Gigabyte 8800GT 700MHz, Zalman VGA kylare (GV-NX88T512HP)

Permalänk
Medlem

datorbutiken har fått in rev 1.0 verkar det som:D ingen som har nå klock resultat ?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGPCX88G...

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forsberg1
Jag har detta kort och systemet i sign och får 10281 i 3dmark06, borde inte jag få iallfall en bit över 11000?

Nog borde du få lite mer tkr jag, titta min sign, jag fick 10703 med den. Har du nyaste drivrutiner till allting?

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk

Jag har 169.25 drivisarna, det är dom senaste va? Jag ska testa köra en gång till och se om det var någon märklig tillfällighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
datorbutiken har fått in rev 1.0 verkar det som:D ingen som har nå klock resultat ?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGPCX88G...

Galet bra pris om man slipper artifakter och kan dämpa/byta fläkten.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

bara koppla in ett motsånd?, är det ofta folk får artifakter med kortet?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett rev 1.0 av Inet. Hoppas att det är varianten som har fläktstyrning.

Jag vet att chansen för måndagsexemplar är hög, men jag tänker att då kan jag bara skicka tillbaka det. Och som sagt, om det fungerar som det skall är det ett av de mest prisvärda 8800 GT.

Permalänk
Medlem

Godsmith.. det där är precis samma kort som jag hade tidigare.. rev1 med VF830 fläkten... kortet har Icke fläktstyrning... bara så du vet..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

det dära med att man kan få måndags exemplar, måste man själv stå för frakten tillbaka då?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Ajaj. Jag mailade Inet och frågade, eftersom de då hade både rev 1 och rev 2 uppe på sajten (nu verkar rev 2 har försvunnit, det fanns bara ett sånt kort kvar förut) och fick till svar att han "trodde" att rev 1 hade fläktstyrning. Så jag köpte. Och tji fick jag.

Finns det något sätt man kan se om den har fläktstyrning utan att bryta förpackningen, eventuellt genom att bryta förpackningen men utan att plugga in kortet? Bara för säkerhets skull. Ska höra med Inet vad som gäller för återköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Godsmith
Ajaj. Jag mailade Inet och frågade, eftersom de då hade både rev 1 och rev 2 uppe på sajten (nu verkar rev 2 har försvunnit, det fanns bara ett sånt kort kvar förut) och fick till svar att han "trodde" att rev 1 hade fläktstyrning. Så jag köpte. Och tji fick jag.

Finns det något sätt man kan se om den har fläktstyrning utan att bryta förpackningen, eventuellt genom att bryta förpackningen men utan att plugga in kortet? Bara för säkerhets skull. Ska höra med Inet vad som gäller för återköp.

Alltså: 1. Det finns inget rev 2.
2. De första exemplaren av varianten (Type A" med VF700 hade fläktstyrning. Numera har inget av korten det om jag fattat det rätt. Eller så är det så att Type A fortfarande finns kvar i lager, men att den slutat tillverkas p.g.a. alla missöden.
Rev 1 (som Type B heter) har inte fläktstyrning överhuvudtaget. Thats it. Som jag fattat det så har inga nyare 8800GT det, eftersom nvidia ville ge 8800GTS lite mer fördelar gentemot 8800GT. Rätta mig om jag har fel i det.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har den första varianten med vf700 kylning och qimonda minnen, det finns ingen fläktstyrning på det kortet. Det finns bara en person som säger sig ha haft fläktstyrning och ska jag vara ärlig så har han nog setat och lyssnat på cpu-fläkten då Gigabyte själva har erkänt att de ej implementerat fläktstyrning på sina kort.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Jag har den första varianten med vf700 kylning och qimonda minnen, det finns ingen fläktstyrning på det kortet. Det finns bara en person som säger sig ha haft fläktstyrning och ska jag vara ärlig så har han nog setat och lyssnat på cpu-fläkten då Gigabyte själva har erkänt att de ej implementerat fläktstyrning på sina kort.

Lyssnat på CPU fläkten nädu...
Referens till "Gigabyte själva har erkänt att de ej implementerat fläktstyrning på sina kort" ??

Har loggat rpm på cpu fläkten... så tempen på kortet sjunker när Cpu fläkten ökar i rpm ??

MEN, det här med "oljud från fläkten" är ju väldigt individuellt...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
.... Som jag fattat det så har inga nyare 8800GT det, eftersom nvidia ville ge 8800GTS lite mer fördelar gentemot 8800GT. Rätta mig om jag har fel i det.

Alla tillverkare har juh inte tagit bort fläktstyrningen, mitt nya Gainward 8800GT har fläktstyrning. Går både att ställa in manuellt och låte kortet ställa in farten atomatiskt. E rätt säker på att de ej heller tänker ta bort fläktstyrningen då man med deras eget "Expert Tool" program som skeppas med grafikkorten kan styra fläkten. I sånna fall måste de göra om programmet..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Lyssnat på CPU fläkten nädu...
Referens till "Gigabyte själva har erkänt att de ej implementerat fläktstyrning på sina kort" ??

Har loggat rpm på cpu fläkten... så tempen på kortet sjunker när Cpu fläkten ökar i rpm ??

MEN, det här med "oljud från fläkten" är ju väldigt individuellt...

R.

Men det är lite märkligt, det måste du hålla med om, att du har ett exemplar av rev 1 av VF830-kortet som har fläktstyrning, när andra med till synes precis samma kort inte har det...? Har de i själva verket ännu fler olika versioner av sina kort?

Ja, jag är mycket sugen på ett Gainward 8800 GT just nu (kanske deras Golden Sample-version), men Inet har inte modellen, så i så fall får jag beställa från Datorbutiken. Inet har för övrigt knappt några vettiga Nvidia-kort alls i min mening. Det skulle vara deras Leadtek 8800 GT ZL, också det med Zalman-fläkt. Men jag vågar knappt chansa på att det skulle ha fläktstyrning.

EDIT: Läste några recensioner, och Leadtek-kortet ska tydligen ha fläktstyrning (en bra vink är att det går fyra kablar till fläkten på bilderna), och dessutom vara ganska tyst. Ett sådant får det nog bli. Ibland blir man glad att det finns en lag för distansköp. ^^

Permalänk
Medlem

Ganska tyst bara? hmm.. Mitt Gainward 8800GT är skittyst och går typ aldrig över 60c... då med fläkten på 50% vilket knappt det hörs heller. Under idle går den på 33% vilket inte hörs alls och ger tempen 46c.. + Gainwardkortet har "kylningsplattor" på minnena vilket nog hjälper för tempen på dem... Leadtek kortet har väll inge kylare alls på minnena å sånt.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Lyssnat på CPU fläkten nädu...
Referens till "Gigabyte själva har erkänt att de ej implementerat fläktstyrning på sina kort" ??

Har loggat rpm på cpu fläkten... så tempen på kortet sjunker när Cpu fläkten ökar i rpm ??

MEN, det här med "oljud från fläkten" är ju väldigt individuellt...

R.

I tråden "lagär" så finns detta inlägg : http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=810...

Där skall slusk ha fått bekräftat från gigabyte att det ej existerar fläktstyrning på detta kort, därmed är det nog så att antingen har du inte ett sådant kort eller så har du kontrollerat fel värden. Rpm går ej att avläsa pga att fläkten har ingen ledare för att rapportera rpm.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
I tråden "lagär" så finns detta inlägg : http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=810...

Där skall slusk ha fått bekräftat från gigabyte att det ej existerar fläktstyrning på detta kort, därmed är det nog så att antingen har du inte ett sådant kort eller så har du kontrollerat fel värden. Rpm går ej att avläsa pga att fläkten har ingen ledare för att rapportera rpm.

Haha, "lagär"-tråden... fy fan.
Tror faktiskt att det finns en gammal modell och en ny av Type A. Den gamla hade fläktstyrning medan den nya saknar det och dessutom är tillverkad med mindre lager. Svårt att få bekräftat är det iaf, men om du kollar reviews på Gigabytes 8800GT med VF700 så säger de att fläkten är tyst.
Jag antar att de tog bort fläktkontrollern för att öka 8800GTS konkurrenskraft, eller alternativt, att kortet lättare visade artifakter med fabriksöverklocken.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Ganska tyst bara? hmm.. Mitt Gainward 8800GT är skittyst och går typ aldrig över 60c... då med fläkten på 50% vilket knappt det hörs heller. Under idle går den på 33% vilket inte hörs alls och ger tempen 46c.. + Gainwardkortet har "kylningsplattor" på minnena vilket nog hjälper för tempen på dem... Leadtek kortet har väll inge kylare alls på minnena å sånt.

Och det var det här kortet du hade, va? Du har säkert sagt det förut, men bara för att bekräfta.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP88GT-5...

Jag var och hämtade mina prylar på Posten idag. Känns lite surt att inte få plugga in grejerna direkt. Jag har nämligen inte något gammalt PCI-E kort jag skulle kunna ta så länge, bara för att få leka med min E8400. :/ Jaja, dagens I-landsproblem.

Grejen med Gainwardkortet är att jag inte kan hitta det i någon butik i Göteborg, så i så fall får jag beställa det från typ Datorbutiken. Gha. Men ja, det är kanske det mest logiska alternativet. Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Godsmith
Och det var det här kortet du hade, va? Du har säkert sagt det förut, men bara för att bekräfta.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP88GT-5...

Japp det är rätt kort. Beställ kortet fr Db.com du.. tar juh bara 24tim att få hem det. Gigabyte gör juh normalt bra grejjor men denna gång har de faan misslyckats fatalt... Gainward är det som gäller nu..

Saknar man Orginal Overclocken på Gigabytekortet som har 700mhz på GPU är det juh bara att överklocka. Körde några rundor 3DMark06 idag med Gainward kortet på 702/1674/999 utan några som helst problem, tempen gick inte över 60c då heller.. Supernöjd med kortet.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Ja, men det betyder ju... tisdag!! Jag som har påsklov ifrån Chalmers! Det blir ju flera dagar mindre gaming.

Jaja, jag vet. Tack så mycket för tipset, det blir nog ett sånt.

Jag stör mig lite på att db har 100 kr i frakt, dock. Förtar lite av charmen.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN88GT-5...

Har detta kort fläktstyrning? Riktigt schyst pris i så fall.

Permalänk
Medlem

^^^ Nej. Dessutom har det en massa strul med att det inte kan läsa av värmen om man inte använder Asus egna program, och så vidare.

Jag undrade precis samma sak igår, så jag gjorde lite efterforskningar på nätet. Men Gainwards kort verkar faktiskt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

hur verkar asus kortet klocka då? hittar inte ett dugg om det:S

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 stycken gigabyte 8800gt 512mb idag hos Mycom för 1750 spänn. Fick av någon anledning en av varje modell (trots att förpackningarna var exakt likadana). Dvs en med kopparkylaren (härmed kort "Cu") och pipes, och en med koppar/aluminium (osymetriska) (härmed kort "Alu").

Skillnaderna är inte många. Första intrycket är att Cu låter mer än Alu.

Cu kortet har Hynix-minnen, och Alu kortet har Qimonda.
För att överklocka kortet har jag använt medföljande "Gamer VGA HUD", ganska rakt på sak. Det går även att höja gpu-spänningen från 1,1V till 1,2V med det programmet. Det går att överklocka GPU, shader och minne. Det går även att inaktivera funktionen som gör att kortet känner av om det är någon 3D som visas och då använda "3dperformance" hastigheter o sånt. Ganska bekvämt om man vill att den alltid ska köra samma hastighet.

Default för GPU/Shader/Minne är 700/1715/920 Mhz

I default volts har jag:

Lyckats pressa Alu till 800Mhz på GPU med 1840 Mhz Shader (med core på (tjänar man något på att överklocka shader??). Minnet har jag kunnat köra i 990 Mhz i nån kvart nu på COD4. 1020 Mhz på minnet verkade muppa lite.

Cu klarade inte 800 Mhz på GPU så jag sänkte ända ner till 770 Mhz. Shader går vid 1840 och minnet verklar klara 1020 Mhz.

När jag ökar spänningen med Gamer HUD till 1,2V kan jag:

Pressa Alu-coren över 800Mhz, körde 820 Mhz en stund.
Cu har jag inte kunnat testa än.

Jag har inte haft tid att köra alla dessa inställningar någon längre tid än ca 15 min.

I övrigt tycker jag att Alu-kortets minnen gränsar till smärtsamt varma om man känner på dem när man spelar. Övriga mosfets o sånt håller sig lite över kroppstemperatur men aldrig brännheta. Har inte känt på Cu kortet än. Återkommer

EDIT:
Testat lite mer nu vid 1,2 volt. Verkar som att Alu kortet spöar Cu kortet när det kommer till klockning. Alu gör 840/1950/1030 och klarar förmodligen lite till med bättre kylning. Cu verkar sitta fast någonstans kring 780/1850/990.

Till Cu's fördel kan man säga att dess hynix minnen var svalare vid spelandet än Alu's qimonda.

Nu ska jag nöja mig med Alu, och göra en "fan-mod" som jag hittade här http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1242588&page=18 innan jag sätter på lite vattenkylning om några dagar.

Bara att säga till om ni vill veta något mer

Permalänk
Medlem

Fläkten på mitt kort lät som fan (ingen fläktstyrning) och började dessutom gnissla efter en dag.
Tog idag bort fläkten från flänsen och buntbandade fast en 120 istället som jag kopplade till moderkortet. Min dator är nu oändligt mycket tystare.

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag tycker inte mitt kort låter så mkt som alla säger, fast är väll kanske för att jag gick från en riktigt jetmotor till den i "comment":P prestandan är det då inget fel på iaf

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit