Installation av nytt grafikkort

Permalänk
Avstängd

Och om det inte startar då så är det för att biosen inte stödjer den nya hårdvaran och då måste du stoppa i det grafikkortet som DU vet fungerade innan, flasha biosen med det, så du får stöd för nya grafikkorets strömmatning, SEDAN stoppa i det nya kortet och det bör nu funka om det inte gör det cleara cmos igen,................

CMOS går alltid att cleara har inget med hårdvaran som sitter i,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Charg:

Så, nu har jag clearat CMOS, startat den och det har inte löst sig.

Grafikkortet, rgb, fläktarna, är igång.

Men skärmen är svart och tangentbord+mus vill inte slå på heller.

Provat koppla in och ut i usberna för mus och tangent men ingen skillnad, musen lyser 1sekund och sen slår av.

Med nya eller gamla grafikortet i datorn? Du ska ha ditt gamla grafikkort i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Med nya eller gamla grafikortet i datorn? Du ska ha ditt gamla grafikkort i..

Jag kan prova men misstänker att det inte är det.

Uppdatering: ingen skillnad, provat med återigen gamla grafikkortet 5700xt nu, och provade även med en DP kabel och hdmi kabel kopplat till skärmen.

No signal. Varken mus eller tangentbord vill slå på.

Allt i datorn lyser och fläktarna är på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Charg:

Jag kan prova men misstänker att det inte är det.

det är det.. du måste få in nya biosen innan du stoppar i nya grafikkortet, om det inte startar med gamla grafikkoret så låt det sitta kvar, du får cleara cmos genom att ta ut batteriet på moderkortet i 3 minuter isf istället för att använda clear jumpern

a. Turn off the computer and unplug the power cord.
b. Open the computer case.
c. Locate the battery on the motherboard.
d. Unplug the battery on the main board, then short-circuit the positive/negative terminal of the battery holder for about 1 minute, and then re-install the battery.
e. Reconnect the power and turn on, enter the BIOS, reset the time and date, and Load Optimized Defaults.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

det är det.. du måste få in nya biosen innan du stoppar i nya grafikkortet, om det inte startar med gamla grafikkoret så låt det sitta kvar, du får cleara cmos genom att ta ut batteriet på moderkortet i 3 minuter isf istället för att använda clear jumpern

a. Turn off the computer and unplug the power cord.
b. Open the computer case.
c. Locate the battery on the motherboard.
d. Unplug the battery on the main board, then short-circuit the positive/negative terminal of the battery holder for about 1 minute, and then re-install the battery.
e. Reconnect the power and turn on, enter the BIOS, reset the time and date, and Load Optimized Defaults.

Verkligen? Hålla mejseln där på CMOS clr I 3minuter? Ska det verkligen behövas, jag har max hållt 30sek

Permalänk
Avstängd

Du kan se på asus sida lite olika sätt att uppnå samma sak

https://www.asus.com/me-en/support/faq/1040820/

och glöm inte sätta i nån strömkontakt

Det här är ditt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Du kan se på asus sida lite olika sätt att uppnå samma sak

https://www.asus.com/me-en/support/faq/1040820/

och glöm inte sätta i nån strömkontakt

Ja, men det ska räcka med att ta mejseln på CMOS clr.

Hur som, gjorde det där, stängde av, kopplade loss alla kablar till datorn, höll mejseln på CMOS pins I 1min och sedan kopplade allt in igen, slog på nätagget och startade.

Samma problem fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Verkligen? Hålla mejseln där på CMOS clr I 3minuter? Ska det verkligen behövas, jag har max hållt 30sek

Tio sekunder räcker.

Problemet är inte grafikkorten. BIOS-version är inte heller problemet. Något annat har hänt. Skada/kortslutning på moderkortet när du bytt grafikkort, någon kabel internt som gått sönder eller så har nätaggregatet gett upp.

Har du ett annat nätagg att prova med så föreslår jag testa det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Charg:

Ja, men det ska räcka med att ta mejseln på CMOS clr.

Hur som, gjorde det där, stängde av, kopplade loss alla kablar till datorn, höll mejseln på CMOS pins I 1min och sedan kopplade allt in igen, slog på nätagget och startade.

Samma problem fortfarande.

När du lyckats så kommer den boota, så det är bara hålla på, om du inte vet med dig att du pajjat något

Dra ut allt som inte behövs för att starta datorn, hårddiskar med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tio sekunder räcker.

Problemet är inte grafikkorten. BIOS-version är inte heller problemet. Något annat har hänt. Skada/kortslutning på moderkortet när du bytt grafikkort, någon kabel internt som gått sönder eller så har nätaggregatet gett upp.

Har du ett annat nätagg att prova med så föreslår jag testa det.

Har inget annat. Men det borde fungera med det gamla grafikkortet...

Vilket det inte heller gör.

Ska koppla loss allt och öppna bakplåten, kolla alla kablar så inget har lossnat osv

Här är en bild på hur det ser ut.
https://imgur.com/a/afnHMxp

Allt lys och fläktar är på i datorn.

Permalänk
Avstängd

Jag tippar på att han inte lyckas cleara cmos helt och hållet.

lyssna på ljudet i uppstarten

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Jag tippar på att han inte lyckas cleara cmos helt och hållet.

lyssna på ljudet i uppstarten

https://i.ibb.co/Ky7HR1f/bisobeep.png

Där är inget ljud vid uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Har inget annat. Men det borde fungera med det gamla grafikkortet...

Vilket det inte heller gör.

Ska koppla loss allt och öppna bakplåten, kolla alla kablar så inget har lossnat osv

Om något hänt efter du gjorde första bytet så att nätagget gav upp så kommer det inte fungera med det gamla kortet heller. Om inte en BIOS reset hjälper för att få det fungera med gamla grafikkortet igen så är det uppenbart något annat hänt.

Kolla alla kablar en gång till så de sitter som de ska, plocka gärna loss dem från kontakterna och plugga in dem igen. Dubbelkolla också så inget ligger och skramlar och far runt och som rullat in under moderkortet och därmed skapar kortslutning. Sedan kontrollera så grafikkortet/en sitter ordentligt i sloten. Har det inte gått ner ordentligt så kan det bli för dålig kontakt och därför fungerar det inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Jag tippar på att han inte lyckas cleara cmos helt och hållet.

lyssna på ljudet i uppstarten

https://i.ibb.co/Ky7HR1f/bisobeep.png

Finns ingen högtalare på moderkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Då är det nog som jag skrev från första början men som jag tog bort,,, ta testa annan psu

Defekt psu
Defekt Moderkort
Defekt CPU
eller lyckas ej med clear cmos..

det är symptomen på det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Då är det nog som jag skrev från första början men som jag tog bort,,, ta testa annan psu

Defekt psu
Defekt Moderkort
Defekt CPU
eller lyckas ej med clear cmos..

det är symptomen på det där

Den får ändas problem med signal till skärmen och varken mus eller tangentbord vill fungera.

Jag tror inte att det är nätaggregatet, moderkortet eller cpun.

Cleara CMOS har jag redan gjort två gånger.

Permalänk
Medlem

Nu funkar det helt plötsligt, jag tryckte lite extra på den feta kablen till moderkortet och tog av bakplåtet och slog på den.

Tog in och ut usbn för musen två gånger och nu sattes allt igång.

Kommit in i bios.

Har mitt gamla grafikkort i, med gamla hdmi kablen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Nu funkar det helt plötsligt, jag tryckte lite extra på den feta kablen till moderkortet och tog av bakplåtet och slog på den.

Tog in och ut usbn för musen två gånger och nu sattes allt igång.

Kommit in i bios.

Har mitt gamla grafikkort i, med gamla hdmi kablen.

Bara att peta i nya och köra då uppenbarligen någon kabel som inte riktigt satt i

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Nu funkar det helt plötsligt, jag tryckte lite extra på den feta kablen till moderkortet och tog av bakplåtet och slog på den.

Tog in och ut usbn för musen två gånger och nu sattes allt igång.

Kommit in i bios.

Har mitt gamla grafikkort i, med gamla hdmi kablen.

Bios va omstartad så klart, ha vattenkylning så va tvungen att sätta cpu fan till ignore annars säger biosen bara cpu fan error.

Ska stänga av nu och sätta in det nya grafikkortet och gå över bakplåtsidan och kablarna igen, så inget kommer i kläm eller lossnar lite.

Permalänk
Medlem

Så nu fungerar allt som det ska, med nytt grafikkort och ny speedy Gonzalez skärm kabel, bara att ladda ner drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Så nu fungerar allt som det ska, med nytt grafikkort och ny speedy Gonzalez skärm kabel, bara att ladda ner drivrutinerna

Så himla skönt! Jag fick posttraumatiskt stressyndrom när jag bläddrade genom tråden.
Har varit ut för alla sorters problem med datorer. Det är ju så surt när man står där med någon uppgradering och sen funkgerar inte datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Oftast är det såhär, det är något relativt enkelt. En kabel som lossnat, något som inte sitter ordentligt i sin sockel eller något som lagt sig fel och skapar kortslutning.

Skönt att det ordnat sig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Grattis clear cmos gick igenom…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charg:

Så nu fungerar allt som det ska, med nytt grafikkort och ny speedy Gonzalez skärm kabel, bara att ladda ner drivrutinerna

Var kabeln felet?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Nu är det så att jag har en 144hz freesync skärm.

Men nu plötsligt går det inte att slå över till freesync på skärmen och skärmen är låst på 60hz.

Har kopplat det med display port kabel och då låses 144hz och freesync upp. Men när jag slår över till freesync på skärmen så tappar den direkt signal med grafikkortet och allt är svart.

Har gått tillbaka till hdmi kabel (som är 2.1) och den vill bara vara 60hz ingen freesync. Men skärmen blir inte svart iallafall.

Jag förstår inte vad som händer altså.

Har en asus mg279

Permalänk
Avstängd

kör med displayport och stäng av freesync i grafikkortet

ps om din dator klarar högre fps är din skärms refreshrate så stäng av freesync den gör inget

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Så himla skönt! Jag fick posttraumatiskt stressyndrom när jag bläddrade genom tråden.
Har varit ut för alla sorters problem med datorer. Det är ju så surt när man står där med någon uppgradering och sen funkgerar inte datorn.

Jag köpte nytt grafikkort för någon månad sedan och efter att ha bökat ut det gamla och satt i det nya så startade jag datorn. Allt lyste allt upp och... svarta skärmar. Jag startade om, samma sak. Oj oj, det här är inte bra! Jag stod där med kaffekoppen i handen och funderade en stund...

ah men va fan, jag kopplade ju inte in strömkablaget till grafikkortet. Problemet var löst, men det var lite svettigt i en minut eller två.

Tidigare har jag gjort samma misstag, på ett 750Ti, men då kom det minsann upp en ruta på skärmen som informerade om att det inte hade tillräcklig strömförsörjning.