Dator brevid en subwoofer

Permalänk
Medlem

Dator brevid en subwoofer

Vet inte riktigt vart jag ska posta, men det jag undrar över har trots allt med lagring att göra, givetvis med woofern också iofs

Så här enkelt är det, jag har en fileserver och bara ett "bra" ställe att ställa den på... jämte min subwoofer.
Det som jag är rädd för att att diskarna kan skadas, och det vill jag absolut inte då informationen på diskarna är mycket viktig.
Tror ni att vibrationerna riskerar att skada diskarna, är magnetfältet tillräckligt starkt för att påverka diskarna?
Datorn kommer stå precis brevid, inte så att de rör vid varandra med så nära som det går.
Subben är en 8" proson på 150W om jag inte minns fel, ingen jätte subb mao, men den mullrar på bra endå

Permalänk
Medlem

Jag tror med största säkerhet att du ska ha datorn nån annanstans

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Jo jag vet... :/
Antar att det är dags att möblera om lite

Permalänk
Medlem

Okay, jag har min lilla 20watts woofer stående ovanpå datorn, tror ni att det kan skada? Finns det andra komponenter utöver hdd som är känsliga för magnetisk shite?

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem

Isolerar inte chassit rätt bra om man inte har massa fönster och annan skit?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon som helst fara.
Vibrationerna är apsmå. Testa dunka lätt med handen på sidan av datorn medan den är igång, och se om den går sönder då. Om den håller är det lugnt. Vibrationerna från högtalaren är garanterat mycket svagare.
Magnetfält och hårddiskar är ingen större fara. Sådana magnetfält har väldigt kort "räckvidd" (där de kan förstöra nåt). Dessutom skärmar all plåt väldigt effektivt av magnetfältet.
Det finns datorchassin där den inbyggda högtalaren sitter någon centimeter från hårddiskplatserna. Såklart har den svagare magnet, men den är också väldigt mycket närmare. Hade så i några år, har aldrig gett några som helst problem.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.