Permalänk
Medlem

cpufundering [bilder]

Jag har en amd athlon ax 1900+ dmt3c (palomino tror ja), den satt i ett moderkort som fick en strömspik (tror ja) funkar iaff inte... (3-4 kondensatorer e lite kokade, allt startar men inge bios lr bild).
Så ja tänkte köpa de här -->mb, men har ingen annan socket a att testa cpun på (o på repverkstan ville dom ha 495:- för o kolla.. jösses).

Nu undrar ja om cpun är hel? och om mb passar me cpun?
Det är lite brun färgförändring på ena sidan men tror det kan ha varit så när cpun var hel.

Några bilder.. lite blurriga dock.

Permalänk
Medlem

Säker på att det är moderkortet som är dött då ? Fick oxå en dator av en polare för ett tag sedan blixten hade tagit och då var det samma sak som du beskriver, allt går igång men igen bild men i det fallet fungerade moderkortet utmärkt när jag provade med en annan processor.

Att några kondingar svällt upp brukar normalt datorn fortfarande starta på, bara att man får lite instabila spänningar.

Permalänk
Medlem

De är lite lite brun gegga på toppen av kondensatorena oxo.
Som sagt kruxet e ... har inget o testa med .... va tror ni, e cpun hel?

LR nån i umeå som kan testa med ett socket a mbord???

Permalänk
Medlem

Troligen har moderkortet dött, just för att kondningarna är kass, byt dem så funkar det igen, billigare än ett nytt moderkort, om det sen visar sig att cpu'n är död, har du i alla fall inte spenderat så mycket pengar på det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så här ser kodingarna ut....
3 st med knappnålshuvud stor torr rostfläck typ. Fick moderb. som legat ett tag. btw
chaintech 7vjda

Tror ja far o lagar o ser (495kr felsökkostnaden tar dom bort om man bestämmer sej för o laga)... men de kan bli största dator tabben hitills lr?

EDIT:
Har vart på repverkstan.. dom repar bl.a landstingets datorer där, och får in 10tals me datorer hela tiden.. dom flesta har samma fel som min ... kondningarna o agget är totalt skrotade.
Men de är oftast allt. 99% av fallen är CPUN intakt. )) låter bra.
Iaff.. skulle bli billigare å köpa nytt mb. Men dom sa att de va pieceofcake o laga. ...

Så nu ska ja fixa det själv!

Fick köpa kondensatorer av dom där. Tyvärr så hade dom slut i facken me de sorter ja behövde. Så fick lägga in i deras ordinarie order.

Återkommer nån gång nästa vecka när de ska lödas ))) (har ->lödt<- lite innan så.) BBL