Snabbtest: Alienware AW2725DF – QD-OLED-skärm med 360 Hz och makalös HDR

Permalänk
Medlem

Så denna skärm är alltså baserad på årets paneler men verkar ha samma svagheter som förra årets panel? @JonasT, finns det någon anledning att köpa denna framför tex Samsung G8? (om vi bara snackar panel här nu). G8an har samma svagheter som denna dvs annorlunda pixelmatris som syns vid text, dassig HDR i ljust rum osv.

Sitter på 3440x1440 så det hade varit riktigt kul att gå över till 4K. Däremot kanske man hade saknat 21:9 läget efter ett tag :S

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mocka:

Så denna skärm är alltså baserad på årets paneler men verkar ha samma svagheter som förra årets panel? @JonasT, finns det någon anledning att köpa denna framför tex Samsung G8? (om vi bara snackar panel här nu). G8an har samma svagheter som denna dvs annorlunda pixelmatris som syns vid text, dassig HDR i ljust rum osv.

Sitter på 3440x1440 så det hade varit riktigt kul att gå över till 4K. Däremot kanske man hade saknat 21:9 läget efter ett tag :S

Medan det visuella verkar vara mer eller mindre detsamma mellan 2:a och 3:e generationens QD-OLED-paneler så hävdar Samsung att 3:e generationen har upp till dubblerad hållbarhetstid tack vare förbättrade och smartare kompensationscykler (de använder AI!!!).

Hur mycket sanning det ligger i detta är oklart, men det kan ändå vara något att ta i beaktning när man köper en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Medan det visuella verkar vara mer eller mindre detsamma mellan 2:a och 3:e generationens QD-OLED-paneler så hävdar Samsung att 3:e generationen har upp till dubblerad hållbarhetstid tack vare förbättrade och smartare kompensationscykler (de använder AI!!!).

Hur mycket sanning det ligger i detta är oklart, men det kan ändå vara något att ta i beaktning när man köper en ny skärm.

Tack för svaret. Alienware verkar gå att få tag på för 13k via deras hemsida vilket är bra mycket mindre än MSI och ASUS som ligger på 16-17k.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nämns bara i förbifarten men jag har velat ha en glossy skärm i evigheter. Dom har bortsätt från Apple modeller och tv apparater knappt existerat på säkert 15 år.

Är så vansinnigt sugen på den här skärmen, det som håller mig tillbaka är klarheten i text.. att gå upptill 4k känns som det fortfarande är för dyrt i längden (för spel) när man ser till vad grafikkort kostat den här generationen. Med det sagt så är jag inte helt främmande till att göra det om det behövs.

Jag programmerar, när jag jobbar hemma så skulle det bli på den här skärmen.. jag funderar dock på hur stort det problemet verkligen är - har läst att man kan fixa rätt mycket. Utvecklar också sällan i Windows utan isåfall på Mac eller linux, är problemen lättare att lösa där?

Någon som har några erfarenheter?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Är så vansinnigt sugen på den här skärmen, det som håller mig tillbaka är klarheten i text..

Någon som har några erfarenheter?

Prova att slå av ClearText eller välj alternativ som inte ser bäst ut när du kör ClearText guiden.
Då får du en uppfattning om hur det blir då det här handlar om att ClearText inte funkar på OLED-skärmarna pga hur pixlarna sitter.

Förmodligen blir effekten mindre påtaglig på din nya OLED 4k än vad den blir med tokiga ClearText inställningar på din nuvarande skärm.

Visa signatur

-dool