Permalänk

Smart gardinkontroll

Så jag är trött på att öppna och stänga gardinerna varje dag, så jag kollar på att automatisera det. Så jag kollade på Aqara Curtain Driver E1, men den stöder inte gardinstång som är utdragbar. SwitchBot Curtain finns, men den kör bara via BT, om jag inte skaffar en hub som jag inte vill.

Jag skulle kunna byta ut allt mot i/u skena, men den behöver vara 230cm lång.

Någon som vet någon bra lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag är trött på att öppna och stänga gardinerna varje dag, så jag kollar på att automatisera det. Så jag kollade på Aqara Curtain Driver E1, men den stöder inte gardinstång som är utdragbar. SwitchBot Curtain finns, men den kör bara via BT, om jag inte skaffar en hub som jag inte vill.

Jag skulle kunna byta ut allt mot i/u skena, men den behöver vara 230cm lång.

Någon som vet någon bra lösning?

Jag har satt 2st IKEA skenor för att få den längre, och använder Aqaras E1 driver. Det låter lite när den kör över skarven, men det funkar väldigt bra.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk

Jag kan kolla med min switchbot hemma sen, men den stödjer schemaläggning så antar att den har en intern klocka, om inte appen skickar vid satt tidpunkt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]