Vilken stegmotor och styrkort för att koppla till Home Assistant via ESPHome?

Permalänk
Medlem

Vilken stegmotor och styrkort för att koppla till Home Assistant via ESPHome?

Jag är på jakt efter en stegmotor (stepper motor) och styrkort (driver) att koppla till ett ESP32-kort.
Syftet är att kunna vrida på ett fysiskt vred som styr min ventilation i huset. Jag vill köra in det i Home Assistant så den ökar när luftfuktigheten i duschen ökar efter dusch, och minskar när det torkat upp.

Jag vet att detta går att lösa mer elegant, t.ex. reglera spänningen istället för att vrida på vredet som reglerar spänningen men jag vill ej göra åverkan på den befintliga fasta installationen utan tänker att min lösning kan plockas undan om man vill styra manuellt igen framöver. Jag vill inte heller installera automatiska fläktar i badrummet då det är helkaklat. Så även om min tänkta väg inte är den mest eleganta undrar jag ändå om någon kan ge mig tips på vad jag ska köpa.

Jag har tänkt skaffa detta för att labba lite:

Jag har hittat bra instruktioner kring just ovan prylar, och tänkte det är ett billigt sätt att komma igång och försöka få ihop det. Däremot lär inte vridmomentet på dessa motorer orka att vrida på mitt vred. Därför undrar jag om någon har tips på lite starkare grejer med passande styrkort, samt tydliga instruktioner på exakt hur det hela kopplas ihop. Bipolära motorer verkar starkare men också mer meckiga att koppla in och styra.

Jag har inte mätt upp vilket vridmoment som går åt men vredet är den där typen som "snäpper" i varje läge, och sen rör sig enkelt mellan dem. Se bild så kanske ni känner igen upplägget. Lagom diffust, jag vet.