Pnp bios extension?

Permalänk
Medlem

Pnp bios extension?

Tja!

Jag har nyligen skaffat mig en ny dator. Jag installerade Daemon tools 3.44 till att börja med eftersom jag för tillfället inte hittade en senare version. Efter att jag gjort det så startade datorn om sig själv, utan någon som helst förvarning. Jag hittade sen Daemon tools 4.00, vilket jag installerade. (Minns ej ifall jag avistallerade v.3.44 innan.) Jag installerade sen nya drivrutiner till grafikkort och bios. Jag gick sen in i enhetshanteraren för att försäkra mig om att drivrutinerna var installerade. Jag fick då se att det fanns något under fliken "Systemenheter", som hette "Pnp Bios Extension", vilket var märkt med ett utropstecken. Det första som ploppade upp i skallen på mig var ju självklart att det förmodligen hade blivit något fel under bios-drivrutinsinstallationen, så jag installerade samma drivrutin en gång till, utan annorlunda resultat. Jag felsökte "enheten" med hjälp av "hjälp och supportcenter" där det stod att jag kan försöka avinstallera den och starta om, eller något liknande. Detta gjorde jag eftersom jag inte kunde hitta drivrutiner till den genom windows update och efter omstarten så fanns den inte kvar. Jag googlade runt och läste lite på inlägg här på Sweclockers och fick reda på att det hade med Daemon tools att göra. Jag fick dock inte reda på ifall det är något som faktiskt behövs för något annat program eller liknande, så det är det jag skulle vilja ha reda på.
Dvs. Är "Pnp Bios Extension" något som Daemon tools själv lägger till i systemet eller är det något som windows behöver för andra program och/eller applikationer? Det verkar ju inte som om Daemon tools 4.00 behöver det iaf, eftersom "Pnp Bios Extension" inte finns i enhetshanteraren efter att man installerar den versionen.
(Jag har för övrigt inte haft några problem alls efter detta, men undrar ifall jag ska vara orolig för det i framtiden.)

Skulle bli väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!