Linux = hårdvarudoktor?

Permalänk
Medlem

Linux = hårdvarudoktor?

Hej på er

Först - beklagar den "milt" otydliga titeln på tråden, men jag kom inte på något kort och sammanfattande, ni förstår när ni läst tråden. Är inte heller så säker på att detta är rätt forum, flytta gärna tråden om den ligger tokigt! Känns dock som att folk i detta forumet gillar Windows men pillar i Linux, i Linux-forumet är det nog ont om folk som ens vet vad Windows är ..

Så iaf, för att sammanfatta. Jag kommer hem från en konsert i GBG i fredags (Nightwish, och dom var grymma som satan, även utan Tarja). Hittar min processorkylare liggandes på mitt grafikkort. Aj aj aj ... :mad:. Funderar på att reklamera moderkortet men det är över ett år gammalt så släpper dom tankarna ganska fort, kikar in på komplett.se och hittar ett AN52 demo-ex för 400:-. Ah, taget. Kortskrället kommer sen faktiskt på måndagen, bra jobbat Komplett! Lägger datorn ner, lägger processorn i sockeln, ställer kylaren ovanpå och startar Windows igen för att "städa" lite innan bytet. Inga problem, röjer bort allt som har med chipset etc med Revo Uninstaller, DriverCleaner och även en sväng i både Enhetshanteraren och registret. Byter sedan moderkort och skruvar ihop allt igen. Windows startar och hittar alla nya prylar utan problem (bytte från nVidia 570 -> nVidia 520 så borde inte vara några problem även utan städningen). Finfint. Går därifrån ett tag, kommer tillbaka och datorn är avstängd. Ok .. va f*n? Nåja, på med den igen. Går därifrån och samma sak händer en gång till. Startar den en tredje gång och bänkar mig framför den stint stirrandes på skärmen. Helt plötsligt bara tvärdör den, inget pip, inget felmeddelande, bara stendör lika snabbt som om jag ryckt ur strömkabeln. Kortis någonstans kanske? Startar igen och kollar i eventviewer (minns inte vad den heter på svenska). Där är dock allt grönt ... :confused:. Ok, ett moderkortsbyte var kanske inte så enkelt ändå, plus att grafikkortet kanske fått sig en bra smäll när kylaren landade på det så jag tar fram det tunga artilleriet - FORMAT C :cool:. Allt går perfekt ända tills första omstarten efter installationen. Direkt när skrivbordet laddar hänger sig allt, och sen får jag veta att drivrutinen till grafikkortet hängt sig, men lyckats starta om. Och igen, och igen och igen och .. alltså ca en gång var 10 sek hänger dig sig men lyckas sen starta om. Vistas lokala jag talar om nu, inte hunnit greja på nVidias egna. Tänker lite irriterat att jäkla M$, inte ens detta kan dom göra rätt (tanken att det är fel på min hårdvara vägrar infinna sig - jag kan ju detta!). Bootar in i säkert läge och installerar nVidias chipset och gfx-rutiner och sen tillbaka in i Windows igen. Och denna gången fungerar det perfekt! Woohooo!. Pillar lite med att installera allt som behövs och kommer sen till Lord of the Rings Online, en mysig 10 gigs installation varav typ 4 gig kommer från nätet i form av patchar och expansioner. Ok, inte så kul att kika på, går och kollar tv. Kommer tillbaka efter en stund, datorn avstängd ... hmmm .. favorit i repris? Gör om hela starta om, vänta, kolla eventviewer etc men inga fel den här gången heller. Småmystiskt. Börjar flukta på nätet efter folk som haft samma problem, men hittar naturligtvis inget innan datorn stänger av sig själv (dock inga drivrutinskrascher som den återhämtar sig från .. ). I ren och skär DESPERATION! kastar jag lite snabbt på Ubuntu 7.10 som jag har liggandes här bara för att kunna vara online länge nog att leta efter en lösning men vad händer nu? Jo ingenting, inga fel, inga omstarter, inga häng, inga knasigheter alls. Linux hanterar mitt potensiellt manglade grafikkort utan problem, tom i 3D. Dock gillar jag Windows eftersom det jag har datorn till mest är spela, och det är nog fortfarande så att pojkarna från Redmond ligger bäst till på den fronten.

Jag pillar vidare lite, och just nu är min dator i följande tillstånd (och nu blir det mystiskt på riktigt, har ni orkat läsa ändå hit får ni belöningen, tankegympan och slutklämmen här):

Startar jag Windows - datorn stänger av sig efter en stund. Startar jag Linux - inga problem (inte ens om den får stå över natten). Startar jag Linux först för att sen direkt starta om med Windows - INGA PROBLEM! Startar jag sen om och går direkt in i Windows blir det knas igen. Mao, hur dumt det än låter "känns" det som att Linux (Ubuntu) gör något hårdvarumässigt med datorn som får den att gå som den ska, som sedan Vista "o-gör" ;). Allt är givetvis o-klockat för tillfället, ignorera min signatur.

Har någon en fundering kring detta tar jag tacksamt emot den. Att byta gfx-kortet är givet, men det måste vänta tills julen är avklarad. Igen, ursäkta den lååååååånga posten ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Vän,

Att problemet är hårdvarurelaterat torde vara helt klart. Vad är det du vill med din post, förutom att basha Microsoft?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vän,

Att problemet är hårdvarurelaterat torde vara helt klart. Vad är det du vill med din post, förutom att basha Microsoft?

Vän,

Han undrade varför Windows fungerar som det ska efter att han bootat Linux. (Tror jag, orkade inte läsa allt)

Permalänk
Medlem

Microsoft-bashande var inte syftet med posten på något som helst sätt eller vis och om du trodde det har du missförstått. Jag gillar deras grejer, dom fungerar (oftast) bra till det jag vill ha dom till.

Jag är kolossalt nyfiken på varför Windows fungerar om jag först startar Linux och sen startar Windows, men inte om jag går direkt på Windows. Detta är heller inget slumpartat, testar jag 10 gånger blir det som jag beskrivit 10 ggr.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om någonting liknande, dock så är det om jag suttit i Windows och sedan bootar om till Ubuntu och slutligen till Windows, då får Windows för sig att inte få något nytt IP från DHCP här hemma, det funkar alltid annars men inte om jag har kört omstarter i denna ordningen.

Om jag kör en reparation eller disable/enable på nätverkskortet funkar det direkt.

Inte direkt samma händelse som för dig men tänkte dela med mig av det iaf .

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Eftersom du har underliga hårdvaruproblem, kan det inte vara så att det funkar efter att du "varmkört" i linux? det ända jag kan tänka mig.