Permalänk
Medlem

Problem med P4-överklockning

Jag har uppdaterat min rigg rätt nyligen och nu har jag en dator med specifikationerna enligt signaturen. Innan hade jag en mkt lik dator med några mhz långsammare CPU och ett moderkort ur samma serie men med 865-chip.

Hur som helst så hade jag tänkt att köra den nya cpu:n precis som den gamla, endast en aning överklockad. Jag vet att mina (skit)minnen klarar att köra synkat med FSB på 220mhz för det körde jag på gamla riggen. När jag försöker på nya så håller det inte riktigt för prime. Jag har provat med 210 också, men det ger även det problem.

När jag använder speedfan för att kontrollera spänningen så dippar den ned till omkring 1.47V på VCOREA när CPU:n belastas hårt, vilket är långt ifrån optimalt för min CPU som ska ha 1.55V standard. Under vanlig drift brukar den ligga precis strax över 1.5V utan några större problem.

När jag kör oklockat så ger detta inga instabilitetsproblem, utan datorn funkar precis såsom den ska. Därför undrar jag hur pass mkt man kan lita på moderkortets spänningsavgivelser. Och om det stämmer, hur pass säkert är det att detta är orsaken till mina misslyckade överklockningsresultat? Har ingen lust att byta ut ett väl fungerande nätagg utan att det ger några skillnader.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr ligger inte hela problemet i psu't, det hjälper sanolikt, men moderkort rent generelt har vissa problem att leverera dessa enorma mängder med ström som går åt i dag för att glädja överklockade cpu'er. Du kan helt enkelt höja vcore något, för att få upp även den lägsta spänningen, men mycket mer är det inte du kan göra.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg!? Du har ingen möjlighet att låna en polares nätagg och testköra dit system med!?

Visa signatur

|dfistreet.com||techsweden.org||xtremesystems.com|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Tyvärr ligger inte hela problemet i psu't, det hjälper sanolikt, men moderkort rent generelt har vissa problem att leverera dessa enorma mängder med ström som går åt i dag för att glädja överklockade cpu'er. Du kan helt enkelt höja vcore något, för att få upp även den lägsta spänningen, men mycket mer är det inte du kan göra.

B!

Hmm, du höjer ju inte vcore för att ge mer ström. Bara spänning, den ström cpu'n behöver drar han bäst han vill.

Höja den lägsta spänningen? man låser vid en spänning, det som inte låser är ju ripplet på PSU'n eller moderkortet som inte kan leverera jämn spänning.

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem

Ja, om cpu inte klarar av att vara stabil vid en given spänning, så höjer du den, och eftersom hans problem upstår vid belastning när den är hungrig, för att spänningen sjunker, så höjer du späningen, exakt samma effekt som en dropmod.

Nakdelen är dock ökad värme.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

nu förstår ja ditt resonemang

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhUkEd
Vad har du för nätagg!? Du har ingen möjlighet att låna en polares nätagg och testköra dit system med!?

Jag kommer faktiskt inte ihåg tillverkare osv just nu. Men som sagt, det har funkat fint hela tiden ch jag är av den typen som inte vill byta saker som funkar

Har inga polare som är beredda att slita ut sina agg tror jag. Men det är en sak jag funderat på att göra. Kanske får ta och övertala någon om jag inte kommer på någon bättre lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja, om cpu inte klarar av att vara stabil vid en given spänning, så höjer du den, och eftersom hans problem upstår vid belastning när den är hungrig, för att spänningen sjunker, så höjer du späningen, exakt samma effekt som en dropmod.

Nakdelen är dock ökad värme.
B!

Jo, jag är bara lite nervös för att den ska övervolta. T.ex. att den konstant övervoltar när det inte är någon last. Eller att cpu:n redan har rätt spänning men moderkortet läser av fel.

Jag ska nog göra ett sånt test imorgon när jag har tid ändå. Och noga spana in skillnaden i spänning.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Plocka fram multimetern, och mät, kolla upp dit moderkort för kontrollpunkter, tyvärr brukar de vara på undersidan, men va fanken... du vet självklart att 0.1 v eller vad du nu har för steg i bios inte är nog för att skada cpu'n när den "övervoltar"
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har gjort ett litet test idag, drog upp CPU Voltage i BIOS till 1.600 istället för 1.550 som det ska vara. Min fråga är nu snarast; är det normaltdåligt att det fluktuerar såhär mkt, eller är det fruktansvärt dåligt?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB