USB "Den här enheten kan fungera snabbare"

Permalänk

USB "Den här enheten kan fungera snabbare"

Moderkortet stöder USB 2, och det är aktiverat i BIOS. Windows XP Pro Sp2 stöder USB 2. USB-prylarna är för USB 2.

Ändå dyker alltid meddelandet "Den här enheten kan fungera snabbare" upp när de kopplas in.

Vad beror detta på, och hur avhjälps problemet?

Permalänk
Medlem

Vissa kontakter till moderkorten kan ha 1.1 stöd

prova att byta kontakt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Det är ett helt nytt moderkort, och alla USB-kontakter är version 2. När jag klickar på listan över tillgängliga USB-kontakter får jag följande svar:

"Inga höghastighets-USB-styrenheter är installerade på den här datorn".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

då kanske du måste installera SP2 och drivrutiner och/eller aktivera USB2 i bios ??

Permalänk

Gå till moderkortstillverkarens hemsida och tanka hem drivrutiner, jag har också detta problemet med en av mina datorer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Du kan prova att gå in i Enhetshanteraren->USB styrenheter och högerklicka på
Allmänt USB-nav, välj att Avinstallera denna. Efter att du gjort så, startar du om datorn och USB-navet kommer att installeras om och då har du förhoppningsvis också USB2. Detta har hjälpt mig ett flertal gånger på min egen och andras datorer, förutsatt att de stöder USB2.

Permalänk

Det löste sig så enkelt som att klicka på enhetshanteraren, Andra enheter, och installera drivrutinerna automatiskt.

Det är dock onödigt att man skall behöva göra det själv.