OCLP och det eviga velandet med vad som skulle göra en sandy bridge-era MBAir användbar igen

Permalänk
Medlem

OCLP och det eviga velandet med vad som skulle göra en sandy bridge-era MBAir användbar igen

Har just nu tryckt i Ventura, och det är tamefanimej oanvändbart. Herregud så många bakgrundsprocesser som kör sönder core i5 cpun.

Även med sleep aid så får man vara glad om man får ut tre dygn av hibernate. Batteriet är relativt nytt, runt 300 cykler även omd et är fysiskt gammalt (new stock).

Bör man nedgradera till äldsta möjliga 64bit, eller återvända till typ Mavericks (eller tom snow leopard) och hacka ihop någon form av 64bit emulator så safari funkar utan att man är öppet mål för drive by exploits?

För chrome har ärligt talat NOLL förmåga att köra strömsnålt under osx, trots canarys funktioner för minne och batterispar.

Alternativen jag har är rätt begränsade finansiellt, och som ordbehandlare/skoldator är chassit och tangentbordet oslagbart jämfört med en budgetlaptop idag. Skärmen funkar trots allt, även om upplösningen är otroligt låg sett med dagens mått.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Du har då en 2011 Macbook Air?

Den är väl ganska hopplös att försöka nyttja idag för moderna uppgifter. Vill du ha ett rimligt budgetalternativ kanske du borde kolla om du kan hitta en 2015-2017 Macbook Air istället, rata gärna bort de som inte har 8 GB RAM. Du borde kunna få tag på en sådan för kring 1500 kr, din gamla kan du återställa och sälja sedan för att klösa tillbaka några kr.

Med 2015-2017 får du ju officiellt Monterey stöd vilket jag hade hållt mig på, då har du ett rimligt OS att nyttja ett tag till.

Permalänk
Sötast

Kanske en lättare linuxdistro kan vara ett alternativ?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kanske en lättare linuxdistro kan vara ett alternativ?

Problemet är alltid webben. Moderna sidor är bloatade och tvingar den stackars processorn jobba ihjäl sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Problemet är alltid webben. Moderna sidor är bloatade och tvingar den stackars processorn jobba ihjäl sig

Det är lite så jag tänker. Det måste finnas något sätt att skala bort overhead och fluff, men ändå behålla 64bit OS så man kan använda safari och chrome utan ett veritabelt mount everest med exploits.

Jag är smått allergisk mot att kasta bort fungerande hårdvara bara för att $tillverkare bestämt sig för att den ska bli slö vid $godtyckligtdatum, Ie planned obsolecence.

OSX är ju BSD i grunden, så det BÖR gå att mecka ner målprestandan för allting, att patcha bort metal-frameworket var en bra början då dess opacitet osv stjäl vanvettigt med prestanda från äldre cpu/gpu kombinationer.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att efter över 10 år så är en bärbar dator rätt obsolet oavsett om man vill det eller inte, och även om Sandy Bridge var fine wine. Hade själv en maxad 13" Air från det året. Den funkade bra i förvånansvärt många år, dock blev 2-kärnig processor med 4 GB RAM en rätt fet flaskhals tillslut. Frågan blir väl snarare om man kan blockera webb-bloat med tillägg i webbläsaren, om det är ett alternativ?