Fury GPU – grafikkortet med öppen design och kod

Permalänk
Melding Plague

Fury GPU – grafikkortet med öppen design och kod

Utvecklaren Dylan Barrie har i fyra år mer eller mindre i hemlighet tagit fram ett nytt grafikkort med öppen design och källkod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha det till? Jag tänker att även dagens iGPU även det lätt klarar av Quake i 60fps :/

Permalänk
Medlem

Kan bli en intressant lågbudget grafikkort för enkla saker.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Vad ska man ha det till? Jag tänker att även dagens iGPU även det lätt klarar av Quake i 60fps :/

För fler DP & HDMI portar antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan bli en intressant lågbudget grafikkort för enkla saker.

Tvärt om, det kommer vara snordyrt med en sådan FPGA-krets. Det handlar snarare om att han ville lära sig och bevisa att det går.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad ska man ha det till? Jag tänker att även dagens iGPU även det lätt klarar av Quake i 60fps :/

Det är väl sannolikt främst ett kul projekt att jobba på, skulle jag tro.
Jag har ett flertal småsaker (klart mindre än detta!) som man kan fråga sig vad det ska vara bra för, och svaret är oftast att det är kul att lära sig om nya grejer.
Det krävs mycket kunskap i många områden för att kunna göra ett sånt här projekt själv. FPGA-"programmering" (Systemverilog), PCB-design, strömmatning m.m. till FPGAn, sannolikt en del djup kunskap om DisplayPort och HDMI, PCI Express, grafikdrivrutiner, kernel mode-programmering för Windows och mycket mycket mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Går detta att köpa någonstans?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad ska man ha det till? Jag tänker att även dagens iGPU även det lätt klarar av Quake i 60fps :/

Skrivet av Thomas:

Det är väl sannolikt främst ett kul projekt att jobba på, skulle jag tro.
Jag har ett flertal småsaker (klart mindre än detta!) som man kan fråga sig vad det ska vara bra för, och svaret är oftast att det är kul att lära sig om nya grejer.
Det krävs mycket kunskap i många områden för att kunna göra ett sånt här projekt själv. FPGA-"programmering" (Systemverilog), PCB-design, strömmatning m.m. till FPGAn, sannolikt en del djup kunskap om DisplayPort och HDMI, PCI Express, grafikdrivrutiner, kernel mode-programmering för Windows och mycket mycket mer.

Ja, man ska nog primärt se det som någons inspirerande hobbyprojekt, inte en produkt med ett tydligt användningsområde.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jätteroligt. Hoppas det blir ett stort community kring detta projekt. Finns många kloka människor som säkert kan göra detta bättre och bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Går detta att köpa någonstans?

Nej, tror inte det. Läste dock om detta någon annanstans häromdagen och fick intrycket att detaljerna skulle bli tillgängliga så vem som helst skulle kunna bygga det själv. Kan dock inte svära på det, kan ha uppfattat fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kanon Att det inte är klassledande prestanda vid lanseringen är väl väntat. Men det stora och viktiga är att det är öppet. Då finns alltid en "off-ramp" om AMD, Nvidia och Intels tokigheter blir ohållbara. Detta kan vara början på något stort :

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, tror inte det. Läste dock om detta någon annanstans häromdagen och fick intrycket att detaljerna skulle bli tillgängliga så vem som helst skulle kunna bygga det själv. Kan dock inte svära på det, kan ha uppfattat fel.

Okej. Tror säkert det finns personer villiga att stödköpa detta. Jag skulle kunna tänka mig att göra det och använda det till antingen kontorsdatorn eller servern.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maweric:

Går detta att köpa någonstans?

Skrivet av maweric:

Okej. Tror säkert det finns personer villiga att stödköpa detta. Jag skulle kunna tänka mig att göra det och använda det till antingen kontorsdatorn eller servern.

K24 Commercial SOM kostar 250 USD, tillkommer även övriga komponenter, mönsterkort, gissningsvis 400-600 kr där. Sedan kommer det svåra, compliance, alla tester som måste göras för att säkerställa att det går att sälja produkten, det är åtskilliga tusenlappar och tid. Sedan SG&A, dvs skeppande och adming mm.

Gissningsvis får man prestandan av "Meh" för 4-5000 kr + moms i bästa fall. Detta är inget man köper för att man vill ha en konkurrent till AMD/Intel/Nvidia. Däremot går det utmärkt att köpa för att det är en rolig grej!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan bli en intressant lågbudget grafikkort för enkla saker.

Grafikkort som inte kan massproduceras pga. att de är specialgjorda (som dessa) blir sällan lågprisade om de skulle säljas eftersom de kostar enormt mycket mer i tid och material än massproducerade kort skapade av företag så som Nvidia eller AMD. Detta för att de tar ut sin vinst genom att massproducera och sälja enorma kvantiteter av kort.

Skrivet av maweric:

Går detta att köpa någonstans?

Tvivelaktigt. Detta verkar mer vara ett experiment för att visa att det går att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Namnet drog tanken till äldre ATi kort men även AMDs Fury kort för typ tio år sedan så viss förvirring uppstod innan jag faktiskt läste artikeln.

Älskar typ allt med detta, någons hobbyprojekt som faktiskt dels fungerar men också har en mysig retro look. Att detta kort finns värmer entusiasthjärtat.

Mer sånt här!

Tror jag ska kolla in min favoritkanal som reparerar trasiga Voodoo-kort efter att jag sett själva videon då det var ett tag sedan och alltid härligt att se just dessa kort få ett nytt liv, nästan 30 år efter lansering. Smartphonen är ovärdig detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är så öppet om det inte är öppet.

Permalänk
Medlem

Ändå oväntat att börja med en Windows-driver..
Väldigt spännande att se var detta tar vägen - kanske plockas upp och vidareutvecklas av någon forskargrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, tror inte det. Läste dock om detta någon annanstans häromdagen och fick intrycket att detaljerna skulle bli tillgängliga så vem som helst skulle kunna bygga det själv. Kan dock inte svära på det, kan ha uppfattat fel.

Det är tanken i alla fall. Killen som skapade kortet skriver att "I am intending on open-sourcing the entire stack (PCB schematic/layout, all the HDL, Windows WDDM drivers, API runtime drivers, and Quake ported to use the API) at some point, but there are a number of legal issues that need to be cleared (with respect to my job) and I need to decide the rest of the particulars (license, etc.)"

Permalänk
Medlem

Sånt här är ovanligt, vilken jävla hjälte!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Coolt och allt. Men klarar den Crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad ska man ha det till? Jag tänker att även dagens iGPU även det lätt klarar av Quake i 60fps :/

är inte en konsument gpu skapat av något företag till försäljning.. ett 15 år gammalt igpu är långt starkare såklart.

Permalänk
Medlem

Kul, FPGA är guld till sådant här.
Jag har ett ZZ9000 dvs nytt FPGA grafikkort för Amiga som även den sannolikt blir helt öppen tids nog, föregångaren är det och jag har byggt ett par

Kommer sannolikt bygga det här kortet med när allt ligger ute.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kul projekt!

Skulle kunna bli bra för system där man vill ha öppna drivrutiner.

Kanske kan bli bra för embedded och servrar där man inte bryr sig om spelprestanda, men vill fortfarande ha möjlighet att ansluta skärm.
Om hårdvara och mjukvara är lättare att validera så kan det vara något om man vill ha säkra(re) system.

RISC-V CPU och en öppen GPU skulle kunna vara en intressant kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul projekt!

Skulle kunna bli bra för system där man vill ha öppna drivrutiner.

Kanske kan bli bra för embedded och servrar där man inte bryr sig om spelprestanda, men vill fortfarande ha möjlighet att ansluta skärm.
Om hårdvara och mjukvara är lättare att validera så kan det vara något om man vill ha säkra(re) system.

RISC-V CPU och en öppen GPU skulle kunna vara en intressant kombination.

Håller med men frågan då är ju om det inte är enklare att bara bygga in den i CPUn då

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Håller med men frågan då är ju om det inte är enklare att bara bygga in den i CPUn då

Jo en SoC kan såklart vara en lösning.
Men, finns det SoC som har en öppen GPU lösning ?

För även om det ska vara integrerat så måste man ju ha någonting ... något att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo en SoC kan såklart vara en lösning.
Men, finns det SoC som har en öppen GPU lösning ?

För även om det ska vara integrerat så måste man ju ha någonting ... något att utgå ifrån.

Ja det är sant men jag tänkte att det kanske ingick i Risc-V...?

Jag har ingen aning det kändes bara vettigt och enkelt men insåg nog lite för sent att RISC-V egentligen bara handlar om instruktioner så jag får snällt kalla mig korkad och ta tillbaka det jag skrev...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan bli en intressant lågbudget grafikkort för enkla saker.

Enligt artikeln är det gjort på en "insanely cheap Zynq UltraScale+ FPGA". Men allt är relativt och FPGA:er kostar, så det innebär 4000:- om du köper den löst. Större tillverkare kan såklart pressa priset duktigt. Men räkna med flera tusen för ett grafikkort som motsvarar ett gammalt Riva TNT.

Permalänk
Medlem

Åtminstone lite mer intressant än någon "artikel" de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Kul, FPGA är guld till sådant här.
Jag har ett ZZ9000 dvs nytt FPGA grafikkort för Amiga som även den sannolikt blir helt öppen tids nog, föregångaren är det och jag har byggt ett par <Uppladdad bildlänk>

Kommer sannolikt bygga det här kortet med när allt ligger ute.

Oooh.. jag har kikat på det där eftersom mitt CV64/3D verkar ha dött. Inte kommit till skott dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har ingen aning det kändes bara vettigt och enkelt men insåg nog lite för sent att RISC-V egentligen bara handlar om instruktioner så jag får snällt kalla mig korkad och ta tillbaka det jag skrev...

Nu tycker jag att SuperSverker är för taskig mot SuperSverker. Ingen anledning att kalla honom korkad.
SuperSverker får ge SuperSverker en kaka som förlåt.

Säg om vi tar Starfive och deras VisionFive som exempel.
De har både släppt en första generation som bara heter VisionFive och sen har de följt upp med VisionFive 2.

Första VisionFive
VisionFive is the world's first generation of affordable RISC-V boards designed to run Linux.

Sen VisionFive 2
VisionFive 2 is the world’s first high-performance RISC-V single board computer (SBC) with an integrated GPU.

Båda har HDMI och möjlighet att koppla till skärm.
Men om jag förstått det rätt så är "grafikkortet" i VisionFive (1) mer eller mindre bara en framebuffer och vad mer som krävs för att skicka ut en bild.
Att allt annat sköts i software, alltså på CPU.

Medan VisionFive 2 har mer en riktig GPU som kan hantera hårdvaru accelerering och Vulkan stöd.

På Starfives sida visar de en förenklad tabell över specar (kanske finns mer detaljerat någonstans?).
Men såg på en annan sida att de har en: IMG BXE-4-32 MC1

Googlar man på det kommer man till
Imagination

Det finns en del information, men jag ser inget om öppen design och källkod.
Jag tror inte det är det.

Bara för att man har en CPU med öppen design betyder inte det nödvändigtvis att hela systemet är en öppen design.

Framförallt i början får man nog fokusera på att få fram en lösning som är tillräckligt funktionell att man kan använda den för att utveckla vidare.
Om ALLT måste vara klart innan man släpper något så är sannolikheten stor att projektet läggs ner innan det hinner bli något av det istället.

Men om projekt som detta får fotfäste så kan det vara ett steg närmare...

Tar man PC med x86 så har det haft många år och många många miljoner dollar i utveklingsbudget.

Ta exempelvis och bygg en ny dator med en Ryzen 7950X3D och ett GeForce RTX 4090 eller Radeon Radeon RX 7900 XTX och jämför det mot en dator med en Intel 286.

286:an är rätt värdelös i jämförelse.
Kan inte installera varken Windows 10 eller Windows 11 eller Ubuntu eller ...
Kan inte installera Steam
Kan inte ... massvis med saker Ryzen datorn kan göra.

Risc-V är relativt nytt fortfarande.
Eller... Det var väl hyfsat länge sedan idén att utveckla en ny ISA kläcktes...

Men om du vill ha hårdvara det går att göra något på.

SiFive var väl först med att släppa utvecklar kort.
Men åtminstone någon gång jag kollade så var det priser någonstans runt $1000 för ett moderkort med RISC-V processor.
Om de kanske haft ännu dyrare lösningar innan ?

Sen kom StarFive och släppte sin VisionFive som var någonstans i storleksordning runt en tiondel av vad ett SiFive kort kostade.
Och sen VisionFive 2 som var väl liknande pris som första men med en del förbättringar.

Med kass växlingkurs och sånt.
Betala över 10 000kr för ett moderkort med nästintill obefintligt mjukvarustöd...
... framförallt om man inte har ganska hög inkomst så får man ju vara verkligen entusiastisk eldsjäl om man lägger privata pengar och tid på något sådant.

AFAIK
Om man inte bara vill ha någon mikrokontroller utan man vill ha något som kan/ska kunna köra Linux så är StarFive VisionFive det första SBC som kostar priser som någon som är intresserad av datorer kan köpa för experimentera med/hobby bruk.
För priser som är i en nivå att, har du råd med en Raspberry Pi så har du troligtvis råd med RiSC-V.
Om du då är medveten om att RISC-V inte har lika bra stöd som Raspberry Pi.

Men stödet har gått från i stort sett obefintligt sen SiFive började sälja utvecklarkort till att det nu finns Linux distributioner till RISC-V SBCs.

På YouTube finns det någon som kallar sig ExplainingComputers.
Jag säger inte att han nödvändigtvis var först,
Men han var tidigt ute med att titta på RISC-V

Hans video om VisionFive (första generationen) är från Mars 2022.
Det är 2 år sen.

Det är ungefär så länge RISC-V haft någon tillgänglighet om du inte sitter med i konsortium eller har andra kontakter eller massvis med pengar att plöja ner på saker du tycker är intressant.

Säg om du är en snubbe som är datorintresserad och har tillgång till Internet och ett par tusen kvar på kontot dagen innan nästa lön.
Då är det ~ 2 år som RISC-V har varit tillgängligt.

Som jämförelse så släppte Intel 8086 1978 och 8088 1979.
Jag kan sticka ut hakan och påstå att Intel haft mer än några år på sig att förfina x86.