Permalänk

Sista PCI-platser oduglig?

I manualerna till många instickskort nämns det att man inte bör installera dem i den sista PCI-platsen. Jag testade att installera ljudkortet där, och självklart hittades det inte av systemet. Inte heller fungerade det på mitt förra moderkort.

Vad är sista PCI-platsen reserverad för? Går den via inställningar att göras "normal"?

Permalänk
Medlem

Det är olika mellan olika moderkort, så man kan inte säga så generellt, det finns de som reserverar sista pci-platsen för speciella expansionskort men långt ifrån alla. På mina fyra sista moderkort inklusive nuvarande har sista pci-platesen fungerat utmärkt med ljudkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

är de stor skillnad i prestanda mellan PCI-platserna,kan väl inte va så jätte stor eller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Är inte den sista reserverad till nätverkskort? ibland brukar den ha en annan färg än de övriga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag har åtm min NIC kort där och fungerar utmärkt. När jag satten den högst upp så hittade inte systemet det. Vet inte om de råkade vara en slump eller?

Visa signatur

Ingenting är omöjligt, det är bara svårare.

Permalänk
Avstängd

I tidernas begynnelse så fanns det en viss begränsning i att chipseten bara stödde tre pci-platser. Fanns det fler så fick de dela IRQ med någon av de andra.
Det borde å andra sidan vara borta sedan länge tycker man, men jag vet inte. Jag har själv aldrig råkat ut för problemet. Låter visserligen som något VIA skulle kunna lyckas med

Att den nedersta platsen (eller annan, men oftast nedersta) är olikfärgad beror ofta på att just den platsen är utrustad för att kunna leverera lite extra ström jämfört med de andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm aldrig varit med om att någon PCI-plats inte fungerat/varit reserverad för något.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Enligt manualen delar sista PCI-platsen IRQ med det inbyggda nätverkskortet.

Går det att montera ett extra nätverkskort där, utan att det blir krockar?

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är det att sedan väldigt länge så ska PCI-kort klara att dela IRQ. Jag tycker fortfarande det är underligt det här.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Grejen är det att sedan väldigt länge så ska PCI-kort klara att dela IRQ. Jag tycker fortfarande det är underligt det här.

Testade tidigare idag med ett tv-kort i nedersta PCI-platsen. Det hittades inte av systemet. Flyttade det till platsen ovanför, och allt funkade.

Läste i manualen för tv-kortet, och där står det att det bör sitta i den första ellet andra PCI-platsen, och att det på många moderkort inte fungerar i den nedersta.

Jag har ett annat problem, som jag skrev i nätverksdelen av forumet; att jag får meddelandet att nätverkskabeln inte är ansluten, trots att den är det och uppkopplingen fungerar. Jag tänkte möjligen inköpa ett extra nätverkskort, men det måste i så fall sitta i den nedersta PCI-platsen, då de andra två är upptagna.

Permalänk
Medlem

Spajdermän: Det låter som en hårdvarukonflikt, har själv problemet med den, särskilt efter att jag uppdaterat windows xp till senaste.

Du har iofs ett nytt moderkort men hur pass nytt är tvkortet om det är det som ställer till det. Ibland kan tillverkare ha med det i sin faq vilka moderkort som strular och hur man löser det om det nu går att lösa. Det går väl att konfigurera IRQ nummer manuellt har jag för mig men inget jag skulle rekommendera i första hand.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.