Uppgradera till Macbook Air 15" M3 16GB, något att tänka på?

Permalänk

Uppgradera till Macbook Air 15" M3 16GB, något att tänka på?

Hej!

Jag har idag en Macbook Pro mid 2014, 15", 16GB ram, 256 GB SSD.

Den fungerar väl egentligen till det jag använder den till, enda nackdelarna är:

*Lite seg, dags att uppdatera.
*Fläkten går igång på max ibland och ljudet är irriterande.
*Ont om hårddiskutrymme.
*Dålig batteritid.

Tänker köpa en Macbook Air 15" 16GB, 512GB SSD Tycker ni det är något speciellt jag borde tänka på?

*Ingen fläkt
*Snabbare
*Mer hårddiskutrymme.
*Bättre batteritid.

Tackar för tips.

Permalänk
Medlem

Jag hade siktat på en M1 med samma konfig och sparat några tusenlappar om du inte absolut måste ha kraften från en M3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag har idag en Macbook Pro mid 2014, 15", 16GB ram, 256 GB SSD.

Den fungerar väl egentligen till det jag använder den till, enda nackdelarna är:

*Lite seg, dags att uppdatera.
*Fläkten går igång på max ibland och ljudet är irriterande.
*Ont om hårddiskutrymme.
*Dålig batteritid.

Tänker köpa en Macbook Air 15" 16GB, 512GB SSD Tycker ni det är något speciellt jag borde tänka på?

*Ingen fläkt
*Snabbare
*Mer hårddiskutrymme.
*Bättre batteritid.

Tackar för tips.

Förvänta dig inte att få ut full prestanda då det skiljer upp emot 35% i prestanda mellan Air och Pro trots samma M3-CPU. Något du dock kan förvänta dig är höga temperaturer. När datorn stressas så kommer CPUn upp i 114°C, GPUn i 102,9°C och datorchassit i 46°C.

Skrivet av tonii:

Jag hade siktat på en M1 med samma konfig och sparat några tusenlappar om du inte absolut måste ha kraften från en M3.

Finns ingen 15 tums MacBook Air med M1, bara M2 och M3. Sedan angående att man sparar in pengar genom att köpa en äldre CPU så gör man inte de i det långa loppet då man måste uppgradera oftare. En M3 kommer hålla betydligt längre än M1 som finns i den snart 4 år gamla MacBook Air på 13,3 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum1:

Finns ingen 15 tums MacBook Air med M1, bara M2 och M3. Sedan angående att man sparar in pengar genom att köpa en äldre CPU så gör man inte de i det långa loppet då man måste uppgradera oftare. En M3 kommer hålla betydligt längre än M1 som finns i den snart 4 år gamla MacBook Air på 13,3 tum.

Jag missade nog att 15" var ett krav. Vet inte vad Apple har satt för EOL för M1 men som cpu är den väldigt kompetent så den kommer kunna hänga med så länge inte mjukvarustödet sviktar från Apples sida. Man kan hitta M1 16GB RAM emellanåt för runt 11k medan M3 med 16GB går lös på nästan det dubbla. M3 är såklart en bättre CPU men jag förstår inte riktigt vitsen den i en Air. Bättre då att satsa på Pro som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag missade nog att 15" var ett krav. Vet inte vad Apple har satt för EOL för M1 men som cpu är den väldigt kompetent så den kommer kunna hänga med så länge inte mjukvarustödet sviktar från Apples sida. Man kan hitta M1 16GB RAM emellanåt för runt 11k medan M3 med 16GB går lös på nästan det dubbla. M3 är såklart en bättre CPU men jag förstår inte riktigt vitsen den i en Air. Bättre då att satsa på Pro som du är inne på.

Tror inte att TS är intresserad av att vänta på ett eventuellt lägre pris utan vill köpa idag, och i dag kostar en 13,3 tums MacBook Air M1 med 16 GB RAM och 512 GB SSD hela 18,342 kr, detta för att den inte tillverkas längre och för att den bara finns i lager hos två handlare som är kända för att sätta överpriser.

Till M1 kommer säkerhets- och programuppdateringar att fortsätta i ungefär 4 år till.

Vitsen med Air är att den är kompaktare och fläktlös. Trots att man får 35% mindre prestanda jämfört med samma M3 i Pro så är den snabbare än M2 och M1.

Permalänk

Tack för alla värdefulla svar. Borde man inte kunna underclocka M3 då? Det gör jag med min
mid 2014 MBP 15" där jag stängt av turbo boost. Fläkten är oftast tyst om man inte gör något ansträngande som att spela upp youtube-filmer eller liknande.

Jag förstår såklart att man borde ta en MBP istället, men jag hatar verkligen fläktljud.. det är den största anledningen till att jag uppgraderar från mid 2014, trots att den ändå är relativt tyst.

Enda jag tänker på är om dessa MBA utan fläkt på något sätt dör tidigt eller visar sig fungera dåligt i det långa loppet. Att ligga över 100 grader år ut och år in låter inte så hållbart..

Det jag mest använder idag är:
Thunderbird mail.
Google Chrome 20-50+ tabbar samtidigt.
Google Drive
Google Calendar
Word
Photoshop
Sen kanske det blir något nytt program i framtiden.

Tack igen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Tack för alla värdefulla svar. Borde man inte kunna underclocka M3 då? Det gör jag med min
mid 2014 MBP 15" där jag stängt av turbo boost. Fläkten är oftast tyst om man inte gör något ansträngande som att spela upp youtube-filmer eller liknande.

Jag förstår såklart att man borde ta en MBP istället, men jag hatar verkligen fläktljud.. det är den största anledningen till att jag uppgraderar från mid 2014, trots att den ändå är relativt tyst.

Enda jag tänker på är om dessa MBA utan fläkt på något sätt dör tidigt eller visar sig fungera dåligt i det långa loppet. Att ligga över 100 grader år ut och år in låter inte så hållbart..

Det jag använder idag mest är:
Thunderbird mail.
Google Chrome 20-50+ tabbar samtidigt.
Google Drive
Google Calendar
Word
Photoshop
Sen kanske det blir något nytt program i framtiden.

Tack igen!!

Om du hatar fläktljud så är det Air som gäller.

Dessa höga grader som nämns gäller bara när datorn körs kontinuerligt under maximal belastning, som i att koda om en Blu-ray-film till H.265 eller liknande. Programmen du nämner kommer inte att resultera i dessa höga grader, inte ens i närheten, så du behöver inte vara orolig för att komponenterna kommer ta någon skada.

Permalänk
Skrivet av Sum1:

Om du hatar fläktljud så är det Air som gäller.

Dessa höga grader som nämns gäller bara när datorn körs kontinuerligt under maximal belastning, som i att koda om en Blu-ray-film till H.265 eller liknande. Programmen du nämner kommer inte att resultera i dessa höga grader, inte ens i närheten, så du behöver inte vara orolig för att komponenterna kommer ta någon skada.

Tack vad snällt! Då känns det bättre helt plötsligt!

Permalänk
Medlem

Jag har både Macbook Pro M1 16" och MacBook Air M2, båda med 16 gb ram och 512 gb ssd...

Det är skillnad på dom, men om du mestadels håller på med "lättare" grejer som kontorsapplikationer, surf etc - så är det typ skitsamma vilken du väljer (bortsett från skärmkvalitén).

Är en 16" Pro värd 10000-15000:- mer...ja om du kan "tjäna" tillbaka dom i längden, annars nej

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Skrivet av ex-con:

Jag har både Macbook Pro M1 16" och MacBook Air M2, båda med 16 gb ram och 512 gb ssd...

Det är skillnad på dom, men om du mestadels håller på med "lättare" grejer som kontorsapplikationer, surf etc - så är det typ skitsamma vilken du väljer (bortsett från skärmkvalitén).

Är en 16" Pro värd 10000-15000:- mer...ja om du kan "tjäna" tillbaka dom i längden, annars nej

Tack för ditt värdefulla svar.

Det är så synd att Macbooks inte finns i matta displayer, hade varit mycket bättre för ögonen kan jag tänka mig. Iallafall för oss som inte sitter med video eller fotoredigering.

Jag har ju använt min Macbook Pro mid 2014 15,6" i över 10 år nu och kan ibland känna att skärmen är lite för stor. Blir lätt trött i ögonen. Medans 13" är alldeles för litet. Så 14,2" hade mycket väl kunna varit perfekt. Har dock ingen riktig möjlighet att jämföra detta under lång tid. Hmmm.

Tror faktiskt Macbook Air 15,3" utan fläkt blir perfekt!

Inte motiverat att betala som du säger 7-15t mer och få en med fläkt.
Lägger dem pengarna på att köpa en ny macbook lite oftare istället.

Permalänk

Beställde en ny macbook air 15" 16gb igår, fick hem den idag. Som rutin brukar jag alltid noggrant kolla saker jag får hem.

Öppnade upp kartongen, allt såg bra ut, tills jag började lysa på skärmen med telefonens ficklampa. Det ser ut som att någon rengjort skärmen med någon typ av rengöringsmedel. Har en massa fläckar och ett långt streck som jag först trodde var en repa.

Kul att beställa från Apple.com, som ändå ska vara relativt premium. Så får man hem begagnade prylar.

Strecket:
https://imgur.com/a/sbmKlOf
Fläckarna på andra sidan av skärmen syns inte på fotot.

Har även hänt tidigare med en iMac där fläkten lät som en fågel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Beställde en ny macbook air 15" 16gb igår, fick hem den idag. Som rutin brukar jag alltid noggrant kolla saker jag får hem.

Öppnade upp kartongen, allt såg bra ut, tills jag började lysa på skärmen med telefonens ficklampa. Det ser ut som att någon rengjort skärmen med någon typ av rengöringsmedel. Har en massa fläckar och ett långt streck som jag först trodde var en repa.

Kul att beställa från Apple.com, som ändå ska vara relativt premium. Så får man hem begagnade prylar.

Strecket:
https://imgur.com/a/sbmKlOf
Fläckarna på andra sidan av skärmen syns inte på fotot.

Har även hänt tidigare med en iMac där fläkten lät som en fågel.

Var där ingen skyddsplast över displayen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Kul att beställa från Apple.com, som ändå ska vara relativt premium. Så får man hem begagnade prylar.

Strecket:
https://imgur.com/a/sbmKlOf
Fläckarna på andra sidan av skärmen syns inte på fotot.

Har även hänt tidigare med en iMac där fläkten lät som en fågel.

Apple säljer returnerade produkter som "Certifierade och Renoverade Produkter", så det ska vara helt nytt om du beställt nytt från apple.com, så råkade du inte komma åt själv under uppackning så skulle jag faktiskt klaga på det där!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Ringde apple just som skulle sätta en kreditering på expressleveransen jag betalade samt bjuda på 1 vara värd ungefär 270kr som var med i paketet.

Troligtvis får jag nu leveransen i slutet av nästa vecka.

Vet inte om jag ska vara tacksam för detta, få 270kr rabatt mot att böka med detta fram och tillbaks.

Typiskt, aja.

Permalänk
Skrivet av taliz:

Var där ingen skyddsplast över displayen?

jodå, det syns på fotot också en mjuk duk liggande över tangentbordet.

Var väldigt försiktig när jag öppnade upp den så inget jag gjort.

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

jodå, det syns på fotot också en mjuk duk liggande över tangentbordet.

Var väldigt försiktig när jag öppnade upp den så inget jag gjort.

Trist. Det finns definitvt fördelar att köpa över disk. Jag hade inte förväntat mig att få något använt när jag beställt nytt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum1:

Till M1 kommer säkerhets- och programuppdateringar att fortsätta i ungefär 4 år till.

Förmodligen betydligt längre än så. Min förra Mac, en MacBook Pro 2015 får fortfarande uppdateringar. Den har inte officiellt stöd för senare än macOS Monterey men det systemet fortsätter också att uppdateras, nu senast den 7 mars. Att en enhet inte längre har stöd för senaste versionen av macOS eller iOS innebär inte att det slutar släppas säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.