Problem med olika avstånd mellan <divs> i IE och Firefox

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med olika avstånd mellan <divs> i IE och Firefox

EDIT: Har nu hittat ett sätt att upprepa felet.

<ul id="lista">
<li>Alternativ 1</>
</ul>
<div id="text">HEJ</div>

#lista
float:left, width:100%, bg--färg nånting, list-style: none;
margin:0, padding:0

#lista li: float:left, margin:0, padding:0

#text: clear:both;

Denna enkla kod ger mig 20 pixlar mer mellanrum i IE än FF. Tar jag bort "float:left; från ul-id't åker de ihop men medan IE fortfarande visar bakgrundsfärg bakom listan gör inte FF det.

Ett stort ARGH

/B

----------------------------------

Sitter här och skriver om vår site så det börjar följa standarder mer korrekt (få tabeller etc.) men har ett problem som dyker upp lite då och då.

I många fall har jag områden som följer varandra i mitten kolumnen. Dessa byggs via div-ar som i vissa fall floatas. Exempel

<div id="område1">
Ibland en lista som sedan floatas för att få vertikal meny eller en vänster och höger floatad div för att skapa två små kolumner i denna div.
</div>

<div id="område2">
Annan info
<div>

Område 1 kan även vara en lista som direkt får ett id och floatas till vänster.

Så länge jag inte slänger in någon marginal uppåt/neråt eller padding uppåt/neråt på dessa två områden så ska de komma direkt efter varandra.

Tittar jag på detta i Firefox (via webdeveloper extension) så stämmer det. Det finns inget mellanrum mellan dessa två områden. Men kör jag det i IE6 så får jag ett ca 20 pixlar stort mellanrum mellan dem.

Problemet blir att jag har svårt att få det att se likandant ut i IE och FF.

Jag börjar fundera om det är ett problem med floatningen men är lite tom på ideer just nu.

Min senaste sida med problemet ser ut så här:

<form>
<ul id="nått">
<li>Alternativ</li>
<li>Alternativ</li>
<li>Input-ruta</li>
<li>Submit knapp</li>
<ul>
</form>

<div id="Nått annat">
<H5>Rubrik för lista</H5>

LI-elementen är floatade till vänster och har en höjd specificerad. id't för UL gör det till en icke punkt lista plus ger det en bredd på 100% och floatar den till vänster.

"Nått annat" området har clear:both och sen inget annat.

Här lägger sig rubriken direkt under raden i Firefox och ca 21pixlar längre ner i IE.

ARGHHHHH

Nån som har nån ide?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com