Permalänk
Medlem

USB 3.2 till Displayport

Tjenare allihopa,

Då jag kräver displayport kabel för att kunna stödja min skärm till att kunna använda full kapacitet o högsta refresh rate.

Läste runt lite och fick veta att i vissa fall funkar usb c till displayport kabeln lika bra som vanlig DP till DP.

Stämmer det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av veis:

Tjenare allihopa,

Då jag kräver displayport kabel för att kunna stödja min skärm till att kunna använda full kapacitet o högsta refresh rate.

Läste runt lite och fick veta att i vissa fall funkar usb c till displayport kabeln lika bra som vanlig DP till DP.

Stämmer det?

Tack på förhand!

Ja men beror på vad du ska koppla in den till, ska du koppla in skärmen till en laptop så brukar det fungera felfritt, medans om du kopplar in den i en stationär dator så är det ingen vidare bra ide då jag antar du inte har en usb c port på ditt grafikkort.

kör själv en 4k skärm och en 1440p via en usb c kabel till jobb laptopen utan problem =), plus mus och tangentbord.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av veis:

Tjenare allihopa,

Då jag kräver displayport kabel för att kunna stödja min skärm till att kunna använda full kapacitet o högsta refresh rate.

Läste runt lite och fick veta att i vissa fall funkar usb c till displayport kabeln lika bra som vanlig DP till DP.

Stämmer det?

Tack på förhand!

Som vanligt gäller det att hålla isär kontakt och signal.

USB-C kan bära DP, generellt klassar man en kontakt med USB-Data och DisplayPort som en USB med DP-Alt mode.
Huruvida din kontakt stödjer Alt-mode eller inte är helt upp till tillverkaren av enheten. Oftast står det inte ens noterat att kontakten bär DP-signaler.

Så vi kan väl börja med, vad är det för dator du använder?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men beror på vad du ska koppla in den till, ska du koppla in skärmen till en laptop så brukar det fungera felfritt, medans om du kopplar in den i en stationär dator så är det ingen vidare bra ide då jag antar du inte har en usb c port på ditt grafikkort.

kör själv en 4k skärm och en 1440p via en usb c kabel till jobb laptopen utan problem =), plus mus och tangentbord.

Det ska vara till en laptop precis, har själv en Tuf Gaming 34" 165hz och vill att jag ska kunna använda full kapacitet då det gick ej via hdmi

Skrivet av DavidtheDoom:

Som vanligt gäller det att hålla isär kontakt och signal.

USB-C kan bära DP, generellt klassar man en kontakt med USB-Data och DisplayPort som en USB med DP-Alt mode.
Huruvida din kontakt stödjer Alt-mode eller inte är helt upp till tillverkaren av enheten. Oftast står det inte ens noterat att kontakten bär DP-signaler.

Så vi kan väl börja med, vad är det för dator du använder?

Ingen jag använder just nu men tänkte kanske byta till laptop och då vill jag vara säker att det går att köra via DP, är det nåt specifikt jag ska kolla för att vara säker att den stödjer alt mode? Tänkte blir lite svårt när de inte noterar det i annonser på laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av veis:

Det ska vara till en laptop precis, har själv en Tuf Gaming 34" 165hz och vill att jag ska kunna använda full kapacitet då det gick ej via hdmi

Ingen jag använder just nu men tänkte kanske byta till laptop och då vill jag vara säker att det går att köra via DP, är det nåt specifikt jag ska kolla för att vara säker att den stödjer alt mode? Tänkte blir lite svårt när de inte noterar det i annonser på laptops

Kan du länka dator och skärm tro?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan du länka dator och skärm tro?

Skärmen:
https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/bildsk...

Vissa laptops som jag har kollat på: ( Kolla inte på priset då jag ska köpa privat på ungefär 50% billigare )
https://www.dustin.se/product/5011350683/vector-gp68hx

https://www.webhallen.com/se/product/358056-Acer-Predator-Hel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av veis:

Vissa laptops som jag har kollat på: ( Kolla inte på priset då jag ska köpa privat på ungefär 50% billigare )
https://www.dustin.se/product/5011350683/vector-gp68hx

https://www.webhallen.com/se/product/358056-Acer-Predator-Hel...

Den första står det tydligt på Dustin (och bekräftas av MSI) att den har en USB-C-port med stöd för Thunderbolt 4 samt två med stöd för DisplayPort Alt Mode. Thunderbolt 4 är positivt eftersom det garanterar DisplayPort 1.4, medan DisplayPort Alt Mode inte garanterar vilken DisplayPort-version det handlar om (fast jag har aldrig sett något lägre än DP 1.2).

När det gäller Acern så står det dock inget på Webhallens sida, och inte ens Acer själva skriver något om vad USB-C-portarna har stöd för vad jag kan hitta. Så den datorn skulle jag undvika såvida du inte kan hitta någon bekräftelse på att den faktiskt har stöd för DisplayPort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den första står det tydligt på Dustin (och bekräftas av MSI) att den har en USB-C-port med stöd för Thunderbolt 4 samt två med stöd för DisplayPort Alt Mode. Thunderbolt 4 är positivt eftersom det garanterar DisplayPort 1.4, medan DisplayPort Alt Mode inte garanterar vilken DisplayPort-version det handlar om (fast jag har aldrig sett något lägre än DP 1.2).

När det gäller Acern så står det dock inget på Webhallens sida, och inte ens Acer själva skriver något om vad USB-C-portarna har stöd för vad jag kan hitta. Så den datorn skulle jag undvika såvida du inte kan hitta någon bekräftelse på att den faktiskt har stöd för DisplayPort.

Så ifall laptop har en thunderbolt 4 då kan man köra thunderbolt till displayport och det ska funka som DP till DP?

Permalänk
Skrivet av veis:

Så ifall laptop har en thunderbolt 4 då kan man köra thunderbolt till displayport och det ska funka som DP till DP?

har för mig det ja.

vill minnas att dp läge ingår i thunderbolt standarden iaf sedan thunderbolt 3 och inte bara ett möjligt tillval om tillverkaren känner för det som på usb 3.x.

hur som helst på MSI laptopen ser det ut som att du har 3 olika alternativa usb-c utgångar med displayport om jag tolkar dustins specar rätt.

USB-C (supports Thunderbolt 4)
USB-C 3.2 Gen 2 (supports DisplayPort Alt Mode)
USB-C 3.2 Gen 2 (supports DisplayPort Alt Mode) (Power Delivery)

dock DP version på Alt mode portarna är oskrivet och kanske inte tillräckligt för att gå ända upp till 165hz.

min 34" 21:9 1440p skärm kunde bara köras i 100Hz på min laptop med DP1.2 och adapter.

Acer laptopen verkar inte stödja varken TB eller alt mode tolkar iaf jag det som då de iaf inte skrivit ut det i klartext äns på tillverkarens produktsida dock verkar dess dyrare modeller göra det t.ex.
https://www.dustinhome.se/product/5011336634/predator-helios-...

men så inte omöjligt att bara webhallens produktbeskrivning suger eller så kommer bara funktionen på de dyrare modellerna.
(acers sida specade det inte på denna modellen heller)

eller så har dustin gjort miss och bara kört copy/paste från någon annan dator typ med samma specar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av veis:

Så ifall laptop har en thunderbolt 4 då kan man köra thunderbolt till displayport och det ska funka som DP till DP?

Ja, Thunderbolt använder sedan version 3 USB-C-kontakter och har stöd för både USB, PCIe och DP. Mycket av funktionaliteten är även till skillnad från USB garanterad, TB3 har t.ex. minst DP 1.2 och TB4 har minst DP 1.4. Så Thunderbolt är mycket trevligare än USB på det sättet eftersom det är mycket mindre av ett träsk som USB-C är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, Thunderbolt använder sedan version 3 USB-C-kontakter och har stöd för både USB, PCIe och DP. Mycket av funktionaliteten är även till skillnad från USB garanterad, TB3 har t.ex. minst DP 1.2 och TB4 har minst DP 1.4. Så Thunderbolt är mycket trevligare än USB på det sättet eftersom det är mycket mindre av ett träsk som USB-C är.

Perfekt då är jag med, stort tack till alla!