Permalänk
Medlem

Köpt nya delar, fungerar ej

Byggde ihop min nya dator i förrgår och har trilskats som fan med den, byggde ihop allting o sen startar inte skiten.

Det som händer när jag trycker på powerknappen är att alla fläktar drar igång men så lägger dom av direkt igen. Testade med alla möjliga grejer, har dragit ur alla diskar. Först trodde jag att det va nåt med SATA-strömmen till diskarna men det va det tydligen inte.

Drog ur allting utom grafikkortet. Hade alltså bara moderkort, cpu, grafikkort o nätagg inkopplat.
Ibland så hoppar den igång lustigt nog o kommer vidare. Men så fort man har något inkopplat på IDE-porten så går det inte. Trodde då att det var moderkortet som va nåt fel på men efter att ha satt i en polares cpu så försvann felet. Med hans cpu funkade det att starta upp datorn alla gånger vi försökte.

Då har jag ju alltså eliminerat fel på moderkortet antar jag, eftersom det funkade med hans cpu. Tänkte att det kanske kunde va biosen på moderkortet som strulade, den va från 11/11 2005 och kanske inte funkade med min X2 3800+ så vi uppdaterade till nyaste men det fungerade inte ändå.

Det som återstår nu är väl att prova min cpu i en annan dator för att se om den fungerar där, gör den det då har jag ingen aning om vad felet kan vara.

Nätagg: Antec neo HE 550w
Moderkort: Abit KN8 SLI
Cpu: AMD X2 3800+
Minnen: Kingston ValueR 2x512Mb

Edit: Kan tillägga att jag köpt allt på komplett o det känns jäkligt bra nu att jag har köpt det där, brukar inte vara nåt problem med returer dit.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME