Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag förstår inte den här tråden ... alls.

Jag slängde ut TV:n för 20 år sedan för att det var så mycket reklam, och gick över till internet för där finns ingen reklam.

Jag kan inte ens komma ihåg när jag såg/hörde reklam sist.
Och jag ser säkert någon timme film om dagen och lyssnar på musik ett par timmar i veckan.

För det betalar jag ... ett par hundra kronor i månaden till min internetleverantör för att få internet - men det verkar inte som det är vad ni talar om.
När jag läser den här tråden känns det som ni andra lever på en annan planet.

Du kan inte undvika reklam. Den är överallt runt dig. Det är inte nödvändigtvis klassisk TV-reklam rörande tandkräm och tvättmedel men den är överallt även om du kan minimera det med Ad-blockers och liknande. Jag har reklam överallt i min mobil som Google/Apple i smyg prackar på mig, på datorn som Microsoft gömmer här och där och på min TV-fjärr finns knappar till Netflix och Prime, för att nämna ett fåtal osv osv osv osv.

Reklam idag är inte bara en annons eller reklamsnutt på TV eller radio. Den finns "överallt" och är en del av våra liv på ett sätt som en person på exempelvis 80-talet inte ens kunde föreställa sig. Världens största och mest lönsamma företag är främst i reklambranschen idag och allt de gör är att sälja oss konsumenter till företagen så effektivt det bara går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag förstår inte den här tråden ... alls.

Jag slängde ut TV:n för 20 år sedan för att det var så mycket reklam, och gick över till internet för där finns ingen reklam.

Jag kan inte ens komma ihåg när jag såg/hörde reklam sist.
Och jag ser säkert någon timme film om dagen och lyssnar på musik ett par timmar i veckan.

För det betalar jag ... ett par hundra kronor i månaden till min internetleverantör för att få internet - men det verkar inte som det är vad ni talar om.
När jag läser den här tråden känns det som ni andra lever på en annan planet.

Hur ser du då dina filmer och lyssnar på din musik?
Ärligt talat intresserad att veta hur du hittar all denna gratis underhållning. Är det vi andra som missar nått?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du kan inte undvika reklam. Den är överallt runt dig. Det är inte nödvändigtvis klassisk TV-reklam rörande tandkräm och tvättmedel men den är överallt även om du kan minimera det med Ad-blockers och liknande. Jag har reklam överallt i min mobil som Google/Apple i smyg prackar på mig, på datorn som Microsoft gömmer här och där och på min TV-fjärr finns knappar till Netflix och Prime, för att nämna ett fåtal osv osv osv osv.

Reklam idag är inte bara en annons eller reklamsnutt på TV eller radio. Den finns "överallt" och är en del av våra liv på ett sätt som en person på exempelvis 80-talet inte ens kunde föreställa sig. Världens största och mest lönsamma företag är främst i reklambranschen idag och allt de gör är att sälja oss konsumenter till företagen så effektivt det bara går...

Du har rätt i att reklam finns överallt i våra liv ... i storstaden - men du hittar hittar ingen googleannons hängande i en gran i skogen.

Nu är jag ingen skogsmulle, utan har valt något mitt emellan.
Just där jag lever finns ovanligt lite reklam, men om jag måste finns storstaden en dryg halvtimme bort.
Det är en kompromiss jag trivs med.

Du nämner storföretag.
Låt oss säga att jag har väldigt liten kontakt med google, apple, microsoft och ser följdaktligen ingen reklam från dem.

Du nämner vardagliga ting som TV, det finns alltid reklamfria alternativ och jag skulle säga att jag konsumerar minst lika mycket media som medelsvensson, så jag är definitivt ingen eremit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur ser du då dina filmer och lyssnar på din musik?
Ärligt talat intresserad att veta hur du hittar all denna gratis underhållning. Är det vi andra som missar nått?

Jag, konsumerar på internet, men antagligen inte på samma sajter som ni.
Någon kan säga att det är oetiskt, men så länge jag inte laddar ner något, utan bara tittar/lyssnar på stream begår jag inget olagligt.

Fram till idag har det gått alldeles utmärkt att se YT utan reklam, men jag vet att de kommer att sätta käppar i hjulen för mig, då de uppdaterar världen region för region och sverige ligger ett par veckor efter usa.

När det gäller spotify så finns det reklamfria klienter.

Ja, jag har reklamfri underhållning som andra bara kan drömma om.
Men jag har samtidigt gjort lite uppoffringar och jag är inte säker på att bekväma medelsvenssons är villiga att göra desamma.

Men jag konsumerar minst lika mycket media som någon annan här, det jag gör är lagligt, men min smak och därmed konsumtion skiljer sig rejält från nedelsvensson.
Ta t.ex. spotify: hälften av den musik jag lyssnar på finns inte där, så jag måste hitta andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Ta t.ex. spotify: hälften av den musik jag lyssnar på finns inte där, så jag måste hitta andra lösningar.

Innebär din lösning att artisten tjänar pengar?
Det är väl det allt hamnar om i mina ögon. Artiste/den som skapade filmen, ska få ersättning för sitt jobb. Annars är de oetiskt.

Men då förstår jag var du kommer från

EDIT:
Men då tycker jag du nog egentligen "låtsas" när du säger att du inte förstår vad vi andra håller på med. Du har uppenbarligen tagit stora steg att undvika den metod som de flesta använder för att konsumera så uppenbarligen förstår du var vi kommer från. Då kan du inte säga att du inte förstår vad vi andra gör

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Innebär din lösning att artisten tjänar pengar?
Det är väl det allt hamnar om i mina ögon. Artiste/den som skapade filmen, ska få ersättning för sitt jobb. Annars är de oetiskt.

Men då förstår jag var du kommer från

Att lyssna/titta på något på YT med adblock (vilket fortfarande går) är precis lika oetiskt.

Å andra sidan har det hänt att jag skickat pengar till creators via patreon o likn.
Dock inte så mycket och bara till de jag väljer - men böttre än ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Att lyssna/titta på något på YT med adblock (vilket fortfarande går) är precis lika oetiskt.

Jajamän, har inte sagt nått annat

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag förstår inte den här tråden ... alls.

Jag slängde ut TV:n för 20 år sedan för att det var så mycket reklam, och gick över till internet för där finns ingen reklam.

...

Då åter går vi till ditt första inlägg som du skrev. Tråden handlar om att undvika reklam genom att betala. Och du förstår "inte alls". Sen förklarar du väldigt tydligt att du förstår till punkt och pricka och väljer att undvika reklam och undvika betala. Så du fattar allt eller hur?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur ser du då dina filmer och lyssnar på din musik?
Ärligt talat intresserad att veta hur du hittar all denna gratis underhållning. Är det vi andra som missar nått?

Kan inte svara för honom men själv har jag en omfattande skivsamling som jag rippat till flac och har både på ett µSD kort i mobilen och lokalt på min dator. Fungerar utmärkt och frånsett skivan Flaunt It av Sigue Sigue Sputnik (de gjorde en grej av det) så är det ingen reklam öht.

"Flaunt It was unique in that the band sold spots between songs for advertisements. Ultimately, ads for L'Oréal, i-D magazine, the short-lived London pirate television station NeTWork 21, and London's Kensington Market clothing shop Pure Sex were complemented by fictitious ads for the Sputnik Corporation and the (unreleased) Sigue Sigue Sputnik Computer Game;[7] a spoken word advertisement (narrated by the Sputnik Corporation voiceover) for EMI closes the album. All original CD versions and the version released in Germany also include an ad for Tempo, a lifestyle magazine.[8] The liner notes include small print ads for the various advertisers, as well. "

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur ser du då dina filmer och lyssnar på din musik?
Ärligt talat intresserad att veta hur du hittar all denna gratis underhållning. Är det vi andra som missar nått?

Jag är inte personen du citerar, men jag kan svara på hur jag löser det. Helt reklamfritt är i princip omöjligt, men jag har fått ner det till en extremt låg nivå.

På datorn har jag reklamblockerare, flera stycken parallellt, i samtliga webbläsare jag använder. Dessutom Pi-hole för att få bort ytterligare grejer i vissa sammanhang. Så det är ett nära hundraprocentigt reklamfritt surfande för min del.

På Youtube kör jag Premium, men även innan jag började med det var det förstås reklamfritt genom reklamblockerarna.

Jag kollar enbart på SVT Play när det gäller strömmat utbud, bortsett från enstaka sportevenemang som går på andra kanaler där det är reklam, men då stänger jag av ljudet och gör nåt annat under reklamavbrotten. Nära nog helt reklamfritt alltså.

Utsänd radio lyssnar jag bara på i bilen, och då är det enbart SR-kanalerna. Nästan enbart P1, men även P2 och P4 när det är gudstjänst eller bokuppläsning eller liknande skit på P1. Så ingen reklam där.

Strömmad radio/poddar består nästan helt av program från SR. Dock även en humorpodd och en podd om ett av mina favorit-TV-program. I de två senare är det reklamavbrott, men jag skippar bara förbi så fort reklampausljudet kommer, så även där är det i praktiken reklamfritt.

Dagstidningar läser jag bara i digital form, på vanliga webbsidor, så där är det reklamfritt. Jag läser inga dagstidningar i fysisk form sen väääldigt många år.

Var drabbas jag av reklam då?

Jo, dels i de få tidskrifter/tidskriftsliknande publikationer jag läser (medlemstidningar i några organisationer, som Sjöräddningen). Där är det reklam på en del sidor, men där är ju fördelen med en fysisk tidning att man kan bläddra förbi. Så klart träffar det ögonen ibland, men jag ser till att aktivt undvika såna sidor med ögonen.

Sen är det i det offentliga rummet. Jag åker kollektivt till och från jobbet, och i busshållplatsen, ombord på bussen och i gatumiljön i övrigt på väg till och från bussen, finns det reklamskyltar. Jag ser även där till att aktivt inte titta på dem. Detta utgör en mycket liten andel av min vakna tid. Sekunder per dag.

Så det går faktiskt alldeles utmärkt att leva ett liv nästan helt fritt från reklam, även i dagens reklambelamrade samhälle.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Då åter går vi till ditt första inlägg som du skrev. Tråden handlar om att undvika reklam genom att betala. Och du förstår "inte alls". Sen förklarar du väldigt tydligt att du förstår till punkt och pricka och väljer att undvika reklam och undvika betala. Så du fattar allt eller hur?

Haha, min punkt också. Hen verkar gå många steg för att "slippa" förstå reklam

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Då åter går vi till ditt första inlägg som du skrev. Tråden handlar om att undvika reklam genom att betala. Och du förstår "inte alls". Sen förklarar du väldigt tydligt att du förstår till punkt och pricka och väljer att undvika reklam och undvika betala. Så du fattar allt eller hur?

Nej.
Jag fattar inte.
Varför ska man betala?
Förklara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Innebär din lösning att artisten tjänar pengar?
Det är väl det allt hamnar om i mina ögon. Artiste/den som skapade filmen, ska få ersättning för sitt jobb. Annars är de oetiskt.

Nja, det där är väl lite väl att förenkla.

Det är inte automatiskt etiskt för att skaparen får betalt. Youtube och särskilt Spotify betalar ut små struntsummor som inte ens är i närheten att täcka kostnaderna för mindre skapare, samtidigt som skaparna har väldigt liten kontroll över de algoritmer som bestämmer vilka videor som rekommenderas för användare, och det finns mycket godtycke kring vad som är tillåtet eller ej, videor kan plockas ner i efterhand, eller så kan reklamintäkter stängas av eftersom videon inte är tillräckligt "annonsörvänlig".

Det är inte heller automatiskt oetiskt för om skaparen inte får betalt. Det kreatörer inom musik och video som inte gör det främst för pengarnas skull, som kanske inte ens aktiverar annonser på sina videos. Och inom mjukvara finns det oräkneliga open source-projekt som är tillgängliga helt gratis utan att någon kräver betalt.

Samtidigt så har inte heller någon som skapar något automatiskt utan att någon bett om det någon rätt att få betalt. Om jag klipper min grannes häck utan att han bett mig om det kan jag inte kräva att han betalar för det. Det är lite samma sak när man lägger upp något på Internet, det finns inte automatiskt någon rätt att få betalt bara för att man lagt upp något.

Sedan kan man argumentera för att det är oetiskt att kringgå de betalväggar som sätts upp. Ja, kanske det, men jag skulle snarare säga att det är mer oetiskt att tvinga in ett ekonomiskt system som utgår från att tilldela ändliga resurser för att begränsa det var och en ska få titta på. Varför ska den som inte har råd att titta på något förvägras det, när det inte kostar någon något att göra det möjligt, när vi bor i en värld där information kan kopieras och spridas helt fritt? Borde inte all världens kunskap och underhållning vara tillgänglig för alla, hela tiden, utan kostnad? På vilket sätt blir världen mer rättvis av att den som inte har råd stängs ute från något som inte kostar någon något?

Därför tror jag inte lösningen går att finna inom ramarna för dagens kapitalistiska samhälle. Kapitalism är ett system för att fördela ändliga resurser i en värld med oändlig efterfrågan. Det är tveksamt hur bra det funkar i praktiken även där det är vettigt, men så ser inte den digitala världen ut alls.

I min drömvärld så har alla levande människor rätt till mat, tak över huvudet, sjukvård, utbildning, fri tillgång till all världens information, och annan grundläggande samhällsservice. Kalla det för basinkomst om du vill. Den som vill ha mer än vad basinkomsten kan erbjuda kan välja att jobba, och ett sätt att jobba på skulle kunna vara att skapa videor och musik, och att den som vill betala för det gör det för att unna skaparen något extra, inte för att hen ska ha tak över huvudet och mat på bordet.

Tills att vi kommit så långt i vår mänskliga utveckling, både tekniskt och politiskt, så att vi kan nå dit, så skulle jag säga - det finns inget oetiskt i att kopiera eller kolla på saker utan att betala för sig. Det oetiska är enligt mig i att spärra in oändligt kopieringsbar information bakom artificiella väggar. Och den som har råd ska får så klart betala för sig, gärna mer än det kostar. Och den som tjänar pengar på någon annans arbete ska absolut ersätta den vars arbete hen använt, på ett eller annat sätt, det är en självklarhet.

Själv betalar jag för flera betaltjänster, inklusive Youtube Premium och Spotify, och utöver det betalar jag till några Patreons för de jag känner skapar sådant jag vill se mer av. Jag uppmuntrar även alla som har råd att betala för det man gillar, på ett eller annat sätt. Den som inte har råd ska inte känna skam om hen kopierar eller annonsblockerar istället.

Till slut, ingen ska tvinga någon att titta på något hen inte vill se. I det ingår reklam. Det borde vara en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Till slut, ingen ska tvinga någon att titta på något hen inte vill se. I det ingår reklam. Det borde vara en självklarhet.

Det är bara att stänga av
Priset du betalar istället för att faktiskt betala

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Det är bara att stänga av
Priset du betalar istället för att faktiskt betala

Jadå, det går alltid att lösa komplicerade problem med enkla lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur ser du då dina filmer och lyssnar på din musik?
Ärligt talat intresserad att veta hur du hittar all denna gratis underhållning. Är det vi andra som missar nått?

Frågar du på riktigt hur man hittar "gratis" filmer/musik på internet..?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Frågar du på riktigt hur man hittar "gratis" filmer/musik på internet..?

Dagens ungdom du vet som inte är uppväxt med sånt här. Vi hade en period då betaltjänster var så pass bra och relativt heltäckande att man inte behövde hatta runt med en massa olika betaltjänster för att få allt. Då lärde få i den nya generationen sig de "andra sätten" att ladda ner saker på. Nu när tjänsterna blir allt sämre och dyrare för varje år är det klart att vissa dras tillbaka till de "gamla sätten".

Tyvärr får man inte posta mer om hur man gör här på forumet, då vissa metoder strider mot svensk lag, och de som driver forumet inte vill åka dit för sånt här. Men den som söker, hen finner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dagens ungdom du vet som inte är uppväxt med sånt här. Vi hade en period då betaltjänster var så pass bra och relativt heltäckande att man inte behövde hatta runt med en massa olika betaltjänster för att få allt. Då lärde få i den nya generationen sig de "andra sätten" att ladda ner saker på. Nu när tjänsterna blir allt sämre och dyrare för varje år är det klart att vissa dras tillbaka till de "gamla sätten".

Tyvärr får man inte posta mer om hur man gör här på forumet, då vissa metoder strider mot svensk lag, och de som driver forumet inte vill åka dit för sånt här. Men den som söker, hen finner.

Personen är ändå reggad 2011 så känns inte som det är en ungtupp.

Håller med om att det är lite tråkigt att man inte kan nämna gråzonslösningar som funkar bättre än dem legitima tjänsterna, men förstår det såklart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Frågar du på riktigt hur man hittar "gratis" filmer/musik på internet..?

Skrivet av pv2b:

Dagens ungdom du vet som inte är uppväxt med sånt här. Vi hade en period då betaltjänster var så pass bra och relativt heltäckande att man inte behövde hatta runt med en massa olika betaltjänster för att få allt. Då lärde få i den nya generationen sig de "andra sätten" att ladda ner saker på. Nu när tjänsterna blir allt sämre och dyrare för varje år är det klart att vissa dras tillbaka till de "gamla sätten".

Tyvärr får man inte posta mer om hur man gör här på forumet, då vissa metoder strider mot svensk lag, och de som driver forumet inte vill åka dit för sånt här. Men den som söker, hen finner.

Skrivet av frong:

Personen är ändå reggad 2011 så känns inte som det är en ungtupp.

Håller med om att det är lite tråkigt att man inte kan nämna gråzonslösningar som funkar bättre än dem legitima tjänsterna, men förstår det såklart.

42 år gammal, så nej.

Men nej, jag frågade inte efter piratsaker då jag vet om att det inte följer reglerna.

Men det jag svarade på var att en person sa att hen fick massa gratis material på nätet som inte är olagligt. Och jag undrade var detta lagliga, gratis, material finns

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

42 år gammal, så nej.

Men nej, jag frågade inte efter piratsaker då jag vet om att det inte följer reglerna.

Men det jag svarade på var att en person sa att hen fick massa gratis material på nätet som inte är olagligt. Och jag undrade var detta lagliga, gratis, material finns

Jaha, nu är jag inte den som påstod det, men det är inte orimligt. Det väldigt mycket fritt tillgängligt på Youtube med skaparens goda minne. Kanske inte spelfilmer från Hollywood, men gott om musikvideor, och även en hel del underhållande och informativa filmer. Det är inte olagligt att använda en annonsblockerare. Däremot är det mot Youtubes användarvillkor, men det är inte på något sätt fastställt att de villkoren i sig är lagliga. Det är klart att Google önskar att det vore olagligt, då deras affärsmodell utgår från att tjäna pengar på annonser, men bara för att man önskar något är det inte sant.

Det går även att ladda ner hela operativsystem och applikationssviter till sin hemdator från t.ex. www.ubuntu.com/download/desktop (helt lagligt, jag lovar). Jag har nyligen bytt tillbaka till Linux efter säkert 10 år med Windows då jag tröttnat på all telemetri, annonser och tjat-popups som Windows innehåller numera, trots att man betalar för skiten. Det som höll mig kvar på Windows var spelkompatibilitet, men allt jag spelar finns antingen native eller funkar i Proton, så det finns ingen anledning för mig att vara kvar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

42 år gammal, så nej.

Men nej, jag frågade inte efter piratsaker då jag vet om att det inte följer reglerna.

Men det jag svarade på var att en person sa att hen fick massa gratis material på nätet som inte är olagligt. Och jag undrade var detta lagliga, gratis, material finns

Finns faktiskt en del, ditt bibliotek har förmodligen avtal med Cineasterna så att du betalar via kommunalskatten, SVT som finansieras av skatt på förvärvsinkomst har en hel del sen har du också lite fritt från reklamfinansierade tjänster men de kan väl räknas bort med tanke på trådens ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

42 år gammal, så nej.

Men nej, jag frågade inte efter piratsaker då jag vet om att det inte följer reglerna.

Men det jag svarade på var att en person sa att hen fick massa gratis material på nätet som inte är olagligt. Och jag undrade var detta lagliga, gratis, material finns

Det säger han inte alls?

Skrivet av anthra:

Jag förstår inte den här tråden ... alls.

Jag slängde ut TV:n för 20 år sedan för att det var så mycket reklam, och gick över till internet för där finns ingen reklam.

Jag kan inte ens komma ihåg när jag såg/hörde reklam sist.
Och jag ser säkert någon timme film om dagen och lyssnar på musik ett par timmar i veckan.

För det betalar jag ... ett par hundra kronor i månaden till min internetleverantör för att få internet - men det verkar inte som det är vad ni talar om.
När jag läser den här tråden känns det som ni andra lever på en annan planet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det säger han inte alls?

Läs hans senare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Läs hans senare inlägg.

OK.

"Någon kan säga att det är oetiskt, men så länge jag inte laddar ner något, utan bara tittar/lyssnar på stream begår jag inget olagligt."

Då är det enkelt, finns många bra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

OK.

"Någon kan säga att det är oetiskt, men så länge jag inte laddar ner något, utan bara tittar/lyssnar på stream begår jag inget olagligt."

Då är det enkelt, finns många bra alternativ.

Exakt, såg att nån annan hjälpte mig med att peka ut det andra inlägget

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns faktiskt en del, ditt bibliotek har förmodligen avtal med Cineasterna så att du betalar via kommunalskatten, SVT som finansieras av skatt på förvärvsinkomst har en hel del sen har du också lite fritt från reklamfinansierade tjänster men de kan väl räknas bort med tanke på trådens ämne.

Det var exakt såna saker som Cineasterna jag hade hoppats skulle dyka fram, inte (vilket jag befarade och fick rätt) gråzonsmaterial

Inte ett enda anslutet bibliotek i dalarna? Lågt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte olagligt att använda en annonsblockerare. Däremot är det mot Youtubes användarvillkor, men det är inte på något sätt fastställt att de villkoren i sig är lagliga. Det är klart att Google önskar att det vore olagligt, då deras affärsmodell utgår från att tjäna pengar på annonser, men bara för att man önskar något är det inte sant.

Som du säger, Google och alla andra streaming-tjänster skulle säkert vilja att det var olagligt med en adblocker

Men nu var det ju lite av det etiska i att komma åt gratis material (däribland adblocker) och dessa creators får ju sin inkomst från reklam. Och att då använda adblocker är att förneka dem en inkomst (om än minimal sådan för det just du och jag ensamma tittar på).

/EDIT
OOPS, såg att jag råkade ge svar på flera olika nu, ber om ursäkt, borde svara alla samtidigt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det var exakt såna saker som Cineasterna jag hade hoppats skulle dyka fram, inte (vilket jag befarade och fick rätt) gråzonsmaterial

Inte ett enda anslutet bibliotek i dalarna? Lågt

En del bibliotek kör Viddla istället, bland annat alla "Dalabiblioteken".

Permalänk
Medlem

Självklart, alla tjänster som har möjligheten. Jag har hatat reklam med passion sedan 80-talets kabel-tv och det kommer jag aldrig sluta göra.

Visa signatur

5950X, 3090