Får inte hjälp av Blocket trots köp med "Blocket paket med köpskydd"

Permalänk

Får inte hjälp av Blocket trots köp med "Blocket paket med köpskydd"

TLDR: Blocket är inte hjälpsamma trots att de gjort fel. Jag varnar härmed andra att använda deras tjänster.

Jag köpte en telefon via Blocket paket med köpskydd. Fick paketet och det visade sig att produkten (en mobiltelefon) inte var som beskriven. Den saknade tillbehör och var helt sönder (skärmen har sprickor över hela ytan). Jag gick in på blocket och skulle "Ej godkänna" köpet men hitta inte någon sådan knapp. Såg bara en "Godkänn varan"-knapp. Jag visste att om jag inte "Ej godkänn"-er köpet inom 24h så kommer säljaren få pengarna utbetalda så jag skriver till Blocket support. Här följer vår konversation: (Jag är XXX)

(15:10:17) Jenny : Hej XXX!
Hur kan jag hjälpa dig?
(15:10:23) XXX: Hej. Jag hämtade ut ett Blocket-paket igår och jag vill inte godkänna varan. Hittar inte någon sådan knapp.
(15:11:06) XXX: Artikeln var i mycket sämre skick än annonserat. I detta fall var den varken komplett eller hel, då hela framsidan av telefonen är sönder.
(15:12:02) XXX överförd: IMG_1178.JPG
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/qg1ToOTTUad3nx0...
Typ: image/jpeg
Storlek: 2676716
(15:12:18) Jenny : ok precis, jag beklagar detta, ett ögonblick så kollar jag, vilken annons eller vara gällde detta?
(15:12:35) XXX: Redmi 10c 64GB
800 SEK
(15:13:10) XXX överförd: 38c178142df64b2a8371085d6090b9b0.jpg
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/rtm8Tf0hMH5FeF1...
Typ: image/jpeg
Storlek: 120221
(15:13:11) XXX överförd: 1710946137.693098.jpg
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/0SLK3JLC33gBYOO...
Typ: image/jpeg
Storlek: 232517
(15:13:11) XXX överförd: 560e7297d21e4b7a840a116670b5cd05.jpg
Webbadress: https://blocket.zendesk.com/attachments/token/T3OedKTpYSi0Zfu...
Typ: image/jpeg
Storlek: 105456
(15:13:17) XXX: Här är bilderna säljaren skickade till mig.
(15:13:29) XXX: Och nämndes ingenstans att den var sönder.
(15:23:18) Jenny : då gör jag som så att jag tar och skickar detta vidare till mina kollegor som hanterar dessa typer av ärenden, går det bra att du får återkoppling på XXX@gmail.com ?
(15:23:43) XXX: Ja tack.
(15:24:56) Jenny : toppen, fanns det något mer jag kunnat hjälpa till med? 🙂
(15:25:01) XXX: Nej tack
(15:27:45) Jenny : Hoppas att du är nöjd med min hjälp och känner att jag hjälpt dig så gott jag kan. När denna chatt är stängd så kommer det ut ett separat mejl till dig där du kan betygsätta min service. Du får jättegärna svara på den! Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
(15:31:27) *** XXX lämnade chatten ***

Jag väntar en hel dag innan Blocket hör av sig och de säger detta:

""
Hej,

tack för ditt inkommande.

Jag beklagar det inträffade men jag ser att reklamationsknappen har funnits tillgänglig i chatt konversation. Men då en utbetalning redan gjorts så rekommenderar jag dig att kontaktar säljaren angående detta för att se om ni kan nå en alternativ lösning samt att du upprättar en skadeanmälan gentemot DB Schenker.

Då det är Schenker som hanterar och ansvarar över frakten under frakt med köpskydd så behöver mottagaren av varan ta kontakt med dem istället.
Detta är vad som gäller vid en skadeanmälan till Schenker

""

Jag såg ingen sådan knapp och sa det även i första kontakt med supporten. Det var hela föranledningen till att jag hörde av mig till supporten. De har svarat likadant igen och vägrar hjälpa mig. Jag kommer anmäla de till ARN. Något annat ni rekommenderar mig att göra?

Rubrik får inte innehålla "varning för" i denna forumdel
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av både Blocket och Tradera är att deras köpskydd inte är värt ett skit. Ledsen att du råkat ut för detta.

Permalänk
Medlem

När jag hade ett närmast identiskt ärende som ditt för nån månad sen så kunde jag välja att reklamera eller godkänna affären. Reklamera knappen satt precis bredvid godkänna knappen så det verkar ju konstigt om du inte skulle haft denna? Och när man reklamerade så pausades utbetalningen. Efter detta kontaktade jag blocket precis som du men ärligt talat så gjorde de inte ett skit utan jag kom överens med säljaren till slut så jag kunde skicka tillbaka skrotet.

Du får nog hantera detta som ett vanligt ärende där man ljugit om skicket på varan. Det styrs av köplagen. Prata med säljaren.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Man antar risk vid begagnade internetköp, tjänsten fungerade som anvisat.
Felet ligger oss dig själv och bedragaren(udda han skulle erbjuda blocketpaket).

Antaget att inget buggede ut.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Man antar risk vid begagnade internetköp, tjänsten fungerade som anvisat.
Felet ligger oss dig själv och bedragaren(udda han skulle erbjuda blocketpaket).

Antaget att inget buggede ut.

Då det saknades en knapp för att inte godkänna så måste det handla om att det bugga ur. Supporten borde ha hanterat det hur som. De gjorde inte det och företaget är nu anmält till ARN.

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig komma nånstans med att anmäla blocket. Har du ens pratat med säljaren? Du har ju blivit lurad av denne, inte blocket. Även om du tror att det inte fanns nån knapp så finns det en knapp och det är ju inte så att blocket inte kan visa att det göra det på 3 sekunder och så har du slösat bort 3-6 månader på ARN..

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Du bör ha haft knappen, den bör alltid finnas där, kanske de ändrade design

Däremot så är själva blockets kundtjänst usel och de klarar inte av att göra något.

Skrivet av Curik:

Min erfarenhet av både Blocket och Tradera är att deras köpskydd inte är värt ett skit. Ledsen att du råkat ut för detta.

även om det är krångligt har det alltid löst sig med Tradera för mig. Men blir konstigt med blocket

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite.
Hur länge väntande du att reklamera?

Du har 24H på att hämta hem paketet och undersöka den.
Skulle du kontakta dem direkt då skulle det inte varit några problem.

Ska finnas en knapp REKLAMERA.
Efter 24H så godkänns köp/sälj.

Jag skulle också bli misstänkt om någom EFTER 24h helt plötsligt säger mobilen är trasig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så enkelt att den doldes av någon adblocker? (Reklamera... matchar reklam, om filtret inte är smart nog.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200