Framtiden, prenumerationstjänster, Tokens, betala per transaktioner etc

Permalänk

Framtiden, prenumerationstjänster, Tokens, betala per transaktioner etc

Hej,
Jag är en gammal Gubbe som gillar det klassiska med att man köper något betalar allt kontant och sedan kan man ha produkten så länge man vill, vill man uppgradera något så köper man då till detta. Det var så man förr köpte ens dator och mjukvaror, den enda kostnaden varje månad var för internet.

Men för varje år så tycker jag vi går emot en utveckling där programvaror och tjänster ej går att köpa för en engångskostnad utan man får "hyra dem". Adobe, Autodesk är några välkända.
Argument emot att kunna köpa programmen är internt att de tjänar mer pengar genom att tvinga folk betala varje månad. Externt så har de olika argument som att det är bättre för användare att "hyra programmen", slippa betala allt på en gång och alltid ha senaste versionen.

Mobilspel som väl är det den största spelmarknaden? Så är mängder med spel att man i praktiken måste köpa en massa låtsaspengar om man vill komma vidare utan att vänta i evigheter på saker.

Filmer och musik betala väl de flesta mycket pengar varje månad för.

På senare tid så har fler program börjat med Tokens, man köper en bunt med dessa Tokens och beroende på vad man gör så kommer programmen ta olika antal Tokens för en, detta tills man en dag får slut på Tokens och får köpa mer för att ens kunna använda programmet.

Inom molnet så finns det att man kan köpa per transaktioner eller beräkningstid som ens program gör, detta går ner emot applikationer.

Nu med Ai så erbjuder CHatGPT och troligen snart Google Bard att man kan betala extra varje månad för bättre. Jag ser snart att detta även kommer i applikationer, att man får betala extra för hjälp och man kanske kan köpa Tokens. Ju mer hjälp man vill ha i programmen, ju mer Tokens kräver de. -De kan döpa Tokens till annat med samma innebörd.

Min fråga är vart tror ni vägen är påväg? Kommer det bli rörliga kostnader som bara tusan i framtiden för det man gör vid datorn? Är det jag som är en gammal gubbe som ej hänger med och detta är det självklara som folk vill ha?

Permalänk
Medlem

Jag stödjer dig i ditt bakåtsträvande till 110%

Det du missar att nämna är att sådant som typ operativsystem som vi tidigare betalade kontant vid starten nu nästan helt gått över till att erbjudas som en "tjänst" man prenumererar på.... Dessutom "gratis" som standard genom att samtycka till övervakning och kartläggning av ens beteende.....

Så frågan "vart är vi på väg" är helt klart motiverad, jag stör mig något fruktansvärt på att den stora massan verkar skita fullständigt i detta o bara jollra runt o mysa över att "allt är gratis".....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Det är skillnad mellan AI-tjänster som chatGPT och dina andra exempel. Du kan inte köra chatGPT på konsumenthårdvara så det måste vara en molntjänst som kostar pengar att köra, en hållbar lösning där är just tokens av något slag. Jag tycker inte det är så konstigt att betala för beräkningstiden man faktiskt använder. Word har i grunden inte samma begränsningar, där är det inte lika motiverat förstås.