Ny maskin, förslag på ingående delar

Permalänk
Medlem

Ny maskin, förslag på ingående delar

Hej!

Jag har en parallell tråd där jag hoppas på lite idéer om fortsatt felsökande, men jag säkrar mina kort med att samtidigt snickra på en ny maskin (jag har mer eller mindre gett upp min gamla burk). Det har gått ett bra tag sen jag hade koll på komponenter, massor har hänt så ge mig så mycket input som möjligt!!!

Efter att ha köpt ATi's 9700pro i princip samma dag det kom till Sverige så har jag fått toknog av ATi, aldrig mer.

Detta är vad jag tänker mig:

Gfx-kort: Nvidia Geforce 7800GT(X) eller Geforce 6800 Ultra/GT. Jag kommer spela i 1280x1024 (eller snarlik upplösning), aldrig högre så jag vill bara kunna maxa ur moderna spel och kommande för en tid i den upplösningen. (låter kortval okay?)

Fråga: Räcker det med ett 6800 Ultra/GT, eller är man bara korkad som inte satsar på ett 7800?

Minne: Corsair DDR2 1GB. PC4200/5300

Fråga: Tjänar man nått numera på att köra 2x512MB eller kan man rent av köra en SIMM på 1GB? Borde jag satsa på 2GB eller kanske vänta lite med det? (begränsad ekonomi för närvarande)

Moderkort: ASUS förmodligen, nforce eller intel chipset (absolut inte SiS igen, aldrig). Så modernt som möjligt men framför allt strulfritt, P4S8X var en misär. Jag ser avsaknad av Serieport och dylikt som ett plus och tecken på utveckling hehe.

Fråga: Några specifika kort som kan rekommenderas varmt eller några som jag garanterat ska akta mig för där ryktet gör gällande att extremt strul är att vänta? Några kort/chipset som inte gillar Geforce 6800/7800-serierna?

Processor: Jag har alltid varit en blind och trogen följare av Intel, tjänar man mycket prestanda idag på att gå över till AMD eller är intel bara "dyrare"? Tänkte mig INTEL P4 640 3.2GHZ 800MHZ 2MB SOCKET 775.

Ljudkort: Åhh denna misär, antingen kör jag på halvriset som hänger med moderkorten numera, eller så köper jag ett nytt alternativt återanvänder mitt Audigy1.

Fråga: Har ljudkomponenten på dagens moderkort nån möjlighet att köra SPDIF bypass till en extern DD-dekoder?
Fråga2: Vore det korkat att återanvända Audigy1? Kände aldrig att det gav mig nån performance boost i min nuvarande maskin, snarare det omvända ibland.

Tack på förhand!

Edit: Ingen som har några synpunkter eller kan svara lite?