Permalänk
Medlem

Laptop stänger av sig

Hej,

Har en laptop som stänger av sig när jag spelar, Enshrouded smålaggar lite me. 3060 laptop gpu borde väl klara de med performance inställningar?

11th gen i5 11300h processor, 16gig ram, win10

Kollade i MSI afterburner och GPU hoppar upp och ner med ca 10sek mellanrum. Screenade hwmonitor me.

Ändrat energiplan så att den inte ska sleep eller stängas av.

Någon idé om vad som kan vara fel? Tacktack

EDIT:
Det verkar också som att den har nåt inbyggt grafikkort, intel iris, men vad jag kan hitta så är geforce valt överallt

Permalänk
Medlem

Kan nog vara så att datorn stängs av på grund av att grafikkortet blir för varm och stänger av sig för att inte överhetta allt för mycket.
Har du datorn välventilerad när du spelar, för det kan påverka luftflödet till datorn så att den ska kunna kylas korrekt. Beroende på hur länge du har haft datorn kan det också vara dags att göra rent fläktar och byta kylpasta i datorn, detta kan i många fall hjälpa med värmeproblem.

Har bara en fråga, är de temperaturerna normala för din dator när du inte har något igång?

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2

Permalänk
Medlem

Blir den överhettad så kan den nog stänga av sig, så ha HWmonitor igång när du spelar och kolla då om tempen brakar iväg..

En fråga fungerar datorn som den ska på enbart batteri?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaren:

Kan nog vara så att datorn stängs av på grund av att grafikkortet blir för varm och stänger av sig för att inte överhetta allt för mycket.
Har du datorn välventilerad när du spelar, för det kan påverka luftflödet till datorn så att den ska kunna kylas korrekt. Beroende på hur länge du har haft datorn kan det också vara dags att göra rent fläktar och byta kylpasta i datorn, detta kan i många fall hjälpa med värmeproblem.

Har bara en fråga, är de temperaturerna normala för din dator när du inte har något igång?

Jag hade på enshrouded när jag printscreena HWmonitor.

Skrivet av ggustavsson:

Blir den överhettad så kan den nog stänga av sig, så ha HWmonitor igång när du spelar och kolla då om tempen brakar iväg..

En fråga fungerar datorn som den ska på enbart batteri?

Kör aldrig utan kabel i princip, inte om jag spelar iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör aldrig utan kabel i princip, inte om jag spelar iallafall.

Det är ju bra, men om batteriet är riktigt dåligt eller inte fungerar alls så kan datorn stänga av sig även när strömkabeln är kopplad när strömbehovet blir stort, därav frågan..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300