Palworld är sjätte spelet på Steam med 1 miljon spelare samtidigt

Permalänk

Nu må man vara tråkig av sig men känns som en titel som kommer att försvinna lika snabbt som det dök upp. Har för mig att de har en annan titel som varit fast i Early access stadiet i ungefär 4 år. Skulle också anta att GameFreak kommer inom kort knacka på dörren.

Permalänk
Medlem

Skitsamma om de snor från Pokemon. Detta fyller en 1,3 miljoner craving att spela någon typ av mix av Pokemon och Valheim.
Några svenskar som spelar?

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hellmix:

Tittar man på monstren i Palworld så ser man tydligt att de använder Pokémon som grund sen har man bara ändrat lite på utseendet och namnet men de har samma attacker med ett annat namn och typ (gräs/vatten/etc) som i Pokémon och hur man fångar monstren, samt nu när kollade noggrannare så har de även kopierat mycket från nya Zelda hur världen ser ut, hur man klättrar och glidflyger. Så de princip använt Nintendos värld som grund för sitt spel. Inte mycket nytänkande i min ögon bara copypasta från flera spel och slår ihop det till ett.

Men förstår om stora massan missar detaljer med tanke på att Pokémon har uppe i 1025 olika monster, men man får avvakta och se om Nintendo gör något drag med tanke på hur mycket *inspiration* Palworld har tagit från Nintendo.

Behöver inte alltid vara originellt, behöver bara vara bättre än konkurrent

Det är inte första gången denna studio gör något liknande, deras tidigare spel gjorde precis samma sak (Craftopia). De kollar på vad populära spel gör, bryter ned grunder och principer, sedan väljer de ut gobitarna medan de mindre roliga aspekterna förkastas.

Vissa skulle kalla det lättja och plagiarism, jag skulle säga att det är inte alltid ett krav på att återuppfinna hjulet.

Tricket är dock att kunna sammanfläta alla dessa system till något sammanhängande, och det gör denna studio övergripande bra. Det är inte alla som kan säga att dem släppt ett Open World Survival Crafting Sim-Farming Factory-Management Collector RPG – och lyckats få det att verka logiskt och faktiskt vara roligt.

Gällande Nintendo och Pokémon;
Skulle Nintendo haft något att komma med, då hade de förmodligen redan gjort det innan spelet ens släpptes i fredags. Det har funnits trailers och dylikt för Palworld sedan månader tillbaka. Rätt säker på att advokater från båda sidor rena lusgranskat modeller och dylikt, speciellt då Pocketpair är en japansk spelstudio och riskerar att hamna i rak skottlinje med Nintendo på hemmaplan.

Ett annat spel som släpps nu den 24e januari vid namn Enshrouded är ännu närmare Zelda:BotW än vad Palworld är när det kommer till framförallt rörelsemekaniker. Även dem verkar klarat sig undan "Nintendos vrede", de har dessutom haft ett spelbart demo under Steam Next Fest. Bara ännu ett exempel på; "Detta funkar, varför göra något annat?"

Fixade grammatik och separerade stycken för lättare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Ser ut som om Pokémon och Fortnite skulle fått ett barn ihop

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tittar man på monstren i Palworld så ser man tydligt att de använder Pokémon som grund sen har man bara ändrat lite på utseendet och namnet men de har samma attacker med ett annat namn och typ (gräs/vatten/etc) som i Pokémon och hur man fångar monstren, samt nu när kollade noggrannare så har de även kopierat mycket från nya Zelda hur världen ser ut, hur man klättrar och glidflyger. Så de princip använt Nintendos värld som grund för sitt spel. Inte mycket nytänkande i min ögon bara copypasta från flera spel och slår ihop det till ett.

Men förstår om stora massan missar detaljer med tanke på att Pokémon har uppe i 1025 olika monster, men man får avvakta och se om Nintendo gör något drag med tanke på hur mycket *inspiration* Palworld har tagit från Nintendo.

Spelet känns mer som Ark än vad det gör Pokemon. Att olika gubbar har olika element kan väl knappast Pokemon ha varit först med i världen. Kul att det finns utvecklare som inser att man inte måste uppfinna något helt nytt varje gång, ibland räcker det med att kombinera och förbättra.

Kul att någon gör ett roligt spel för en gångs skull. De senaste 17 spelen relaterade till pokemon har ju varit katastrofdåliga för att lura småbarnsföräldrar på pengar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Utvecklarna har nämnt att de har varit inspirerade av Ark, Zelda, Pokemon och Rust.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ser Nice ut med anime grafik och söta monster men tycker inte det passar med AK-47 och grejer. Borde varit svärd och pilbågar för passa mer fantasy.

Glad det inte är F2P spel dock. Får hålla koll på denna. Om det fortfarande är populärt om nån månad och inte för ut så fort hypen är över så kanske det kan vara något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Kört ett par timmar med 2 polare... riktigt skoj faktiskt!

Valheim möter pokemon plus lite guns typ

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Sjukt att jag aldrig hört talas om detta spel.

Haha, tänkte samma sak, ännu ett storspel man missat totalt. Börjar bli gammal eller nåt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Säga vad man vill om "Breath of the Wild Pokémon"-spelet. Det visar potentialen för vad ett Open World PKMN-spel skulle kunna vara om Nintendo tillhandahöll en prestandakraftigare hårdvara och Game Freak ansträngde sig lite mer med världsbyggandet som följd. Arceus, Scarlet & Violet var roliga trots deras mycket nedbantade grafik & spelprestanda.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Samtliga spelare som spelets har haft som mest på steam ja, inte samtliga spelare som spelet har just nu, spelet finns på fler plattformar som inte inräknade här dessutom. Om vi kollar statistik på mest spelande bara idag så vinner den ändå med 300k över CS2.

Spelet är för stunden #2 för samtliga spelare på steam som inte varit gratis, det enda spelet som är över denna är PUGB vilket var 3.2m under den tiden, ja PUGB är gratis nu men det vart den inte då.

Så själv skulle jag kalla det en nyhet ja då sådant här händer inte jätteofta precis.

Jag kan hålla med om att det är ovanligt, det jag reagerade på var att artikeln är aningen tunn. Jag ville ha mer information presenterad, som visserligen kan införskaffas själv. Men jag förväntar mig lite mer än "Här är ett nytt spel som har många spelare".

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Att nå nästan 1.3 miljoner samtidiga spelare på Steam är imponerande hur du än vrider på det.
Det är endast 5st spel som lyckats gjort detta fram tills nu då det blev 6st totalt.

Varför så negativ

Att spelet är värd att uppmärksamma motsätter jag mig inte. Jag uttryckte att det finns behov av mer djup till varför som artikeln kunde lyft fram.

Mitt ordalag må uppfattas negativt, men jag vet att det finns prima krut i redaktörerna!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Kul att det finns utvecklare som inser att man inte måste uppfinna något helt nytt varje gång, ibland räcker det med att kombinera och förbättra.

Du får det att låta som att det är något ovanligt!

Permalänk
Medlem

Hoppade på Palworld-tåget, nästan blind, i några timmar med en kompis igårkväll. Hade inte läst på mycket alls innan, utan bara sett spelets titel dyka upp lite överallt i helgen.
Var utan tvekan rätt roligt att testa vad man kunde göra, testa olika Pal-mechanics och i allmänhet utforska världen som ser väldigt trevlig ut.

Hade inte köpt för 700-800kr, men sådär 300kr är jag nöjd med underhållningen det erbjuder. Även om det inte skulle utvecklas längre än vad det är idag, så kommer det säkert bli några kvällar nu framöver med att se vad Palworld har att erbjuda.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Spelet är grymt kul med polare.

En hel del buggar, ofärdiga menyer och inte "wow" när det kommer till optimering (men det ligger i linje med i princip samtliga UE5-spel so far?)
Mitt 7900XTX kämpar med 100fps i 4K på Epic och trots det ser spelet inte direkt amazing ut.

Det är Pokemon i en Zelda BOTW-värld med systemen från Ark helt enkelt. Ganska härlig mix om jag ska vara ärlig

Det är dessutom extremt enkelt att dra igång en egen server.. dock så är kraven rätt hårda iallafall när det gäller minnet. Jag kör på samma dator som jag spelar på, så mina 64GB ram kommer äntligen till användning. Cpu används knappt varken av spelet eller servern.

Det som är mest intressant med spelet, är dock att ingen som jobbar på det verkar ha någon aning om vad de gör
https://twitter.com/Repiteo/status/1749081646685364625?t=CcJv...

Ingen Source-control, naming conventions, hade nån aning om hur UE funkade osv (tills de anlitade någon som styrde upp lite mer inför launch). Det är ganska imponerande hur de ens tagit sig in i steams topp-100 lista om man tänker efter hehe.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

26€ kändes inte som en större slant varför jag föll för hajpen. Måste säga att jag är positivt överraskad trots att detta inte är min typ av spel. Det är relativt buggfritt och flyter på riktigt fint. Kul att göra aktiviteterna även om jag inte riktigt förstår allt än (som sagt, inte min typ av spel). Även om jag bara får ut 15-20 timmar var det värt slantarna tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Spelet är grymt kul med polare.

En hel del buggar, ofärdiga menyer och inte "wow" när det kommer till optimering (men det ligger i linje med i princip samtliga UE5-spel so far?)
Mitt 7900XTX kämpar med 100fps i 4K på Epic och trots det ser spelet inte direkt amazing ut.

Det är Pokemon i en Zelda BOTW-värld med systemen från Ark helt enkelt. Ganska härlig mix om jag ska vara ärlig

Det är dessutom extremt enkelt att dra igång en egen server.. dock så är kraven rätt hårda iallafall när det gäller minnet. Jag kör på samma dator som jag spelar på, så mina 64GB ram kommer äntligen till användning. Cpu används knappt varken av spelet eller servern.

Det som är mest intressant med spelet, är dock att ingen som jobbar på det verkar ha någon aning om vad de gör
https://twitter.com/Repiteo/status/1749081646685364625?t=CcJv...

Ingen Source-control, naming conventions, hade nån aning om hur UE funkade osv (tills de anlitade någon som styrde upp lite mer inför launch). Det är ganska imponerande hur de ens tagit sig in i steams topp-100 lista om man tänker efter hehe.

Dina 64GB lär ju bara gå åt pga minnesläckan för annars äter inte servern så mycket tills man har flera spelare med väldigt långt gångna baser, vad har du stött på för buggar? (rentav nyfiken inte hunnit spela så mycket men än så länge är 2/3 buggar jag stött på pga att min serverhost hade problems)

Nu lär dom ju ha kapital att kunna anställa flera som arbetar vidare (och vet vad dom gör) med det och förhoppningsvis lite gratis expansioner/tillägg

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Dina 64GB lär ju bara gå åt pga minnesläckan för annars äter inte servern så mycket tills man har flera spelare med väldigt långt gångna baser, vad har du stött på för buggar? (rentav nyfiken inte hunnit spela så mycket men än så länge är 2/3 buggar jag stött på pga att min serverhost hade problems)

Nu lär dom ju ha kapital att kunna anställa flera som arbetar vidare (och vet vad dom gör) med det och förhoppningsvis lite gratis expansioner/tillägg

Det går såklart inte åt 64GB (specs för en server tycks ligga på 32GB enligt devs)

Är just nu själv inne, men vi är fler på kvällen. Högst har jag sett klienten (spelet alltså) ligga på 12GB och servern lite högre. Men då har vi inte heller utforskat så mycket än, eller en så stor bas.

Buggarna är t.ex. att du inte kan göra dig av med Key items, Pals som fastnar under marken/inne i berg/path finding som går sönder, menyer som inte riktigt fungerar som de ska (t.ex. server browser där du inte får upp att du måste ange lösenord vid direct-connect med IP, för att lösa detta behöver du ansluta till en låst server i listan, ange lösenordet för den server du tänkt ansluta till, sen välja "Nej" när du får valet om du vill ansluta. Därefter kan du ansluta till IPn).
Toggle sprint OFF betyder egentligen ON, det tog ett tag att klura ut varför toggle sprint inte fungerade
"Not enough resources" eller vad det nu står, när du försöker bygga - trots att du har allt du behöver. Texten spammas i någon minut för att sedan försvinna, och sen tillåta dig att bygga igen.
Det är bara vad jag kommer på rakt av.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Jag har spelat lite men förstår inte riktigt vad slutmålet i spelet är? Sen tycker jag synd om djuren som blir slavar. Annars kul

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har spelat lite men förstår inte riktigt vad slutmålet i spelet är? Sen tycker jag synd om djuren som blir slavar. Annars kul

Dom flesta verkar gilla att slava. Har haft någon som tyckte det var jobbigt då fick han gå till slakt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Ser ut som om Pokémon och Fortnite skulle fått ett barn ihop

Om monster hunter och ark får vara med och mysa också så är man väldigt nära vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har spelat lite men förstår inte riktigt vad slutmålet i spelet är? Sen tycker jag synd om djuren som blir slavar. Annars kul

Det är inte mycket story i det. Målet är väl progression skulle jag säga. Rätt likt minecraft, ark och andra liknande "survival spel" samt de flesta MMOer.

Målet med spelet är väl i stora drag:

* Utforska världen
* Hitta alla/fler "pokemons"
* "Levla" och låsa upp fler teknologier för att komma vidare och bli starkare
* Klara alla världsbossar
* Bygga, automatisera bas osv

Permalänk
Musikälskare

Om där bara fanns fler timmar på dygnet så kanske man hade haft tid att prova det ser skoj ut!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

Det är inte mycket story i det. Målet är väl progression skulle jag säga. Rätt likt minecraft, ark och andra liknande "survival spel" samt de flesta MMOer.

Målet med spelet är väl i stora drag:

* Utforska världen
* Hitta alla/fler "pokemons"
* "Levla" och låsa upp fler teknologier för att komma vidare och bli starkare
* Klara alla världsbossar
* Bygga, automatisera bas osv

Okej, jag tycker att det är synd med byggdelen, hade varit roligt om den var bättre eller mer avancerad.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nej skulle jag säga.

Är inte en produkt man kan köpa lanserad?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Okej, jag tycker att det är synd med byggdelen, hade varit roligt om den var bättre eller mer avancerad.

Du tänker på "husbyggandet"? Ja, kan väl hålla med om att det är rätt begränsat? Jag har byggt fyra väggar (en med fönster, en med dörr), ett tak och ett golv och ställt en säng där inne. inte mer än så.

Har mest fokuserat på allt jag bygger utanför, det palsen jobbar med. Det bitarna är "det viktiga" i spelet, så är väl rimligt att de fokuserar på det först. Hade varit kul att kunna bygga mer "bostäder" men det är ju early access, kommer säkert mer innehåll framöver.

Permalänk
Avstängd

Som väntat. Visste man ju att massor kommer köpa och spela. Är snart 25-30 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Okej, jag tycker att det är synd med byggdelen, hade varit roligt om den var bättre eller mer avancerad.

Ja det är väl den enda delen de gjort sämre än Valheim hade tbh. Samtidigt GÅR det ju bygga sjuka slott osv långt in i spelet, så helt borta är det absolut inte! Mer att spelet inte kräver basbyggande på samma sätt som typ Valheim där man hade krav på inomhusdelar på de flesta delar man skulle bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alkahzane:

Nu må man vara tråkig av sig men känns som en titel som kommer att försvinna lika snabbt som det dök upp. Har för mig att de har en annan titel som varit fast i Early access stadiet i ungefär 4 år. Skulle också anta att GameFreak kommer inom kort knacka på dörren.

tror jag inte. få mycket färre spelare? visst, kanske inte lika oändligt replayability som pvp skjutarspel

Dock ser det ut att faktiskt vara något till skillnad från 90% av alla de andra spelen som blir populära över en natt eftersom streamers spelar det.

Bara det har 50k spelare konsekvent är grymt mycket.

Och uppdatering: 2 miljoner spelare på Steam. n #1 spel överlägestet i charts. + konsol, + krakkad