USB ger ström trots avstängd - Asus Prime Z-690-P D4

Permalänk
Medlem

USB ger ström trots avstängd - Asus Prime Z-690-P D4

Som rubriken. Mitt moderkort (Asus Prime Z-690-P D4) fortsätter ge strömförsörjning efter att jag stänger av Windows. Har senaste BIOS. Har satt "USB Power delivery in Soft Off state" till "disabled" men portarna ger ändå ström.

Vad kan det bero på? Några andra saker att kolla?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Testa att slå på Advanced->APM Configuration->ErP Ready. ErP är ett EU-direktiv för att uppmuntra energisnålare produkter och inställningen brukar bl.a. stänga av USB-portarna när datorn är avstängd, men den brukar vara avslagen som standard på moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Testa att slå på Advanced->APM Configuration->ErP Ready. ErP är ett EU-direktiv för att uppmuntra energisnålare produkter och inställningen brukar bl.a. stänga av USB-portarna när datorn är avstängd, men den brukar vara avslagen som standard på moderkorten.

Ok! Provade det nu och det fanns tre val. Avstängd och sen s4 och s5, jag körde s5, men ingen skillnad. Ska prova det andra läget nu.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

sitter mini-pinsen fel på moderkortet för USB? är det bara vissa usb portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ok! Provade det nu och det fanns tre val. Avstängd och sen s4 och s5, jag körde s5, men ingen skillnad. Ska prova det andra läget nu.

Ja, det är tyvärr ingen garanti att det fungerar. Den inställningen brukar göra vad du vill men det varierar från moderkortet till moderkort och tillverkarna specar aldrig vad som faktiskt påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

sitter mini-pinsen fel på moderkortet för USB? är det bara vissa usb portar?

Alla jag testat har power på.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det är tyvärr ingen garanti att det fungerar. Den inställningen brukar göra vad du vill men det varierar från moderkortet till moderkort och tillverkarna specar aldrig vad som faktiskt påverkas.

Ändrade nu till s4+s5 och då funkade det!

Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alla jag testat har power på.

mät ström i chassit, se om chassit kanske är strömförande?

*edit* såg att du löst det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

mät ström i chassit, se om chassit kanske är strömförande?

*edit* såg att du löst det nu

Alla nätaggregat har någon form av Stand-By matning, oftast är dessa kopplade till ett par USB uttag för att kunna ladda enheter/så att Wake-On-Key fungerar på tangentbord etc.
Sedan används ju den till att hålla igång vissa funktioner på moderkortet när datorn är avstängd.

Så behöver absolut inte betyda att datorn är strömförande, och det vore konstigt om läckströmmen gav 5V på några USB uttag.