Återställa Macbook Air 2012

Permalänk
Medlem

Återställa Macbook Air 2012

Hej!

Har fått ärva en MB Air från cirka 2012, men jag har inte använt en Mac sedan 90-talet någon gång så jag är helt vilsen.

Jag tänkte börja med att fabriksåterställa den innan jag skänker/säljer den vidare, och har listat ut att man ska hålla inne Command+R vid uppstart. Problemet är dock att den verkar misslyckas med någon form av verifiering när jag väljer ominstallation i nästa fönster som dyker upp, och den talar inte om varför. Datorn har internetåtkomst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Testa det här kommandot:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Testa det här kommandot:

<Uppladdad bildlänk>

Det tog mig till samma återställningsmeny som tidigare, och får samma felmeddelande. "Ett fel inträffade under förberedelsen för installation. Försök köra det här programmet igen."

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om vanliga återställningen bråkar kan du testa en online återställning med command+option+R istället.

Tänk på att radera disken i skivverktyg först innan du installerar om MacOS.

Permalänk
Medlem

Här är några andra kommandon du kan testa:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Om vanliga återställningen bråkar kan du testa en online återställning med command+option+R istället.

Tänk på att radera disken i skivverktyg först innan du installerar om MacOS.

I min värld beskriver du samma sak, är inte en återställning detsamma som att radera disken?

Skrivet av sp1k3n:

Här är några andra kommandon du kan testa:

<Uppladdad bildlänk>

Det är detta jag beskrivit ovan. Verktyget misslyckas av okänd anledning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gjorde du exakt som det står här nedanför vid Option + Command + P + R

Stäng av din Mac, starta den igen, tryck direkt in och håll ned de här fyra tangenterna samtidigt: Alternativ,
Kommando, P och R. Håll tangenterna nedtryckta i ungefär 20 sekunder. Under denna tid kan det se ut
som om din Mac startar om.
På Mac-datorer som spelar upp en startsignal kan du släppa tangenterna efter den andra startsignalen

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

I min värld beskriver du samma sak, är inte en återställning detsamma som att radera disken?

Det är detta jag beskrivit ovan. Verktyget misslyckas av okänd anledning.

Har du provat alla 3 olika? Det är samma system du kommer till men de installerar olika OS som senaste eller äldsta eller senast installerade.

Jag har återställt ett halvt dussin macbooks från runt 2012 och strulat lite ibland men alltid fungerat till slut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"är inte en återställning detsamma som att radera disken"

Nej, du måste öppna "Skivverktyg" för att radera disken, innan du kan fortsätta!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

I min värld beskriver du samma sak, är inte en återställning detsamma som att radera disken?

Troligtvis, skrev mest för tydlighetens skull. Jag missuppfatta det i början när började pilla mer med Mac, men jag är ju ganska trögtänkt med

Men det tog ett par gånger innan jag insåg att "installera om MacOS" inte formaterar disken utan installerar bara om Systemfilerna. Vilket innebär att alla program, bilder, personliga filer etc. ligger kvar efter ominstallationen.

Utan man behöver först använda Skivverktyg för att radera disken vilket formaterar den och sedan kan man installera om MacOS för att få en rensad och färsk installation.

Egentligen samma sak i Windows 10 men där är "Skivverktygs delen" integrerad i ominstallationen, så den blir svår att missa.

Permalänk

Kontrollera att klockan går rätt i datorn, om du lyckas starta upp till återställningsmenyn med CMD+R, välj "terminal" uppe i menyn och skriv "date"+enter. Om fel datum/tid, skriv:

date -u {month}{day}{hour}{minute}{year}

t.ex. date -u 0217133824 (+ enter) för 17/2 kl 13.38 2024

Visa signatur