Permalänk
Medlem

Ny HDDstandard

Är det bara jag som börjar bli less på loadtimes i allt fler o fler spel? När ska något hända på hdd fronten? Börjar ju påminna om när man satt me c64an! (64) mb/sek är inte så roligt längre, fler läshuvuden/varje skiva lr nått nytt medium rakt av behövs.... hdn börjar ju bli patetisk. Sata II sata III jaja,.. men fixa så det används i grunden oxo!

Nån som vet nån länk me ny TEORI åtminstone? (man kan ju alltid hoppas) :C

Vill ha en Fastload 4 cartridge till min pc nu!

Permalänk
Medlem

Har man tillräckligt gott om pengar kan man väl satsa på solid state-hårddiskar, ska väl fungera ungefär som ram-minnen som håller laddningen.

Var man får tag på dem eller vad de kostar har jag ingen aning om, men det lär inte vara billigt.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huckle
Har man tillräckligt gott om pengar kan man väl satsa på solid state-hårddiskar, ska väl fungera ungefär som ram-minnen som håller laddningen.

Var man får tag på dem eller vad de kostar har jag ingen aning om, men det lär inte vara billigt.

De kan kosta runt 100 000-200 000kr och gör ca 20mb/s. De är inte gjorda för att vara snabba på det sättet utan det är acesstiden som är ett par tusen gånger snabbare. Sen tål destötar och G kraft och kyla/värme bättre också så de passar bra i flygplan och raketer och sånt. Skulle vara grymt skönt med en sån som systemndisk typ ett par micro sekunders accesstid istället för ett par millisekunder. Det skulle göra stor skillnad.

Men jag håller med om att det behövs bättre hårddiskar..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

hmmm hittade detta (finns dock bara som små...till mp3spelare o dyl nu). snart 3.5
http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,121874,00.asp
http://www.idg.se/ArticlePages/idgnet.asp?id=8500
Borde väll öka mb/s med det väll?... om dom forsätter o spinner i 7200 då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
De kan kosta runt 100 000-200 000kr och gör ca 20mb/s. De är inte gjorda för att vara snabba på det sättet utan det är acesstiden som är ett par tusen gånger snabbare. Sen tål destötar och G kraft och kyla/värme bättre också så de passar bra i flygplan och raketer och sånt. Skulle vara grymt skönt med en sån som systemndisk typ ett par micro sekunders accesstid istället för ett par millisekunder. Det skulle göra stor skillnad.

Men jag håller med om att det behövs bättre hårddiskar..

Finns två typer..

1. Dom som är flashbaserade.
2. Dom som är DRAM baserade (DDR-SDRAM)

flashbaserade är tämligen långsamma.. men kommer ihåg efter power-off... har en viss livstid med bara..
DRAM baserade är rusktigt snabba(flera hundra MBps, nårra nanosekunders söktid).. men glömmer vid power-off... men oftast så brukar man dumpa vid shutdown på en disk...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Finns två typer..

1. Dom som är flashbaserade.
2. Dom som är DRAM baserade (DDR-SDRAM)

flashbaserade är tämligen långsamma.. men kommer ihåg efter power-off... har en viss livstid med bara..
DRAM baserade är rusktigt snabba(flera hundra MBps, nårra nanosekunders söktid).. men glömmer vid power-off... men oftast så brukar man dumpa vid shutdown på en disk...

Det lät ju bra. Då kan man ha en Dram baserad och en vanlig som det dumpas på när datorn stängs. Men det lär ju bli en del problem. T.ex strömavrott och det lär ju inte gå särskilt snabbt att starta/stänga av datorn om allt ska laddas över från en vanlig hårddisk. Sen är väl Dram diskar också rätt så dyra?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Får väl ha någon ups till ramdisken. Finns ingen vits att stänga av den i alla fall då den inte borde väsnas så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Det lät ju bra. Då kan man ha en Dram baserad och en vanlig som det dumpas på när datorn stängs. Men det lär ju bli en del problem. T.ex strömavrott och det lär ju inte gå särskilt snabbt att starta/stänga av datorn om allt ska laddas över från en vanlig hårddisk. Sen är väl Dram diskar också rätt så dyra?

Oftast så är du bara ute efter en systempartition på ett par GByte

Tanken är att kortet och hårddisken ska va batteri-backad.. Så vid strömavbrott så sätter kontrollerkortet igång att dumpa ram-disken till disk, sen stängs ner.. Men de klart.. de kostar.. minst sagt minnet... en 8GB DDR-minne är inte särskilt billigt..

Citat:

Typical access times are: DRAM SSD: 10-50µs, Flash SSD: 35-100µs, Rotating Disk: 5000-10000µs (5-10ms)

Sen vet du säkert vad ett PC3200 minne fixar i övefföringshastighet så

Permalänk
Medlem

De vore kul o få se lite transfer specs på kommande perpendicular hdd.

Enligt Seagate kommer lagringskapaciteten bli 2-3* (teoretiskt 5*) mot dagens bit densitet.
Hoppas de blir ungefär samma ökning i tranferspeed då oxo... borde ju rimligtvis bli det.
Dvs runt 120 till 180 mb/s sustained transfer rate. 8D

Permalänk
Medlem

WWhhiiiiii....
access : 0,6ms
80-115mb/s
perfekt för systemdisk!!!

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200