Foton visar vit Xbox Series X utan optisk läsare

Permalänk
Melding Plague

Foton visar vit Xbox Series X utan optisk läsare

Bilder publicerade av Exuter visar en ny Xbox Series X utan någon springa för spel på skiva, och sajten påstår att den kommer få sänkt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter som en soft refresh, synd att ingen köper dem nuvarande xbox lådorna som finns på marknaden idag

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem

"...Framsidan är helt vit ..."

Enligt bilden ser det mer ut som att den grått eller metallic silver.

Permalänk

Optisk läsare är förlegat. Problemet är att konsoltillverkare lägger in spärrar på nerladdade spel som gör att man ej kan låna ut dem eller sälja spelen. Vore det inte för detta så skulle nog de flesta köpa spelen digital.

Permalänk
Medlem

Folk köper ändå inte spel på Xbox så läsare är väldigt overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

"...Framsidan är helt vit ..."

Enligt bilden ser det mer ut som att den grått eller metallic silver.

Om du klickar på länken så ser du bilderna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Om du klickar på länken så ser du bilderna.

Lite konstigt att lägga en helt orelaterad bild i artikeln, kan jag ändå tycka

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Optisk läsare är förlegat. Problemet är att konsoltillverkare lägger in spärrar på nerladdade spel som gör att man ej kan låna ut dem eller sälja spelen. Vore det inte för detta så skulle nog de flesta köpa spelen digital.

Det är ju darför man vill ha skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Lite konstigt att lägga en helt orelaterad bild i artikeln, kan jag ändå tycka

Det håller jag med om helt och hållet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Optisk läsare är förlegat. Problemet är att konsoltillverkare lägger in spärrar på nerladdade spel som gör att man ej kan låna ut dem eller sälja spelen. Vore det inte för detta så skulle nog de flesta köpa spelen digital.

Eller för att kunna lira äldre Xbox & Xbox 360 titlar som de tvärvägrar släppa emulatorer för.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

chat-gpt artikel och glömde bilderna?

Permalänk
Medlem

"Läckta Microsoft-filen nämnde bland annat ökad intern lagring, effektivare nätaggregat, nya radiokretsar och systemkrets tillverkad med en effektivare processnod."

RADIOKRETSAR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

"Läckta Microsoft-filen nämnde bland annat ökad intern lagring, effektivare nätaggregat, nya radiokretsar och systemkrets tillverkad med en effektivare processnod."

RADIOKRETSAR?

Bluetooth och wifi kanske?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Optisk läsare är förlegat. Problemet är att konsoltillverkare lägger in spärrar på nerladdade spel som gör att man ej kan låna ut dem eller sälja spelen. Vore det inte för detta så skulle nog de flesta köpa spelen digital.

Problemet man har när man saknar optisk läsare och måste ladda ned spelet är ju att du inte äger spelet.
Du har betalat en licens för att få spela det, och det kan dras in när som helst.
Du kan heller inte spela äldre titlar du har på tidigare generationer, du kan inte använda spelaren till DVD, Blue-ray och 4k UHD spelare utan måste köpa en separat spelare endast för detta.

En Xbox utan optisk spelare är inte längre en multimedia maskin utan endast en spelkonsoll.
Det är kanske inte alla som uppskattar att använda Xbox genom hemmabion både till spel och filmer, men det är extremt viktigt med optisk läsare för dem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Trots skivspelare så är det väl många spel på disc som inte går att köras utan någon form av kontroll via nätet? För att inte nämna dag 1-uppdateringar mm. Var väl inte så utbredd förra generationen, men hur funkar detta rent generellt med nuvarande generation? Varför jag undrar är att jag själv gick över helt till digitalt med Xbox One.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att köpa en spelkonsol utan skivläsare så länge det bara finns en "egen" butik, priserna på spelen behöver konkurrensutsättas.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Optisk läsare är förlegat. Problemet är att konsoltillverkare lägger in spärrar på nerladdade spel som gör att man ej kan låna ut dem eller sälja spelen. Vore det inte för detta så skulle nog de flesta köpa spelen digital.

Det är svårt att försvara en utveckling utan vinning. Jag föreställer mig det lite småknepigt att begränsa delning av spel digitalt så att det begränsas på samma vis som kommer passivt med fysiskt medie. Utan ett bra sätt att begränsa delning digitalt så hade spelförsäljningen minskat ganska drastiskt.

När det gäller varför många fortfarande köper fysiska kopior, så är jag relativt övertygad om att det har med vanemönster att göra. Antalet konsumenter som vill ha fysiskt media kommer minska naturligt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kul för dem som sedan får betala 500kr för gammalt spel man kan hitta på skiva för 100kr. Eller vill spela spel som plockats bort från digitala affären. De plockar ju tex alltid bort äldre sportspel när nya kommer. Samma gäller väl för tex Forza spelen. För att inte tala om alla ens äldre spel på skiva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Trots skivspelare så är det väl många spel på disc som inte går att köras utan någon form av kontroll via nätet? För att inte nämna dag 1-uppdateringar mm. Var väl inte så utbredd förra generationen, men hur funkar detta rent generellt med nuvarande generation? Varför jag undrar är att jag själv gick över helt till digitalt med Xbox One.

Jag har tänkt detsamma. Om tex Microsoft tar bort möjligheten att ladda ner patchar så är ju spel på skiva ändå en buggig ospelbar röra.

GOG på PC är ju det bästa alternativet för tillfället med spel för den digitala åldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kul för dem som sedan får betala 500kr för gammalt spel man kan hitta på skiva för 100kr. Eller vill spela spel som plockats bort från digitala affären. De plockar ju tex alltid bort äldre sportspel när nya kommer. Samma gäller väl för tex Forza spelen. För att inte tala om alla ens äldre spel på skiva.

Ja spel med licenser (sport och bilspel) försvinner ofta när den går ut för det finns tyvärr ingen större anledning att förlänga dom när det redan finns 2-3 uppföljare ute, som de hellre vill att du köper..

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Synd att den cylinder formade xboxen verkar vara skrotad. Gillade den mer

Permalänk
Medlem

Bakåtkompabiliteten med alla generationer av Xbox spel är det mest unika med Xbox som spelkonsol, att döda den genom att helt enkelt ta bort läsaren hoppas jag inte gäller alla modeller framöver.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är svårt att försvara en utveckling utan vinning. Jag föreställer mig det lite småknepigt att begränsa delning av spel digitalt så att det begränsas på samma vis som kommer passivt med fysiskt medie. Utan ett bra sätt att begränsa delning digitalt så hade spelförsäljningen minskat ganska drastiskt.

När det gäller varför många fortfarande köper fysiska kopior, så är jag relativt övertygad om att det har med vanemönster att göra. Antalet konsumenter som vill ha fysiskt media kommer minska naturligt.

Personligen vill jag verkligen slippa skivor (gillar dock fysiskt ur samlar-synpunkt), men det behövs ju för att priserna digitalt är HELT sjuka! Vissa spel på Playstation Store kostar 900:-+, och då är det INTE Deluxe Edition eller dylikt.

Plus att man kan låna ut och/eller sälja ett fysiskt spel, vilket gör att spelet i slutändan blir ännu billigare än det redan billigare priset i fysisk butik.

När vi väl helt gått över till 100% digital försäljning så är det kört med priserna. Då styr ju tillverkarna priserna själv, utan att priserna kan utsättas för konkurrens. Det sker ju redan nu förstås, priserna digitalt på nya spel är galet höga.

Ett bra alternativ, som jag nämnt i flera år, är en konsol med skivväxlare 😂😂
Snacka om retro 🤘😁