Nvidia Geforce 9600 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
var det verkligen rätt länk?

oj xD haha nej http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346520

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
oj xD haha nej http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346520

hehe tänkte väl det. hm undrar vad "superclocked" innebär..

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
hehe tänkte väl det. hm undrar vad "superclocked" innebär..

jaru e väl så mkt fabriksöverklockat som de går eller nått Hoppas dom sänker priset snart till 1400 ungefär då ska jag ha ett

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se tester hur det avlastar vid blu-ray/hddvd avspelning, något som jag hoppas Swec uppdaterar testet med.

Gainward kortet är mest intresant. Hoppas dock att priset sjunker till ca 1400kr.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är intressant hur de effektiviserat prestandan en hel del med färre streamprocessorer. Hittade äntligen en bra förklaring på prestandaboosten per stream processor.

http://legitreviews.com/article/666/1/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är intressant hur de effektiviserat prestandan en hel del med färre streamprocessorer. Hittade äntligen en bra förklaring på prestandaboosten per stream processor.

http://legitreviews.com/article/666/1/

Tack så mycket Boris. Jag har funderat på det också men har inte hunnit fråga någon, super!

Detta tyder bara på att 9800GTX verkligen kan bli ett monster.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Försökte precis ställa ner ett 9600GT till "standardfrekvenser" men det gick inte att köra något efter det (grafikproblem). Men jag har uppdaterat prisjaktlänkarna nu när Gainward och BFG är inlagda där.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Ang elförbrukningen delar jag inte åsikten om att detta är snålare än 3870, utan anser tvärtom.
Det ligger ca 10W högre i idle och runt 20W lägre i load ja...

Många har på datorn 24/7 där datorn står på i idle och tankar eller whatever i 23 timmar och spelar spel (load) i en timma per dag..
Alltså kommer datorn med lägst idle dra mindre ström.

Tänkt på det där med. Komplett har kort redo att köpas på studs nu för 1700:-. Någon som har räknat på det där med strömförbrukningen? Hur mycket mer kostar det att ha ex. ett 8800gt igång nonstop i en månad kontra ett 9600GT?

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att grafikkorten är billiga är kanske för att grafikkorttillverkarna vill att vi ska skaffa en vana att köpa 2 eller fler grafikkort i SLI eller Crossfire.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

På Prisjakt är 9600GT-priserna nästan nere i 1500:- nu vilket är rätt pris. Bra, då blir det priskrig

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Sen får vi inte glömma denna ; )
http://www.webhallen.com/prod.php?id=84581&ref=Prisjakt

Undrar hur mkt 512mb extra gör gentemot 8800 GT.

Billigaste måste nog vara denna återköpare
http://www.opensolution.se/ecommerce_artikel.php?id=275231&pr...
Undra bara om det kan gå ner ännu mer eller hur dom nu tänker...

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Det här testet är ju rätt ointrssant faktiskt. Just med tanke på att alla tre modellerna är OC modeller. Kunde ni inte åtminstånde kört testerna vid referens frekvenserna?

Sedan så gjorde en del tester i helt olika inställningar. Jag skulle vilja sett tester på 1280x1024 då väldigt många fortfaranbde spelar i den upplösningen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det här testet är ju rätt ointrssant faktiskt. Just med tanke på att alla tre modellerna är OC modeller. Kunde ni inte åtminstånde kört testerna vid referens frekvenserna?

Sedan så gjorde en del tester i helt olika inställningar. Jag skulle vilja sett tester på 1280x1024 då väldigt många fortfaranbde spelar i den upplösningen.

Jag väntar på ditt test på Nordichardware så då får du visa hur det skall se ut Alla vill skicka OC-modeller. Kanske kunde fått tag på en icke OC-modell men inte innan lanseringen, dvs då hade testet kommit senare. Testade nyligen att sänka frekvenserna men det funkade inte bra (som jag tidigare skrivit). Problemet verkar vara shaderfrekvenserna. Hinner nog inte med att göra mer idag då jag måste ta hand om sonen. Han går före fler 9600GT tester

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Alltså... HDMI-utgången måste väl ändå vara både ljud och bild?
Såg att någon skrivit att det bara var bild... men HDMI står ju för
High Defenition MEDIA Interface... vilket borde stå för både ljud och bild?
Annars hade väl HDMI hetat HDVI(High Defenition Video Interface)?

Förövrigt tycker jag inte testet var helt rättvist eftersom det var klockat...
lite missvisande. Jag hade iaf valt hd3870 då det är billigare och tystare:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah

Förövrigt tycker jag inte testet var helt rättvist eftersom det var klockat...
lite missvisande. Jag hade iaf valt hd3870 då det är billigare och tystare:)

Igår var hd3870 billigare, idag finns det 5st olika modeller av 9600gt att få tag på för under 1600kr. Alltså är den billigare nu... dock förmodligen bara nån vecka, fram till att Ati's prissänkingar slår igenom i sverige.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

anslutningarna på gainwardkortet var en bra drag

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

tystas

Mycket snack om vilken som är snabbast. Men vilken tystats? Det nya Nvidia kortet eller ATI? Tyvärr så finns det inga med passiva kylare med det kan man sätta på i efterhand. Har det kommit ut någon ny kylare till 9600? I min htpc är inte clockningen det viktigaste utan mer db.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Mycket snack om vilken som är snabbast. Men vilken tystats? Det nya Nvidia kortet eller ATI? Tyvärr så finns det inga med passiva kylare med det kan man sätta på i efterhand. Har det kommit ut någon ny kylare till 9600? I min htpc är inte clockningen det viktigaste utan mer db.

Ganska säker på att samma kylare som passade till 8800gt passar också till 9600gt. Då har du ju t.ex. accelero s1 som är helt passiv och lär räcka lätt till att kyla 9600gt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ganska säker på att samma kylare som passade till 8800gt passar också till 9600gt. Då har du ju t.ex. accelero s1 som är helt passiv och lär räcka lätt till att kyla 9600gt.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/501/8/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det här testet är ju rätt ointrssant faktiskt. Just med tanke på att alla tre modellerna är OC modeller. Kunde ni inte åtminstånde kört testerna vid referens frekvenserna?

Här har du rätt många olika 9600GT mot varandra, plus att ett 'baseline'-kort (antar det betyder standardklock) jämförs med HD3850, 3870, 8800GT och 8800GTS 512.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/501/1

Ett standardklockat 9600 GT är oftast litet långsammare än HD3870, även om skillnaden är rätt liten. Märks främst när man kommer upp i höga upplösningar. Tydligt är också att det inte verkar finnas nån anledning att köpa ett 256MB kort längre; 8600GT ägs sönder rätt hårt.

EDIT: Fel av mig. Det var inte alls ett 256MB HD3850 de testade... Kom förmodligen från nån annan review jag läste ungefär samtidigt... /EDIT

EDIT 2: Kan tillägga att de faktiska testerna börjar på s. 19. Gissar att de har betalt per sida. /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Igår var hd3870 billigare, idag finns det 5st olika modeller av 9600gt att få tag på för under 1600kr. Alltså är den billigare nu... dock förmodligen bara nån vecka, fram till att Ati's prissänkingar slår igenom i sverige.

Mmmmm, precis... priset kommer ligga på runt 1400 kr(om man räknar efter usa prissänkningen som är ungefär 20%)... så ett hd3870 är mycket mer prisvärt
anser jag:D

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Det här testet är ju rätt ointrssant faktiskt. Just med tanke på att alla tre modellerna är OC modeller. Kunde ni inte åtminstånde kört testerna vid referens frekvenserna?

Sedan så gjorde en del tester i helt olika inställningar. Jag skulle vilja sett tester på 1280x1024 då väldigt många fortfaranbde spelar i den upplösningen.

TACK!

Åtminstone köra alla kort i referens eller alla kort i OC. Klart som fan att 9600GT presterar som det gör jämfört med HD3870 och 8800GT när dom inte äns är överklockade.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dom testa kortet med vista får man lite extra fps ifall man har tänkt använda det med xp

Visa signatur

CPU Sempron 3300+ 2.01 - Ram 1,5 gb 400 mhz - Moderkort Gigabyte bali något :P - Hårddisk IDE 160 gb - Grafikkort Sapphire Radeon x1600pro
nätaggregatet 250 watt

Permalänk
Medlem

Jag kommer att bli rätt nöjd med ett 9800GT (eller GTS ??? whatever)
Spara till det..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Så med andra ord absolut ingen mening att byta ut sitt GTX kort...

Man får väll vänta och se.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Så med andra ord absolut ingen mening att byta ut sitt GTX kort...

Man får väll vänta och se.

Helt riktigt,jag håller med helt man måste ju kunna mata sitt graffe med tillräcklig cpukraft i höga upplösningar också,mitt gts 640 kommer stå sig en stund verkar det som:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

ska köpa ett grafikkort om 2-3 veckor så det får gärna bli ett priskrig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arulord
Tänkt på det där med. Komplett har kort redo att köpas på studs nu för 1700:-. Någon som har räknat på det där med strömförbrukningen? Hur mycket mer kostar det att ha ex. ett 8800gt igång nonstop i en månad kontra ett 9600GT?

Javisst är det så (sorry om jag hårdrar din tanke, men det är väl så du menar)

Det finns ingen som sitter o lirar 24/7 eller belastar ett gkort konstant.
Det behövs ändring i tanken på hur man värderar strömförbrukningen.

STAFF @ SWEC. Tänk tanken ett par sekunder, så inser ni oxå att den mest relevanta parametern är idle och inte load när man bedömmer hur strömsnålt ett kort är.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
än en gång är Gainward versionen det enda intressanta för mig, den enda som har rejäl kylning och inte nVidia referenskylningen .

Gainward tycker jag rent ut sagt är skräp, billigare komponenter får du leta efter, näe tacka vet jag XFX

Permalänk

Tyrion du borde titta upp lite innan du säger något, alla korten är fortfarande likadana förutom kylare/klockfrekvens, men visst om du tycker att klisterlappen utanpå är värt 500 spänn extra så!