Permalänk
Medlem

Linux på Asus TUF

Tjena

Funderade testa Linux på min speldator, en Asus TUF med AMD processor och Geforce 3070Ti. Om de har någon betydelse.

Är det ens möjligt med mitt spelmönster.
Kör diverse strategispel som Civ 6, City Skyline 2 osv. Singleplayer.
Sedan spelar jag även Battlefield 2042 MP. Det är här jag inte blir riktigt säker, med anti cheat osv.
Kör de mesta via Xbox Game pass, så den måste funka. Men även via Steam.

Om möjligt, vilken Linux version är mest lämplig? Fungerar multiplayer och finns drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran ska inte vara några problem, och drivrutiner finns. Men hur spelen fungerar vet jag inte. Men det bör finnas mycket information om detta på nätet om du söker.

Edit: Battlefield 2042 verkar inte fungera i alla fall https://www.protondb.com/search?q=battlefield%202042

Edit2: Jag gillar Linux Mint, gränssnittet är ganska lätt om man är van vid Windows

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Du kan läsa om spelkompabilitet här: https://www.protondb.com. Civ 6 och Cities Skyline 2 ser ut att funka bra, åtminstone via Steam. BF 2042 funkar inte p.g.a AntiCheat. Xbox Game pass finns inte till Linux.

För gaming brukar jag alltid rekommendera en distro som kör så ny kärna som möjligt, dock är det mindre noga när man kör Nvidia eftersom man då ändå måste köra deras stängda drivrutiner, så välj och vraka skulle jag säga. Gärna en med senaste LTS-kärnan, typ Ubuntu, Fedora, Pop_Os!. Att välja en distro är som att välja vilken bil man ska köpa, man får provköra några stycken innan man bestämmer sig

Rekommenderar att börja med Dual Boot och då "tvinga" sig själv att göra så mycket man kan i Linux, och till de fåtal grejer som du måste ha Windows till har du ändå det att falla tillbaka på.

Permalänk
Medlem

Cloudgaming-delen fungerar nog via Edge även på Linux.
https://www.youtube.com/watch?v=ThdcvLiooSo

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ett tips om du väljer att testa Linux är att du normalt inte behöver ladda ner några drivrutiner själv, det är annars ett misstag Windows-användare ibland brukar göra när de testar Linux.

Det går att ladda ner drivrutiner från t.ex. Nvidia och installera själv, men det är oftast onödigt krångligt och kan orsaka en massa problem. Det mesta ingår redan i kärnan, och det som inte gör det som t.ex. Nvidias drivrutiner installeras normalt via distributionens pakethanterare istället.

Permalänk
Snusfri

Jag kör Linux Mint på 2 av mina laptops.
Den ena är en Lenovo Gaming 3 med Ryzen 5 4600H och ett GTTX 1650.

Nu har jag visserligen inte spelat något på den utan den används till annat men det gick smärtfritt att installera och har inte haft några problem hitills.

Även "Nvidia on Demand" som drar igång GPU'n fungerar bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Då fallerar det tyvärr om Battlefield 2042 inte fungerar. Synd!

Permalänk
Medlem

Trist med bf. Ea tog ännu ett kliv bak för ett par veckor sedan och "uppdaterade" bfv med samma anticheat, så spel som tidigare fungerat utmärkt på linux pajade...

Men skulle du i framtiden få liknande funderingar så ta en titt på protondb: https://www.protondb.com/

Rätt trevligt att kunna kolla upp spel man spelar, och deras kombabilitet med Linux

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11