptor osv är ingen och hurra över medan grafikkorten bara svishar fram.

Standard idag är väl 22 - 24. Dom kostar bara 3400 kr, dom där 24 tums skärmarna från BenQ.

Får hoppas på att SED, OLED och alla dom andra standarder kommer tidigare än befarat. Lägger lätt 4000-5000 kr på en sådan skärm. Men LCD är knappast värt hälften. Jag vill inte ha 5000:1 i kontrast jag vill ha 1 miljon:1 som SED klarar av och OLED också. Jag vill ha 100 gånger bättre färgnyans än vad LCD klarar.

LCD är första generationens tunnskärmar och DET MÄRKS!

Snart kommer vi alla skratta åt LCD och jag kommer leda den gruppen

OLED , SED is the future.... LCD is the past.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Gud va ni klagar. Så fort man klagar på dagensteknik så blir nån sårad.. awww poor baby. Nu är det så att jag vill skapa debatt, tycker vissa saker inom hårdvara fortfarande är stenåldern. Hårddiskarna börjar först nu komma igång, hastigheten på dom suger fortfarande. Tom raptor osv är ingen och hurra över medan grafikkorten bara svishar fram.

Standard idag är väl 22 - 24. Dom kostar bara 3400 kr, dom där 24 tums skärmarna från BenQ.

Får hoppas på att SED, OLED och alla dom andra standarder kommer tidigare än befarat. Lägger lätt 4000-5000 kr på en sådan skärm. Men LCD är knappast värt hälften. Jag vill inte ha 5000:1 i kontrast jag vill ha 1 miljon:1 som SED klarar av och OLED också. Jag vill ha 100 gånger bättre färgnyans än vad LCD klarar.

LCD är första generationens tunnskärmar och DET MÄRKS!

Snart kommer vi alla skratta åt LCD och jag kommer leda den gruppen

OLED , SED is the future.... LCD is the past.

Japp vi syns i nästa inlägg om 2-3 år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vill man ha OLED innan år 2010 så får man verkligen hosta upp pengarna, så OLED ligger inte i nära framtid får oss vanliga dödliga. Milo du säger att du kan lätt lägga 5000kr på en OLED skärm. Då säger jag bara en sak. Du får vänta länge innan priserna ligger där. Vad ska du göra tills dess?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Gud va ni klagar. Så fort man klagar på dagensteknik så blir nån sårad.. awww poor baby. Nu är det så att jag vill skapa debatt, tycker vissa saker inom hårdvara fortfarande är stenåldern. Hårddiskarna börjar först nu komma igång, hastigheten på dom suger fortfarande. Tom raptor osv är ingen och hurra över medan grafikkorten bara svishar fram.

Standard idag är väl 22 - 24. Dom kostar bara 3400 kr, dom där 24 tums skärmarna från BenQ.

Får hoppas på att SED, OLED och alla dom andra standarder kommer tidigare än befarat. Lägger lätt 4000-5000 kr på en sådan skärm. Men LCD är knappast värt hälften. Jag vill inte ha 5000:1 i kontrast jag vill ha 1 miljon:1 som SED klarar av och OLED också. Jag vill ha 100 gånger bättre färgnyans än vad LCD klarar.

LCD är första generationens tunnskärmar och DET MÄRKS!

Snart kommer vi alla skratta åt LCD och jag kommer leda den gruppen

OLED , SED is the future.... LCD is the past.

Tråden känns inte särskilt seriös, "inga prisvärda LCD", för vem? Vill man ha en LCD -skärm som på alla sätt är bättre än en CRT för 2000kr, så finns det naturligtvis inga prisvärda LCD-skärmar.
Men å andra sidan kunde du aldrig få en bra CRT för 2000kr heller....möjligtvis när de reades ut för att de inte tillverkades längre (men de bra skärmarna redan slutat att tillverkas då iofs). Begagnat kan man få en rätt bra CRT till ett billigt pris, men det beror ju enbart på att de under de senaste åren har fasats ut i stora volymer både på kontor och i hem och efterfrågan inte är speciellt stor på begagnade CRT-skärmar.

Däremot finns det riktigt bra LCD-skärmar i det lite högre prissegmentet, en korrekt kalibrerad S-IPS skärm är mycket angenäm att sitta framför och god nog åt bildbehandlingsproffsen. Däremot har en CRT snabbare respons.

Det känns som om du inte har kollat speciellt noga och fick lust att trolla lite...

PS. Det finns inga prisvärda grafikkort, minnen, osv längre.....det som folk ger mig gratis är bara skit....go figure DS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknshy
Köp ingen skärm då kuknisse.

Riktigt onödig kommentar/angrepp som bara renderar dig en varning.

Permalänk
Medlem

härligt Kanel, jag känner mig oerhört kränkt *snyft*
Jaja jag förstår vart ni vill komma.
Men aja jag ska gå och kolla på ett par LCD, hittar jag någon som är "ok" så återkommer jag. Ska dock jämnföra med min CRT sida vid sida.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Standard idag är väl 22 - 24. Dom kostar bara 3400 kr, dom där 24 tums skärmarna från BenQ.

Får hoppas på att SED, OLED och alla dom andra standarder kommer tidigare än befarat. Lägger lätt 4000-5000 kr på en sådan skärm. Men LCD är knappast värt hälften. Jag vill inte ha 5000:1 i kontrast jag vill ha 1 miljon:1 som SED klarar av och OLED också. Jag vill ha 100 gånger bättre färgnyans än vad LCD klarar.

Du drar ju alla LCD:er över en kam...Det är stor skillnad på nån billig TN-panel och en AS-IPS som den som sitter i NEC:en jag har (20WGX2 Pro) t ex. Hade en relativt dyr CRT innan denna men färgerna på den här LCD:n är suveräna, skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Gud va ni klagar. Så fort man klagar på dagensteknik så blir nån sårad.. awww poor baby. Nu är det så att jag vill skapa debatt, tycker vissa saker inom hårdvara fortfarande är stenåldern. Hårddiskarna börjar först nu komma igång, hastigheten på dom suger fortfarande. Tom raptor osv är ingen och hurra över medan grafikkorten bara svishar fram.

Standard idag är väl 22 - 24. Dom kostar bara 3400 kr, dom där 24 tums skärmarna från BenQ.

Får hoppas på att SED, OLED och alla dom andra standarder kommer tidigare än befarat. Lägger lätt 4000-5000 kr på en sådan skärm. Men LCD är knappast värt hälften. Jag vill inte ha 5000:1 i kontrast jag vill ha 1 miljon:1 som SED klarar av och OLED också. Jag vill ha 100 gånger bättre färgnyans än vad LCD klarar.

LCD är första generationens tunnskärmar och DET MÄRKS!

Snart kommer vi alla skratta åt LCD och jag kommer leda den gruppen

OLED , SED is the future.... LCD is the past.

Om du är så himla "cocksure" på detta med OLED närmaste tiden, varför skiter du bara inte i att föra fram denna tråden och sitter och rullar tummarna istället? Du snackar om att det inte finns prisvärda skärmar i LCD-utföring, och sedan snackar du om uppemot 24"? Där finns det inget egentligen billigt, det är 19-22" där alla billiga skärmar finns.

I allmänhet skriver du ganska konstigt - motiverar aldrig några åsikter utan skriver bara rätt upp och ned. Sedan är det ingen som blir "ledsen" utav att du tycker illa om LCD-tekniken, men på sättet du gör det är knappast något som får någon att falla för dig. Vill du skapa debatt inleder du med en frågeställning, inget fånigt konstaterande utifrån dina egna teorier.

Hårdiskar idag är förhållandevis snabba och tekniken sedan SATA infördes har blivit bättre och de mekaniska hårddiskarna är näst intill ljudlösa. SSD-hårddiskarna är sämst på egentligen allting; dyra, långsamma och har hög felfrekvens - men tysta. Är det den utvecklingen du sucktar efter? Raptorhårddiskarna är inget att tänka på, tills dess att Samsung inte fått ut sina 10.000-varvare finns det ingen anledning att investera i sådanna hårdisskar eftersom de inte är så fantastiskt mycket snabbare än dramatiskt mycket billigare modeller med mycket bättre ljudnivåer. Ett vanligt trofébygge.

Du vet säkert inte ens vad 5000:1 (exempel) i kontrast innebär, utan du vill förståss tro att OSED/OLED ger tusen gånger bättre bild bara för att kontrastnivåerna är bättre. Knappast. Sedan kommer du inte ha råd med den tekniken när den är ny, om du inte vill börja spara veckopengen allra redan. Sedan är ny teknik, i första revision, nästan alltid sämst. Bara för att tekniken i TEORIN presterar ditt eller datt så betyder inte detta att den exakta produkten i hand gör något av detta. Lev i nuet, sitt på sin CRT i fem-sex år till eller förstå att LCD inte är så fantastiskt uselt som du vill tro.

Det enda jag vill se hos en ny monitorteknik är felfri bildyta - i form av låsta/döda pixlar eller andra fel som är alldeles för vanliga idag.