Permalänk
Medlem

Stabilitetsproblem - kanske minnet?

Hejsan,

Jag har lite förbryllande problem med min burk. Jag flyttade för en månad sedan (och bytte ISP till BBB). Sedan två veckor tillbaka började datorn bete sig instabilt. Symptomen är följande: Bootar om slumpmässigt (kan vara allt mellan 1 till 24 timmar mellan gångerna), CRC-errors när man laddar hem rar-filer, verifikation av brända DVD:er upptäcker skillnader fler fel än tidigare, program kraschar ganska ofta, o.s.v. Låter lite grann som minnesproblem, men man kan ju aldrig vara säker.

Jag har kört Memtest86 i 10 timmar under natten utan ett endaste fel. Inga värmeproblem (den ligger på ca 50 grader bredvid CPU:n och typ 45 grader i lådan). Vad sjutton kan det vara? Jag blir inte klok på det här, så jag vore jättetacksam om någon kom med idéer.

Konfiguration: Athlon XP 1500 (oklockad), WinXP med SP1, 2 IBM-diskar, en 256 megs ram-modul (266 MHz DDR), gammalt Geforce2 400MX, bytte nätagg (300W) i December, kör windows mjukvarubrandvägg och uppdaterad Norton Antivirus,

Mvh,
Perkoff

Permalänk
Medlem

Det kan vara nätaggregatet som går "ojämt". Testa att övervaka aggregatet med exempelvis Motherboard monitor och se om strömmen varierar kraftigt (stor skillnad mellan uppmätta max och minvärden).

Permalänk
Medlem

Tack för den idén. Hur mycket "får" det variera egentligen? Jag har något prog som följde med MSI-moderkortet som ritar kurvor över olika spänningar. Det var en av vcore som varierade lite grann, men det var aldrig över eller under maxvärdena. Noterade för övrigt att spänningen till batteriet var något för högt (fast kan det ge såna här problem?).

Permalänk
Medlem

Spänningarna på nätagget får skilja max +-5% men jag skulle misstänka att det är grafikkortet som har börjat krångla.

Har du bytt drivrutin till det kanske? prova med en äldre variant från 20-serien som är WHQL-certifierad i så fall.

Om du kör med ViA:s chipset och har uppdaterat chipsetdrivrutinen till nyare så prova även där med ett äldre på http://www.viaarena.com/?PageID=344

Det kan även vara ditt nätverkskort som det är fel på så prova att använda datorn med det urtaget.

Permalänk
Medlem

Ladda hem Prime95 och kör Torturetest så märker du om det är något direkt fel. Krashar den direkt så har du något program att testa stabiliteten med. Krashar den inte så skulle jag nog lägga min lott på hårddisken.

Och en grej till, slå av automatiskt omstart när datorn får bluescreen, kanske man kan få en hint om vad det rör sig om (om det nu är bluescreens som uppkommer).
Kontrollpanelen - System - Avancerat - Uppstart och återställning (eller något liknande) -> Kryssa ut Automatisk omstart.

Permalänk
Medlem

Ska WinXP vara mer känsligt än Linux? Jag har även en Mandrake installation som "leksak". Den verkar inte drabbas av samma fel riktigt... inte vad jag har märkt i alla fall... sedan gick ju Memcheck fint. Kan det rent utav vara så att det är windowsinstallationen som har fuckat upp på något sätt? Låter i och för sig lite mystiskt med alla CRC-errors på hemtankade filer o.s.v. i såna fall.

Drivrutiner och sånt har jag inte ändrat på.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Linux är mer stabilt än XP (även om XP är ett stort steg framtåt sedan 98). Men jag tror inte det är det som är grejen. Du gör nog helt andra saker under Linux än under XP, vilket resulterar i olika upplevelser av dem. Men funkar Linux okej och Memtest inte rapporterar några fel bör det ju inte vara minnet som är problemet.

När du övervakade nätaggregatet, hur pass mycket stressade du datorn då? Kör i gång en kopiering av en stor fil från en partition till en annan och dra igång Prime95 samtidigt som du spelar något krävande spel och kolla sedan hur nätaggregatet betett sig (om inte datorn kraschat innan).