Wifi 7 certifieras – nu börjar racet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Punkt 3 och 4 går emot varandra en del. Lägre latenser och bättre hantering av störningar är ju nyheter i version 7?

4 kan man ju lösa med effektivare vilolägen och att använda radiorummet effektivt och vila mycket

Räckvidd kan man ju få med lägre frekvenser som 5G gör så inte helt omöjligt. Men lägre frekvens betyder ju lägre bandbredd i de flesta fall

Skrivet av yoggan:

Svårt att få när man inte läser

Förstår inte vad du menar

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på en gammal WIFI-5 router, köpte den 2022. Kommer man klara sig eller går jorden under om jag inte byter?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

PTS (och EU med avvikelser) har enbart bestämt sig för att öppna upp 5925-6425 MHz (500 MHz, 3x160MHz) av det totala spannet på 5925-7125 MHz (1200 MHz, 7x160MHz), så det blir ju inte någon fullständig användning av det som möjliggörs med 6 GHz i WiFi7. Rätta mig gärna om jag har fel. https://www.wi-fi.org/countries-enabling-wi-fi-in-6-ghz-wi-fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag sitter på en gammal WIFI-5 router, köpte den 2022. Kommer man klara sig eller går jorden under om jag inte byter?

Om den är köpt 2022 så är det ju ändå färskvara.
Jag har en gammal Asus Rt-ac88u som har många år på nacken men som tuffar på bra, tack vare Merlin firmware så får den fortfarande uppdateringar och en del el nya funktioner...trots att den är från 2010-talet 😅
Men WiFi 7 blir nog värt ett uppgradera till när man har hemelektronik som drar nytta av det

Permalänk
Medlem

Kikade på prisjakt, verkar inte finnas så många routrar med wifi7, ännu mindre som ser prisvärda ut.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Men frågan är om Wi-Fi 7 sprider covid? Om det inte sprider bättre än med 5G vill jag inte ha det.

Jag läste att standarden är utvecklad av Världsbanken i samarbete med reptilmänniskor anställda av Rothschild och George Soros, så du kan vara helt lugn med att det kommer sprida ordentligt med covid!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har gott om kablar så jag vågar vägra wifi där det inte är tvunget men om det nya ger kortare räckvidd så är det ju alltid bra för nån gång ska vi väl få så kort räckvidd att hastigheten kan börja öka på riktigt och tex möjliggöra videoöverföring för det öär ju då det kan börja bli intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har gott om kablar så jag vågar vägra wifi där det inte är tvunget men om det nya ger kortare räckvidd så är det ju alltid bra för nån gång ska vi väl få så kort räckvidd att hastigheten kan börja öka på riktigt och tex möjliggöra videoöverföring för det öär ju då det kan börja bli intressant.

Det du pratar om är antagligen 60GHz bandet. 802.11ay har tyvärr inte kommersialiserats nämnvärt vad jag vet, det är fortfarande gamla WiGig (802.11ad) som säljs. Dystert att vi inte sett det för trådlös överföring till VR-headset t.ex. även om ryktena gjorde gällande att det var vad Apple planerade för sitt headset tills Jony Ive propsade på att det skulle vara helt stand-alone. Det hade behövts lite volym.

Så istället för extremt snabb trådlös överföring i rummet som inte trampar grannarna på tårna, har vi allt mer trafik på band som bråkar med omgivningen. WiFi-7 hjälper med detta, (liksom 6e) genom att lägga till lite bandbredd kring 6GHz, men tilldelningen är så liten här i Sverige att vinsten är lokal i tiden (relativt få som använder ännu) snarare än att så förtvivlat mycket mer bandbredd är tillgängligt.

TP-Link gör bra traditionella routrar med WiFi-7 förresten, om man inte är för bekymrad om kinesiska statens spionage.
Jag har själv BE-800, 2 10Gbe-portar och fyra 2,5Gbe, och en uppsjö WiFi-kanaler som går underutnyttjade. Använder Qualcomms Networking Pro 1220 Wi-Fi 7 plattform. Hade föredragit Netgear eller Asus, men TP-linken gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar detta kommer vara det som gör helt trådlöst pcvr till en faktiskt grej? =p

Suttit i säkert en vecka att försökt få det att lira med vårat quest 2 men va fasen omöjligt då jag tydligen blivit extremt känslig och blir illamående för minsta lilla fördröjning...

Nej, långt ifrån tillräckligt med bandbredd

Skrivet av Meowi:

Jag sitter på en gammal WIFI-5 router, köpte den 2022. Kommer man klara sig eller går jorden under om jag inte byter?

Ditt wifi 5 kommer inte att bli långsammare bara för att det finns en spec på wifi7, om det var det du undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, långt ifrån tillräckligt med bandbredd

Fast är snarare latensen som är problemet idag för oss känsliga? får utan problem ut 400-450 mb/s under halvdana förhållanden hemma på mobilen via wifi, och skulle inte förvåna mig om jag under bra förhållanden kan komma upp i samma hastigheter som man gör med kabel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Nej, långt ifrån tillräckligt med bandbredd

Ditt wifi 5 kommer inte att bli långsammare bara för att det finns en spec på wifi7, om det var det du undrade.

Nej mer om det är värt att uppgradera

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kikade på prisjakt, verkar inte finnas så många routrar med wifi7, ännu mindre som ser prisvärda ut.

Fast det är ju inte jätte konstigt när de precis har börjat certifiera.
Ge det 6-12 månader så kommer det säkert finnas fler Wifi 7 produkter än nu i Januari 2024.

Skrivet av Meowi:

Nej mer om det är värt att uppgradera

Om du inte har något "akut" behov att uppgradera så kommer det säkert mycket nya Wifi 7 produkter under året.
Säg om du skulle köpa en ny router i höst eller under 2025 så bör det finnas mer Wifi 7 routrar att välja på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

har sjutton beslutsångers på detta, har hela tiden tänk byta när unifi kommer med sina nya wifi 7 enheter MEN,jag kör gamla uap ac hd vilket varit kanon sedan bytet från uap ac pro då dessa har 4x4 mimo vilket funkat bra med många enheter. gick in nu för att köpa uap 7pro men ser då att dom bara kör 2x2 mimo, vi kör rätt många wifi klienter, kan var över 100 stundvis, jo dom ska stödja 300+ men även med 100 clienter på ac pro var det ett jäkla strul. (sidor laddades inte om man inte tryckte flera gånger osv) så då är frågan om nätets svarstid kommer försämras mot nuvarande lösning? å andra sidan är det ju trevligt med högre hastigheter men inte om det blir som det var när vi körde uap ac pro. så frågan är ska man byta nu eller hoppas på att dom släpper versioner med 4x4? eller spelar inte mimo lika stor roll längre osv

Det man inte får glömma är att U7-Pro kör 2x2 på samtliga band, dvs 2.4, 5 samt 6 GHz. Så du har ju totalt tre band med två radios på varje band. Jämfört med en 2x2 AP med WiFi 6 har du alltså två extra band (på 6 GHz) som dessutom generellt har mindre störningar och högre potentiell bandbredd. Stödjer klienterna WiFi 7 dessutom kan du köra MLO och öka bandbredden samt räckvidden jämfört med en WiFi 6-klient.

Vad jag sett kommer de flesta accessspunkterna med WiFi 7 med 2x2 radiokonfiguration, enda jag kommer på spontant som har 4x4 av de nya WiFi 7 AP:s är TP-Link EAP783 och Engenius ECW536. Om jag tolkar det rätt kör den 4x4 på samtliga band, vilket ger en jäkla teoretisk maximal bandbredd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det man inte får glömma är att U7-Pro kör 2x2 på samtliga band, dvs 2.4, 5 samt 6 GHz. Så du har ju totalt tre band med två radios på varje band. Jämfört med en 2x2 AP med WiFi 6 har du alltså två extra band (på 6 GHz) som dessutom generellt har mindre störningar och högre potentiell bandbredd. Stödjer klienterna WiFi 7 dessutom kan du köra MLO och öka bandbredden samt räckvidden jämfört med en WiFi 6-klient.

Vad jag sett kommer de flesta accessspunkterna med WiFi 7 med 2x2 radiokonfiguration, enda jag kommer på spontant som har 4x4 av de nya WiFi 7 AP:s är TP-Link EAP783 och Engenius ECW536. Om jag tolkar det rätt kör den 4x4 på samtliga band, vilket ger en jäkla teoretisk maximal bandbredd.

mm då ska man ju bara ha mycket saker som saker som stödjer 6ghz bandet med
Jag hoppas unifi släpper en ny version av HD som kör 4x4 med wifi 7.
funderar dock på en sak wifi 7 ska väl stödja 16x16 varför ser man inte fler produkter med detta, jag menar även om inte enheterna stödjer det så får man ner latensen duktigt om fler enheter kan tala samtidigt med ap.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

funderar dock på en sak wifi 7 ska väl stödja 16x16 varför ser man inte fler produkter med detta,

Någonstans >4 antenner börjar det bli ingenjörsmässigt svårt att placera och orientera antennerna, givet krav på hur produkten ska se ut och fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, långt ifrån tillräckligt med bandbredd

fungerar utmärkt redan nu och med Wifi6.
Wifi7 blir bara bättre.
Använder trådlös PCVR med Quest 3 nöstan varje dag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När Unifi släpper wifi 7 APs så kommer det vara en fin upgrade mot min 7 åriga Unifi AC Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

När Unifi släpper wifi 7 APs så kommer det vara en fin upgrade mot min 7 åriga Unifi AC Pro

det har dom redan gjort (wifi 7 pro)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det har dom redan gjort (wifi 7 pro)

Där ser man
Får se om webbis får in den snart, annars får jag beställa från ubiquitis hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

fungerar utmärkt redan nu och med Wifi6.
Wifi7 blir bara bättre.
Använder trådlös PCVR med Quest 3 nöstan varje dag.

”Utmärkt” är ett värdeomdöme som långt ifrån alla delar, (och det redan med de headset som finns idag).
Beror på en rad variabler. En faktor 10+ i bandbredd med 60GHz 802.11ay hade gjort mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

”Utmärkt” är ett värdeomdöme som långt ifrån alla delar, (och det redan med de headset som finns idag).
Beror på en rad variabler. En faktor 10+ i bandbredd med 60GHz 802.11ay hade gjort mycket.

Jag kanske har bättre förutsättningar eller bättre konfigurerat än genomsnittet men finns inget jag känner att jag offrar varken bildkvalitetsmässigt eller i latency för att välja att köra ett headset med DP kabel ist.
Har inga headsets som kopplas med kabel nå mer förutom ett PSVR2 och skillnaden i latency är inget jag känner nån skillnad och bildkvalitetsmässigt ingen skillnad heller. Där kan det ju iofs bero på att PSVR2 i sig inte är perfekt bild.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kanske har bättre förutsättningar eller bättre konfigurerat än genomsnittet men finns inget jag känner att jag offrar varken bildkvalitetsmässigt eller i latency för att välja att köra ett headset med DP kabel ist.
Har inga headsets som kopplas med kabel nå mer förutom ett PSVR2 och skillnaden i latency är inget jag känner nån skillnad och bildkvalitetsmässigt ingen skillnad heller. Där kan det ju iofs bero på att PSVR2 i sig inte är perfekt bild.

Som sagt, flera variabler. Jag har ingen anledning att ifrågasätta dig! Men kompression, latens, bandbredd, konkurrens/störningar på tillgängliga band, och naturligtvis vilka titlar man spelar, och personlig känslighet spelar in, och det är lite av en personlig irritation att vi faktiskt har en trådlös standard som skulle vara perfekt för ändamålet - som inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Som sagt, flera variabler. Jag har ingen anledning att ifrågasätta dig! Men kompression, latens, bandbredd, konkurrens/störningar på tillgängliga band, och naturligtvis vilka titlar man spelar, och personlig känslighet spelar in, och det är lite av en personlig irritation att vi faktiskt har en trådlös standard som skulle vara perfekt för ändamålet - som inte används.

På Quest 3 känns det inte som det är själva wifit som står för "begränsningarna" utan komprimeringen och decodingen av signalen. Iaf är det intrycket man får när man kör med performance overlay i virtual desktop.
Men det är klart, wifi7 lär ju inte göra det sämre precis.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc