Permalänk

Har inga vänner

Jag kan börja med att säga att detta var hela mitt liv och jag e bara 21 år, så det handlar inte om att det är svårare när man är vuxen. Jag går på universitetet och har pratat med alla i min klass, initierat konversationer, bjudit till att göra saker. Men jag får aldrig något tillbaka, de själva startar aldrig konversationer med mig och behandlar mig fortfarande som en främling. Även om vi hade kul på någon fest tillsammans och spenderade en dag väldigt nice tillsammans, blir jag ändå behandlad som en främling direkt dagen efteråt. Så hände även när jag gick med i klubber och hobbys, endast bekanta och inga alls vänner. Samma sak i grundskolan och gymnasiet. Jag var aldrig mobbad men jag var alltid den personen som alla kände men ingen var vän med. Så man kan alltså säga att jag aldrig hade några vänner. Och allt detta endast eftersom ingen ger någonting tillbaka.

Jag har pratat med terapeuter men det blir alltid samma sak: "du måste själv veta varför ingen är din vän" - nej, jag har ändrat mitt beteende så många gånger i mitt liv och fortfarande ensam. "det är bara att de klickar inte med dig" - men i så fall har ingen av de 1000 personerna jag träffade klickat med mig, och förmodligen ingen annan i världen heller.
Sorry för rantet men vad ska man göra? Hur ska man ha kul när man aldrig kommer ha en enda vän?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag kan börja med att säga att detta var hela mitt liv och jag e bara 21 år, så det handlar inte om att det är svårare när man är vuxen. Jag går på universitetet och har pratat med alla i min klass, initierat konversationer, bjudit till att göra saker. Men jag får aldrig något tillbaka, de själva startar aldrig konversationer med mig och behandlar mig fortfarande som en främling. Även om vi hade kul på någon fest tillsammans och spenderade en dag väldigt nice tillsammans, blir jag ändå behandlad som en främling direkt dagen efteråt. Så hände även när jag gick med i klubber och hobbys, endast bekanta och inga alls vänner. Samma sak i grundskolan och gymnasiet. Jag var aldrig mobbad men jag var alltid den personen som alla kände men ingen var vän med. Så man kan alltså säga att jag aldrig hade några vänner. Och allt detta endast eftersom ingen ger någonting tillbaka.

Jag har pratat med terapeuter men det blir alltid samma sak: "du måste själv veta varför ingen är din vän" - nej, jag har ändrat mitt beteende så många gånger i mitt liv och fortfarande ensam. "det är bara att de klickar inte med dig" - men i så fall har ingen av de 1000 personerna jag träffade klickat med mig, och förmodligen ingen annan i världen heller.
Sorry för rantet men vad ska man göra? Hur ska man ha kul när man aldrig kommer ha en enda vän?

Skittrist, verkligen, men du är 21 & pluggar på uni bara det är ju en bonus, bra att du startar konversationer & hänger med på aktiviteter som andra gör, börja spela fotboll eller liknande i någon lokal klubb?

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Skittrist, verkligen, men du är 21 & pluggar på uni bara det är ju en bonus, bra att du startar konversationer & hänger med på aktiviteter som andra gör, börja spela fotboll eller liknande i någon lokal klubb?

Jag gillar inte sport

Permalänk
Medlem

Var bor du? Är det en mindre eller större studentstad?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag gillar inte sport

Nu var det ju ett förslag från han. Du kan lika gärna gå med i E-sport, lokala brädspelsklubb, rutchkaneåk på tid. Vad vet jag. Det var mest för att du skulle få tips.

De personerna som ger mig mest här i livet är de fåtal vänner jag har kvar från gymnasiet men allra mest via hobby. Jag kör motorcykel så träffar folk där via och gick med i en lokal riding club. Vi fikar varannan vecka nu på vintern och kör på sommaren.
Jag kan gå ner till brädspelsbutiken och hänga. Jag är styrelsemedlem i en lokal e-sportsförening och träffar där annat gott folk.

Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu var det ju ett förslag från han. Du kan lika gärna gå med i E-sport, lokala brädspelsklubb, rutchkaneåk på tid. Vad vet jag. Det var mest för att du skulle få tips.

De personerna som ger mig mest här i livet är de fåtal vänner jag har kvar från gymnasiet men allra mest via hobby. Jag kör motorcykel så träffar folk där via och gick med i en lokal riding club. Vi fikar varannan vecka nu på vintern och kör på sommaren.
Jag kan gå ner till brädspelsbutiken och hänga. Jag är styrelsemedlem i en lokal e-sportsförening och träffar där annat gott folk.

Lycka till!

Kollade brädspelsklubbar, hade endast mycket äldre personer

Bor i Uppsala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Kollade brädspelsklubbar, hade endast mycket äldre personer

Bor i Uppsala

Äldre personer behöver inte vara tråkiga. Men de kanske spelar tråkiga spel och är tråkiga ändå. Det vet du inte förrän du varit där.

Jag är 28 och hänger mycket med folk i runt 50 årsåldern.
Jag festar och super dock inte längre och vi har inte samma intresse vad gäller IT / gaming. Så det är väl lite vad man är ute efter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Kollade brädspelsklubbar, hade endast mycket äldre personer

Bor i Uppsala

Äldre människor kan vara helt fantastiska de med. Det är inget krav på att du måste umgås med jämnåriga.

Ge det en chans vetja! Vidga dina vyer!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Eftersom du har försökt så mycket så är det ju något som gör att det är svårt att klicka med andra. Det betyder däremot inte att det aldrig kommer klicka med någon så viktigt att du fortsätter försöka.
Nu har du direkt "avspisat" några råd du fått här i tråden med att det inte passar dig. Du kanske är för selektiv med vad du vill vara med på/göra? Att umgås med vänner handlar ju mycket om att kompromissa och göra saker som man kanske inte är supersugen på, men som vännen vill. Har du några syskon eller annan närstående som du kan fråga om råd och som också kan ge dig uppriktiga svar?

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Tråkigt!
Eftersom du har försökt så mycket så är det ju något som gör att det är svårt att klicka med andra. Det betyder däremot inte att det aldrig kommer klicka med någon så viktigt att du fortsätter försöka.
Nu har du direkt "avspisat" några råd du fått här i tråden med att det inte passar dig. Du kanske är för selektiv med vad du vill vara med på/göra? Att umgås med vänner handlar ju mycket om att kompromissa och göra saker som man kanske inte är supersugen på, men som vännen vill. Har du några syskon eller annan närstående som du kan fråga om råd och som också kan ge dig uppriktiga svar?

Men den enda anledningen till att jag har avspisat är att jag försökte redan och den gick inte, vare sig det var för att det inte är min grej eller för att alla var äldre än mig. Enligt familjen ser de inget jag gör fel

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för intressen då?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag tycker du övertänker. I småskolan var man ute på rasterna och lekte, när man blir äldre blir det mer att man umgås för att få något tillbaka. Ens tid är begränsad.
På skolan och arbetsliv är det superlätt att få vänner om man är superduktig och andra inser att de genom deras vänskap kan dra fördelar av detta. Om de inte känner detta, så visst går det vara vänner ändå, men det där drivet saknas. Och man själv mer måste vara aktiv hela tiden om man vill umgås.

Permalänk
Medlem

När jag bytte utbildning på universitetet hamnade jag lite "off", alla andra hade redan teamat upp med kompisar och då jag inte är den mest sociala blev det mycket dator, TV, etc. Turligt nog hade jag personligen ett intresse av miljö, så jag blev aktiv i miljöföreningen som råkade finnas på universitetet, och även i en utrikespolitisk förening där jag skrev en del i vår tidning, redigerade artiklar, och fikade. Det var ganska olika människor i dessa båda föreningar, men det behöver man ju inte gå in på nu, jag umgicks mestadels i anslutning till föreningsaktiviteter men även en del privata grejor.

Nu, en del år senare, har studentkamraterna skingrats för vinden, vilket är lite synd, men en av dem gifte jag mig till sist med. Så för mig var det mycket lyckat att gå med i några föreningar, men jag vill inflika att jag inte gjorde det med huvudsyfte att få vänner, och inte heller ändrade jag på vem jag var på annat sätt än att de flesta automatiskt anpassar sig lite efter situationen man är i. Däremot utvecklades jag nog som person.

Precis som trådstartaren gillar jag inte idrott, annars är det en väldigt inkluderande miljö faktiskt, då man ju håller på ett lag gemensamt, snackar om laget, går på matcher, etc. När man "kommit in i det" finner man det intressant och det finns alltid något att snacka om eller någon match att gå på. Många på min arbetsplats har sportintresset gemensamt, men går även ut på krogen eller umgås en del privat. Men, som sagt, jag tycker det är det närmaste helt meningslöst, att se på fotboll till exempel alltså. Dock, en av idrottens styrkor, att ge gemenskap, ofta över sociala gränser som annars sällan passeras.

Ett annat tips, om man klarar av det, är att ta jobb som Manpower Student eller liknande. Det var utvecklande för mig, att kastas in i nya situationer är något jag egentligen hatar men med tiden blev det ett mindre problem, och man träffade nya människor mest hela tiden.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På skolan och arbetsliv är det superlätt att få vänner om man är superduktig och andra inser att de genom deras vänskap kan dra fördelar av detta. Om de inte känner detta, så visst går det vara vänner ändå, men det där drivet saknas. Och man själv mer måste vara aktiv hela tiden om man vill umgås.

Jag säger inte emot dig, men är du inte väldigt cynisk nu? Jag har aldrig ens tänkt tanken på att vilja vara vän med någon som är duktig hellre än någon som är lite sämre, det är i mitt medvetna tyckande helt likgiltigt - däremot kan det såklart påverka undermedvetet då framgångsrika personer generellt framstår som mer tilltalande och intressanta.
Håller med om att man som vuxen mer aktivt måste anstränga sig för att umgås, de automatiska kontaktytorna är färre och flyktigare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Även om vi hade kul på någon fest tillsammans och spenderade en dag väldigt nice tillsammans, blir jag ändå behandlad som en främling direkt dagen efteråt

Till att börja med kan jag konstatera att de allra flesta är dåliga på att initiera grejer över lag. Men det som intresserar mig är väl egentligen två saker.

1. Definiera hur du blir behandlad som en främling. Det jag undrar över är huruvida detta endast är i ditt huvud eller inte.
2. Hur många av dessa har du umgåtts med regelbundet på aktiviteter likt beskrivet ovan?

Att få en faktiskt kontakt och skapa en vänskap kräver oftast upprepade tillfällen med samma person för att bilda en relation. Sedan måste relationen underhållas över tid såklart.

Permalänk

Nummer 1: Sluta försöka att passa in.

Du måste få en bättre självkänsla.

Mitt förslag: Styrketräning (antingen på gym eller hemma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Kollade brädspelsklubbar, hade endast mycket äldre personer

Bor i Uppsala

Du kan få utmärka tips på hobby/spel/nerd föreningar via Sverok och Studiefrämjandet.
Kanske även kolla på figurspel, du är nödvändigtvisinte intresserad av troll och scifitomtar och då finns det historiska figurspel. Är även givande att ha en kreativ hobby sen om du har ett skrivbordsbundet arbetet.

Gå förbi lokala kontoret för Studiefrämjandet och säg hej så kommer en ny värld öppa upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Nummer 1: Sluta försöka att passa in.

Du måste få en bättre självkänsla.

Mitt förslag: Styrketräning (antingen på gym eller hemma)

Angående nummer 1: Ja, man ska inte försöka passa in i meningen att man försöker ändra sina egenskaper, lägga sig till med manér man inte har, åsikter man inte egentligen tycker, etc. Däremot kan man ju tona ner några av de saker man vet kan få folk att dra öronen åt sig. Älskar man att skylla alla samhällets fel på regeringen Bildt kan man ju för all del få göra det på forum, eller i kretsar som håller med en, men att dra upp det i rollspelsföreningen i tid och otid kanske inte är rätt väg att gå.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag säger inte emot dig, men är du inte väldigt cynisk nu? Jag har aldrig ens tänkt tanken på att vilja vara vän med någon som är duktig hellre än någon som är lite sämre, det är i mitt medvetna tyckande helt likgiltigt - däremot kan det såklart påverka undermedvetet då framgångsrika personer generellt framstår som mer tilltalande och intressanta.
Håller med om att man som vuxen mer aktivt måste anstränga sig för att umgås, de automatiska kontaktytorna är färre och flyktigare.

Jag syftade på att man själv hela tiden får anstränga sig mer. Man kan inte räkna med att någon kontaktar en bara för att tjata när folk ofta har så ont om tid själv. Det blir mer att man pratar när man av slumpen träffas.
Undantaget är dock såklart om man har något andra vill ha. En skylift, bilgarage med verktyg, släpvagn, kunskap om det ena eller andra.

Så min poäng är att man får anstränga sig mer när man är vuxen för folk har mindre gott om tid och de där spontana kontakten blir det mindre av.

Permalänk
Medlem

Finns det något inom studentlivet att engagera sig i? Ansöka om att gå med i en styrelse, eller engagera sig i föreningslivet på något sätt?

Jag vet själv hur svårt det är att lära känna nya personer i vuxen ålder. I mitt fall har jag lärt känna mycket folk genom Counter-Strike, och utan det hade jag nog inte heller haft så många IRL-vänner eftersom jag bytte stad i vuxen ålder.

Sen tycker jag inte du ändra vem du är för att försöka passa in. Det kommer bli jobbigt i slutändan om du känner att du måste vara en annan person än den du är så fort du träffar människor. Bra att du är med i det sociala livet i alla fall.

Edit: om att passa in menar jag på samma sätt som Pirum skriver ett par inlägg upp.

Permalänk

Tråkigt att höra. Att bygga relationer där man blir vänner är ganska komplicerat, vad som exakt gör att man går från att vara bekant till vän och sedan till mycket god vän eller kanske tom partner sker nog på väldigt många olika sätt, men i grund och botten handlar det nog om att båda parter får ett utbyte. Det räcker inte att bara konversera med någon om vädret. När man pratar med någon hjälper det att skämta, hitta gemensamma samtalsämnen och göra saker man gemensamt tycker om. Jag gör inte samma saker med alla, pratar inte om samma saker med alla, men skämtar med alla. Ibland hänger jag med på saker jag inte tycker är roligt, men umgänget är roligt. Men ibland hänger jag inte med och gör saker jag tycker är roligt.

Du skriver "...ingen ger någonting tillbaka.", detta kan vara jobbigt att höra eller låta elakt, men hur vet du att DU ger tillräckligt? Alltså, att bjuda in till något eller bara prata om inget speciellt är inte att göra tillräckligt. Man måste göra saker som faktiskt väcker ett intresse, t.ex. spetskunskap inom något, intressanta hobbies, intressanta samtalsämnen; passion för något! Om du blir skitbra på en hobby som man kan vara flera på och sedan drar med någon på det så kan du lära dom något t.ex. Eller om du har skitintresserad av något så kan du berätta om något häftigt för någon annan så kanske de får ut något av det. Kan vara passion för biologi, klättring, ekonomi, vad som helst.

Du blir säkert inte intresserad av alla människor du pratat med, men fråga dig när du blir intresserad av någon varför dom inte är intresserad tillbaka. Man kan inte tvinga andra att vara intresserade, men man kan öka oddsen genom att bli intressant.

Edit: Glömde en viktig sak: en av de viktigaste sakerna är att fråga andra om deras intressen, speciellt be dom vidareutveckla det dom tycker intressant ibland även om du själv inte är intresserad. Det kanske är lite psykopatiskt att låtsas vara intresserad, men det kan leda till att de tycker bra om dig, du kanske lär dig något (du kanske får nytt intresse tom) eller så leder konversationen till något ni båda tycker om. Vet inte dina conversational skills, men om någon frågar om x så behöver man inte bara svara på x, man kan expandera själv, någon kanske frågar "gillar du segling? Nej, men jag spelar ofta biljard!", två helt orelaterade saker och du har skapat ett skämt där de skrattar, sedan frågar du om de seglar ofta eller något... end of rant.

Edit 2: viktigt att inte vara för vanilla imo, att vara för medel på allt, speciellt åsikter. Om man försöker vara vän med alla så blir man inte vän med någon. Folk älskar att hata, så om du hittar någon som hatar samma sak som du så bli vän med dom, om det är att ni båda hatar ketchup eller vita människor, skitsamma. Jävla ketchup alltså, så jävla mycket tomat och socker i det. Älskar tyvärr ketchup, så vi kan inte bli vänner om du hatar det tyvärr...

Permalänk
Skrivet av BobbyKristensen:

Tråkigt att höra. Att bygga relationer där man blir vänner är ganska komplicerat, vad som exakt gör att man går från att vara bekant till vän och sedan till mycket god vän eller kanske tom partner sker nog på väldigt många olika sätt, men i grund och botten handlar det nog om att båda parter får ett utbyte. Det räcker inte att bara konversera med någon om vädret. När man pratar med någon hjälper det att skämta, hitta gemensamma samtalsämnen och göra saker man gemensamt tycker om. Jag gör inte samma saker med alla, pratar inte om samma saker med alla, men skämtar med alla. Ibland hänger jag med på saker jag inte tycker är roligt, men umgänget är roligt. Men ibland hänger jag inte med och gör saker jag tycker är roligt.

Du skriver "...ingen ger någonting tillbaka.", detta kan vara jobbigt att höra eller låta elakt, men hur vet du att DU ger tillräckligt? Alltså, att bjuda in till något eller bara prata om inget speciellt är inte att göra tillräckligt. Man måste göra saker som faktiskt väcker ett intresse, t.ex. spetskunskap inom något, intressanta hobbies, intressanta samtalsämnen; passion för något! Om du blir skitbra på en hobby som man kan vara flera på och sedan drar med någon på det så kan du lära dom något t.ex. Eller om du har skitintresserad av något så kan du berätta om något häftigt för någon annan så kanske de får ut något av det. Kan vara passion för biologi, klättring, ekonomi, vad som helst.

Du blir säkert inte intresserad av alla människor du pratat med, men fråga dig när du blir intresserad av någon varför dom inte är intresserad tillbaka. Man kan inte tvinga andra att vara intresserade, men man kan öka oddsen genom att bli intressant.

Bra skrivit, min åsikt fast mycket bättre formulerat!

När man gick i småskolan och lekte så var det så mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Nummer 1: Sluta försöka att passa in.

Du måste få en bättre självkänsla.

Mitt förslag: Styrketräning (antingen på gym eller hemma)

En moment 22..
--------------

Fan.. känner med dig..
Å det är inte lätt, men kämpa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Att ha någon typ av intresse anser jag är nycklen till att hitta vänner, bortser vi ifrån tre st jag har med mig från grundskolan som jag nu känt i 20 år. Har enbart mina vänner kommit ifrån olika intressen, exempelvis, jag började med kamsport, där hittade jag 1 jag fortfarade umgås med några gånger per år, 12 år sedan vi träffades första gången. Det skiljer nästan 20 år mellan oss, han är runt 48 jag är 30. Har svinkul.
När jag flyttade fortsatte jag med jijutsun träffade nytt folk, hänger inte så ofta med dem utanför träning men en av de jag lärde känna blev en av mina bestman när jag gifte mig.
Jag intresserade mig för brädspel, så gick till lokala spelbutiken på deras kväll, lärt känna lite folk, betraktar dem kanske inte som vänner men haft kul och trevliga bekantskaper.
Började spela warhammer, hittade en förening, spelar inte jättemycket där men är med i en chattgrupp och det kan räcka ibland för mig iallfall socialt. Många där som har sin största umgängeskrets där.

Det jag vill ha sagt är, att dela ett intresse kommer man rätt långt med, då har man en gemensam nämnare man kan relatera till vad det än är, spel, frimärken,konst,sport,bilar, öl. Whatever, så jag skulle säga har du inget större intresse, testa lite saker även om det kanske inte lockar först. Ge det en chans, hatar du det fine testa något annat. Det är svinsvårt att komma ut ur comfortzonen och göra sig "sårbar".

En sista grej, det finns forskning som visar om du bara tänker på att du aldrig hittar någon att hänga med, umgås med osv är det större risk att det fortsätter så. Du ser tyvärr bara det dåliga då, även när det är tungt behöver man kunna se lite positivt. Lättare sagt än gjort.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag kan börja med att säga att detta var hela mitt liv och jag e bara 21 år, så det handlar inte om att det är svårare när man är vuxen. Jag går på universitetet och har pratat med alla i min klass, initierat konversationer, bjudit till att göra saker. Men jag får aldrig något tillbaka, de själva startar aldrig konversationer med mig och behandlar mig fortfarande som en främling. Även om vi hade kul på någon fest tillsammans och spenderade en dag väldigt nice tillsammans, blir jag ändå behandlad som en främling direkt dagen efteråt. Så hände även när jag gick med i klubber och hobbys, endast bekanta och inga alls vänner. Samma sak i grundskolan och gymnasiet. Jag var aldrig mobbad men jag var alltid den personen som alla kände men ingen var vän med. Så man kan alltså säga att jag aldrig hade några vänner. Och allt detta endast eftersom ingen ger någonting tillbaka.

Jag har pratat med terapeuter men det blir alltid samma sak: "du måste själv veta varför ingen är din vän" - nej, jag har ändrat mitt beteende så många gånger i mitt liv och fortfarande ensam. "det är bara att de klickar inte med dig" - men i så fall har ingen av de 1000 personerna jag träffade klickat med mig, och förmodligen ingen annan i världen heller.
Sorry för rantet men vad ska man göra? Hur ska man ha kul när man aldrig kommer ha en enda vän?

På din text låter det som att du är den där statistiska outliern som lyckas rulla en 1:a på tärningen varenda gång trots att det ska vara så osannolikt att det lika gärna kunde vara omöjligt.

Mitt enda tips är väl att folk har bara bandbredd för ett visst antal vänner. Den bandbredden minskar med åren för de flesta. Således kan det vara väldigt svårt att försöka bli vän med folk som redan har många vänner, på något plan måste man ersätta en annan för att få plats. Om det är begripligt? Det är ju inte en medveten handling oftast, det bara blir så. Men det är ändock en tröskel. Ska man över den med folk som har många vänner så behöver man nöta, man behöver vara där länge fast man inte får något tillbaka, personerna man försöker göra till sin vän har ju inte bett om en till, dom har så det räcker egentligen, men är du där när en annan vän inte är det, ja då kanske du kan brygga tröskeln. "Fan Kim kunde inte på fredag, hörru BaraFraga, ska du med eller? Vi blir inte tillräckligt många annars, schyrra?".

Känns det för pissigt, vilket jag kan fatta, ja då är det nog så att du behöver hitta dom andra ensamma, för det finns alltid ensamma, i det är du inte ensam. Vissa är ensamma av en anledning och kanske inte riktigt vad du letar efter i bland vänner, men andra är ensamma på sjukt orättvisa grunder, eller oförklarliga som du.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne. och högaktuellt som ingen riktig vågar att prata om i våra dagar.

Jag är inte direkt känt här för att skriva små inlägg, så gör dig redo for ett extremt långt inlägg, det är för att jag har haft ett långt liv bakom mig och känner din situation mycket väl, men ta tag i nåt gött att dricka (nån värm chokladmjölk eller nåt gott att äta) för det här kommer att bli en LÅNG läsning:

Ensamhet har ingen ålderdom:

Det är en myt att man måste vara vän med en med samma intresse, samma ålder eller nån slags form för realitet som alla accepterar, ensamhet har ingen färg, kultur, religion eller nån speciell manual för hur det uppstår, men det finns verktyg du kan arbeta med för att få ett bättre socialt umgänge och det som du själv kommer att definiera som ett bra liv.

Först måste du definiera vad du förväntar dig av ett vänskap:

Du har säkert drömmar och idéer om vad du vill ha ur livet, det är oftast baserat på det du har upplevd sen barnsben och det miljö du har uppvuxit i, det är inte nåt du helt är skyldig i ensamt, men det är ett resultat av det miljö du har haft kring dig, dina önskemål och idéer om vänskap är baserat på det du har sett och upplevd (kan även vara från TV shows som Friends/How-I-Met-Your-Mother) eller att du har sett andra vänner som har det kul, och du vill självklart vara med eftersom du är en social varelse.

Låt oss först definiera vänskap:

Vänskap behöver inte ha stora krav, det handlar oftast om att ha nån att prata med, behöver inte vara så mycket snack, eller att man behöver vara underhållande hela tiden, ibland räcker det med att man lär sig bli bra att lyssna (världen har alldeles för få som orkar lyssna, så är du bra på det - blir du väldig snabbt populär).

Vänskap handlar om uppoffringar och det att knyta band. När mamma är ledsen, vad gör du då? Ignorerar henne? Eller så lyssnar du eller kanske kommer med någon råd, kanske drar ett skämt för att få henne att smila lite igen? Om din bror gråter, tröster du honom då? Kanske ger en bit godis och frågar om varför han gråter? Kanske han inte vill säga nåt men bara gillar att du är "där", sen behöver man inte alltid säga så mycket, men bara finnas kvar när alla andra inte är.

Vänskap handlar ofta om inte alltid ha rätt - även om man faktisk har rätt. "Läs mellan raderna här" och lär dig att uppfånga stämningen (läsa rummet), det kommer bara med erfarenhet men om du tar det lugnt och accepterar den du är, kommer andra att se dig som en trygg person att vara kring. Ofta är det bra att bara hänga ut lite och lyssna, sen kommer det andra naturligt.

Vänskap kräver att man håller det man lovar. Har man lovat vara nån stans, och inte bara "glömmer" det, så visar man att man bryr sig om andra och kan hålla löften.
Vänskap kräver också att man inte bara tjallar på någon för den minsta fel någon har sagd eller gjord (såvida det inte är riktig allvarliga grejer som faktisk är olagligt här) använd sund förnuft.

Vänskap handlar också att man ger och inte bara tar. T.ex. kan man dela av sig om man har nått gott att äta, kanske man kan hjälpa någon med att lyfta nåt, kanske även ge läxhjälp utan att vara "påhoppade", man kan ge "tips" istället för "jag vet bäst".

Vänskap handlar ofta om att "orka" var andra inte orkar. Att lära sig att lyssna till andra och inte minst komma ihåg vad dom sade och vilka intressen dom har - kan vara skillnaden mellan en ny vän, eller en som inte bryr sig. Jag har lärd mig att bara säga "hej" till en som dyker om ibland, och inte ge upp - får människor att känna sig "sedda" och att lyssna, komma ihåg bara EN grej som dom intresserar sig för - gör att andra känner sig hörda och bekväma i din närvaro.

Ja - vänskap kan definieras på 100 olika sätt, likaså olika som vi är allihopa, men det handlar mest om att bara vara där och lyssna.

Men det finns inga med samma intressen som jag:

Ja du, det ville faktisk vara rejält tråkigt om alla hade samma intressen, då ville vi aldrig upptäcka nåt nytt. Det kan vara riktig spännande att lära nåt om något man inte hade intresse för förut. T.ex. jag har absolut noll intresse för sport, ändå har jag vänner som absolut älskar sport. Ibland får man offra sig, fråga om hur det gick med matchen, eller bara hänga med när din nya bekantskap vill se lite hockey, bilsport, fotboll eller vad det nu är. Det kan vara nörden som konstant pratar om sitt nya datorbygge, eller den som intresserar sig för nya kläder och du faktisk uppmärksammade att hen hade nya plagg, nån ny accessoar eller andra grejer.

Du behöver inte berätta hela din livshistoria:

I början handlar det om att etablera nån form for relation, för att uppnå detta måste man ofta offra sig lite, d.v.s. lyssna mera än man pratar. Nåt som jag vet av erfarenhet är att om man tar upp ett ämne som den andra parten riktig brinner för, så har du fångat dennas intresse för dig DIREKT. Även om du i början bara HATAR ämnet som tas upp, kan det ju vara du faktisk lär nåt.

Du kommer att upptäcka att den tolerans för dig som dom andra inte hade förut, kommer att utökas och dom kommer småningom fråga dig om vad du intresserar dig för. Nu har du etablerat en relation.

Relationer behöver underhåll:

Nästa gång du träffar personen, säg "hej", och fråga om hur det gick med "intressen". Hur mår din hest nu då? Fick du ta den till veterinären? Vilken utrustning, och hur mycket kostar det att ha en häst? Vad heter den?

Igen - du behöver inte involvera en hel historik här, men lyssna så länge som du orkar, sätt en gräns, och respektera egna gränser med, nu säger jag inte att du ska bryta av strax när du hör ordet "sport", men lyssna lite 10-20 minuter, ställ frågor kring intressen, det här är ett sätt att skapa "Empati" för din samtalspartner och potentiella vän.

Don't be clingy:

Det är ett ganska välkänd fenomen, ingen vill vara vän med hen som följer dig vart än du går, och inte förstår när hen ska lämna. Så sätt små personliga gränser, så uppnår du större respekt samtidig med att du tog dig tid att lyssna, då kommer relationen till att växa sig starkare för varje gång ni möts.

Här utvisar du respekt för personen samtidig som att du inte blir som en dörrmatta. Vänskap fungerar två vägar, har du ingen respekt för dig själv - kommer ingen att ha det. Uppmärksammar du andra vid att lyssna, kommer dom att uppskatta din närvaro!

Här är några fällor som du absolut ska undvika:

1) Ryktesspridning. Det kan vara frestande att säga nåt du har hört om den personen pratar om, eller om personen vill säga nåt dåligt om en annan person, du känner du brinner för personens godkännande, och det är en väldig farlig fälla att falla ner i, det kommer aldrig nåt gott ur det, det är en fälla! Så byt ämne snabbt, du får gärna sympatisera, oj då - det var ju inte roligt, och så byter du ämne till nåt annat, med en positiv vinkling, eller sympatiserar med nåt liknande du har upplevd, och kanske även berättar för personen hur den andra personen kom till att "vara så där" utan att rikta det emot nån enstaka person, men heller hur du hanterade en liknande sits - utmärkt tillfälle att ge personen Empati och samtidig effektivt stoppa ryktesspridning.

Då kommer personen att få växande respekt för dig, och du känns som en trygg och hälsosam person att hänga ut med.

2) Låna bort pengar eller konstant ge prylar. Ibland önskar man så gärna att bli accepterat att man kan bli frestat att bjuda på nåt hela tiden bara för att behålla det "falska" vänskap, tro mig - det kommer INTE att gå bra i längden, för när du stoppar givande så är vänskap plötslig borta, som dugg för solen, och du kommer att bli miserabel när du upptäckte att ditt vänskap byggde på att du hela tiden måste erbjuda nåt, sån funkar ett äkta vänskap absolut inte!

Äkta vänskap är inte nåt som går att köpa, det bygger på förtroende, ömsesidighet och en äkta och genuin intresse för den relation du vill ha.

Å den annan sida, du vill inte vara känd som snålisen bland dina vänner, så om ni går ihop med nåt kul, som kanske kostar en hund eller så, bidra gärna och snylta inte på din vän, men var alltid ärlig med din ekonomi. Kostar det för mycket att vara med på allt som dina vänner föreslår, ska du vara ärlig och säga det som det är att du inte har ekonomi till det just nu, du kommer att bli överraskat över hur litet det faktisk betyder.

Det sista kan låta lite kontroversiellt, men jag lärde mig den hårda vägen när jag har bott i 3 olika land med 3 olika kulturer att kulturen varierar från land till land. T.ex. I Danmark när du blir inviterat hem till nån på ett kalas, är det en oskriven regel att du tar med nåt gott, behöver inte vara dyrt, men det är lite en uppmärksamhets grej. I andra kulturer utväxlar man lite små gåvor, och i vissa kulturer är det absolute INTE okej att bringa gåvor eller erbjuda nåt då det kan ses som "ansvars givande" att du pålägger den andra parten att "skylla dig nåt".

Konklusion:

Det finns ingen 100 procentig uppskrift på hur du får nya vänner, men om du lär dig åtminstone NÅGOT av dom grejerna jag har tagit med ovan, såsom bli bra på att lyssna och komma ihåg minst EN grej om personen, varje gång - så är du rejält foran i spelet.

Lycka till.

Förtydligande av mina brödtexter
Permalänk
Medlem

Nej sluta nu. Säg aldrig att du är utan vänner. Det gräver bara ner dig i ett hål av förtvivlan där du letar fel istället för nöje.

Du tar aktivt bort din egen lycka och letar efter detta i det externa. Du behöver inte vänner för att må bra. Bra vänner och relationer hittar du för att du "är dig själv". Vilket är det sämsta uttrycket men är precis vad det är. Folk som mår bra attraherar bra förutsättningar.

Fokusera på dig. Må bra och var dig själv. Någon tipsade gym innan, det är en av de enklaste metoderna till att känna sig bra och stolt.

Lär dig vem du är och hur du håller ditt sinne och mående på topp. När du väl förstår vad jag menar så börjar du se möjligheter istället hinder.

Sen kan du sitta runt folk på lunchen, faktiskt bli intresserad av dem och låta relationerna komma naturligt.

Du ska inte behöva tryharda vänner och ta bjuda ut dem en och en. Det funkar uppenbarligen inte och du verkar ha testat allt annat.

Permalänk

Dom bästa vännerna jag har haft har skapats genom konflikt.

"Dödsfiender" No Joke...

Folk kan lukta "fake" från en mil bort.

Du kan var en solitär (jag är en).

Youtube tips:
https://www.youtube.com/@Einzelganger

/simon

Permalänk
Medlem

Nu har du fått jätte många bra förslag och råd TS, men den stora frågan kvarstår, hur mår du & jag hoppas och jag tror alla andra hoppas och önskar att du mår och får må bra ändå. Det är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på det. Tappat kontakten med alla utom en och även där är det tyvärr svårt hålla kontakten för man har fru och barn och jobb. Oftast träffar man bara gemensamma bekanta som frun känner och de är barnfamiljer med och man äter och småpratar lite men inte djupare än så.

Enda nya vän jag skaffat senaste 10 åren är via jobbet och en kvinna. Känner man kan prata känslor med en kvinna på annat sätt än med män. Men hon har familj med och upptagen så blir mest bara lite sms då och då. Fast vi bor 500 meter från varandra har vi inte träffats sedan 2022.

Det är svårt att ha en riktigt nära vän. Man måste nästan ha känt varandra sedan barndomen och lyckats hålla kontakten. När det gäller mig hade jag väl tur för att han flyttade till samma stad som mig annars hade vi kanske förlorar kontakten med när man flyttade och andra flyttade. Ny flyttade jag dock 5 mil bort för att ha råd med hus till familjen som var för dyrt i storstaden. Vilket också gjort det svårare.

När jag bodde på campus var det lättare för man bodde tillsammans med andra och delade kök och vardagsrum. Men sånt är inte vanligt i Sverige. Bodde i vanlig lägenhet hör och kände mig ensam på universitetet. I Kanada hade man alltid andra oavsett om man ville eller inte. Alltid någon vaken oavsett tid på dygnet så var någon i köket eller vardagsrummet och man kunde prata. Så om det går att på så på universitet i Sverige är det ett tips.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Mycket fummel i tråden tycker jag.
Själv är jag övertygad att svennar ej har "vänner" utan antigen utför vi gemensam sak (sport/hobby/spel tex) och håller oss borta utanför det (vilket är utmärkt för sig), eller så supar vi oss dyngraka för att vi absolut ej kan bara umgås.

Sedan att jaga vänskap en dålig strategi, snarare borde du göra framsteg i ditt liv och bli någon värd att känna.
Så skit i terapeuten, lyft vikter, avancera din karriär; kanske du kan leva med dig själv.
Du missar inget med dessa "vänner" du söker.