Helgsnack: Tipsa om tidsfördriv på nätet

Permalänk
Medlem

Du kanske borde stänga ner och göra något annat. Kom tillbaka sen när du är nyfiken på något du kan ta reda på eller roa dig med på nätet.

Skärmtid är direkt länkat till psykisk ohälsa om det överdrivs. Den triggar belöningssystem utan att man gör något vettigt. Finns få saker i vanliga livet som kan göra det lika lätt så man fastnar. Sen står livet still.

Vill inte trampa på era livsval. Onlinetjänster är jättebra på alla sätt och vis! Och man kan lära sig jättemycket.

Men det känns fel i magen när folk aktivt letar efter nytt att göra online när redan så många timmar av vårt liv spolas ner i toan.

När vi ligger inför döden kommer ingen av oss ångra att vi inte satt mer vid datorn eller me luren.

Alla i min familj sitter med mobilen eller datorn hela jävla dagen, och det är som att be en jonkare pausa sitt heroinintag en halvtimme om man ber dem lägga ner.

Jag exploderar av tristess och känner att jag har svårt att nå fram till dem.

Va tvungen att få ut det.

Hoppas ingen tar illa vid sig.

Peace

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag saknar internets barndom. Friheten, anonymiteten. Dalnet/IRC.

00-talet var verkligen The Golden Age of Internet sett till kombinationen av funktionalitet och frihet.
Vi (i alla fall jag) hade fått bredband via fiber och lämnat 1990-talets telefonjack och kopparledningar bakom oss.
Internet var i mångt och mycket fortfarande mest för oss nördar, och friheten var i närmaste total.

Sociala medier, smartphones, och inte minst större regleringar av nätet, skulle inte ta fart förrän på 10-talet.

Det känns både härligt och sorgligt att man fick uppleva den digitala Vilda Västerns tidsålder, saknaden är stor.

Permalänk
Medlem

Internet känns lite tråkigare idag än det gjorde för 20-30 år sedan. Detta trots att det finns närapå oändligt mycket mer. Kanske beror det mycket på mig själv, när jag började ge mig ut på nätet -93 så var allt nytt och det var kul bara slumpmässigt klicka mig fram. Fanns inte så mycket skadliga sajter då så det var förhållandevis riskfritt göra så. En kul grej då var att se hur många klick det tog innan man hamnade på Playboys sajt.

Idag måste man ändå tänka sig för när man klickar sig fram då det finns alldeles för många sajter som kan ställa till det. Att vara förståndig är sällan detsamma som att ha kul. Det finns dock väldigt mycket intressanta och roliga sajter där ute även idag och processen att lära sig något nytt tar aldrig slut.

Håller man sig bara borta från sociala media och letar lite kan man hitta mycket kul.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Internet känns lite tråkigare idag än det gjorde för 20-30 år sedan. Detta trots att det finns närapå oändligt mycket mer. Kanske beror det mycket på mig själv, när jag började ge mig ut på nätet -93 så var allt nytt och det var kul bara slumpmässigt klicka mig fram. Fanns inte så mycket skadliga sajter då så det var förhållandevis riskfritt göra så. En kul grej då var att se hur många klick det tog innan man hamnade på Playboys sajt.

Mycket kan nog som sagt förklaras av att allt var nytt och att tillgången var begränsad (en timme tecknat i Disneydags var ju en mycket större grej då än nu också). Bara webbchat kunde ju trollbinda en hel klass…

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Gender Bender:

Nu snackar vi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Mycket kan nog som sagt förklaras av att allt var nytt och att tillgången var begränsad (en timme tecknat i Disneydags var ju en mycket större grej då än nu också). Bara webbchat kunde ju trollbinda en hel klass…

Absolut, visst är det så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Söker tips på hur man förlänger antal timmar på ett dygn?

När vi går över till Vintertid igen får du iaf en extra timme...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |