Gamla kretsar ger mindre utrymme i nya USB-stickor

Permalänk
Medlem

Har inte billiga usb-minnen alltid varit sämsta bottenskrapet? Tror inte det är något nytt med detta

Permalänk
Moderator
Testpilot

Den där Jacob verkar kunna sina USB-minnen.

Om jag fattade saken rätt så är det bara att sortera på billigaste man kan hitta på Aliexpress för att vara extra säker?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinoman:

Den där Jacob verkar kunna sina USB-minnen.

Om jag fattade saken rätt så är det bara att sortera på billigaste man kan hitta på Aliexpress för att vara extra säker?

Exakt så! Personligen skulle jag kört bästa dunderdealen på Shein, men det är en smaksak. Fjärdehandssortering (Grade D) av NAND-kretsar är det man söker, tyvärr är det här någonting Shenzhen Reliable Storage Memory Corp. Ltd. ödmjukt väljer att inte ha med i specifikationerna. Sen är det viktigt att du uteslutande använder det USB-minnet (singular) för backup av det viktigaste i livet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

USB-minnen överlag verkar vara skräp. Har minnen från SanDisk, Kingston och Samsung som strular till och från, blir långsamma, etc. 64-256gb. Minneskort i minneskortläsare har funkat mycket bättre för mig.

De (märkes)USB-minnen jag har som är sopig kvalitet på är

Sandisk Extreme GO USB 3.1 https://www.amazon.de/-/en/SDCZ800-064G-G46/dp/B01NARBPI7
Kingston Datatraveler Max USB3.2 https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B57T5G5L/
Samsung FIT Plus USB 3.1 https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07HPX38XC

Alla tre är för all del snabba. Men Sandisken tappar efter ett tag helt hastigheten, och jag har lyckats skrämma igång det till bra hastighet genom att skriva den full med nollor i linux via dd. I övrigt är den väl rätt stabil, ingen dataförlust.

Kingston är det något knas med. Även om jag matar ut den som man ska klagar den ibland på att den är oren, och man får ta ut den, stoppa in den igen, för att alla filerna man senast kopierade ska synas. Kör Exfat på den nu, det verkar den inte tycka om. Kopierade några dussin gigabyte arkiv häromdagen, ett av dem fick checksumfel vid uppackning, inget märktes vid skrivning. Jag har kopierat flera terabyte med andra enheter utan problem vad jag märkt (stora arkiv som jag testar då och då). När den funkar är den dock riktigt jäkla snabb, inte som SSD men åt det hållet.

Samsungen då? Jodå, snabb, speciellt när den är nyrensad, men oerhört känslig för rycka från datorn utan att den matas ut som den ska. Även om det var minuter sedan senaste skrivning. Den gör väl något internt. Ändå ingen bra egenskap för USB-minne. Funkar inte heller med Nintendo Wii, blir fort något fel på disken som gör att man måste genomsöka den i Windows.

Har som sagt minneskort i minneskortläsare, med liknande hastigheter (iaf kring 100MByte/s skrivning) och aldrig några problem liknande dessa tre ovanstående USB-minnen.

Ett av mina bästa USB-minnen är ett 16GB USB3-minne som är gammalt som gatan, köpte det nog när jag skaffade USB3-dator i slutet av 2010. Det är inte snabbt, skriver väl bara ca 30Mbyte/s, men är stabilt och det jag använder när jag ska föra över rimliga mängder data, eller om jag ska koppla in ett USB i TVn, eller liknande.

*pust*

Lägger in en USB-sticka jag är nöjd med :
SanDisk 128GB Ultra Dual Drive USB 3.1 https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B01EZ0X55C/
Den är nog aningen långsammare än de tre ovanstående, testade nu och den landade på 85 MByte/s vid skrivning , men brukar inte ställa till problem.

Raljerade lite mer
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Den där Jacob känns som en skum typ man sett förut 😅

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66