Förslag på chassi som är lätt att snabbt byta saker i

Permalänk
Hedersmedlem

Förslag på chassi som är lätt att snabbt byta saker i

Jag är ute efter lite förslag på ett chassi som är rymligt men även enkelt att snabbt byta grejer i.

En lite udda kravspec men tanken är att jag äntligen ska sätta ihop en bra recensions-maskin som jag kan använda för tester av moderkort/grafikkort etc..

Idag använder jag en öppen HTPC-låda (Dign 5) som är rymlig när det gäller moderkort och det går relativt snabbt att byta just moderkort i. Efter senaste testen med 5 moderkort lyckades jag komma ner i en tid på under 3 minuter att swappa moderkort :).

Men - problemet är att det dels inte finns plats för ett fullstor nätagg vilket gör att nätagget liger utanför plus att det bara finns plats för 1 HD i vilket innebär att det just nu ligger 3 inkopplade HD's i en hög. Inte helt optimalt särskilt som jag vill sätta upp en RAID.

Min första tanke var att köra helt utan låda och ha allt på skrivbordet men återigen känns det inte helt optimalt med alla grejer liggande fria.

Jag har en CM Stacker för min huvuddator och innan jag köpte den tänkte jag att den kunde vara ett alternativ men den väger ju bly :). Underbart chassi men inget jag vill hålla på att välta kontinuerligt.

Så - har ni några förslag på stora rymliga chassin som är bra planerade så det är enkelt att t ex byta hårddiskar utan att behöva skruva för mkt eller att byta moderkort utan att behöva ta bort massor andra saker för att komma åt (har en Antec LanBoy som i sig är bra men så pass liten att det är trångt att få ur ett moderkort smidigt).?

Är Antec P180 ett alternativ tycker ni?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

thermaltake armor chassina e rymliga som satan, inte alltför tunga, och har bra HDD installations lösningar

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipset! Den verkar dock en hel del tyngre än Stacker lådan? Enligt webhallen väger en Thermaltake Armour 16 kg medan stacker CM väger 10 Kg.

Faktum är att en P180 väger runt 14 KG också så kanske är det så att man får acceptera lite vikt för att just få så rymliga lådor.

Ska ta mig en titt på Thermaltake Armour. Tack för tipset.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte säga att 10kg för ett så stort chassi som stacker är mycket. annars är raidmax chassina väldigt lätta tycker jag (även om dem är fula) kanske inte så rymliga men iaf.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz