Långsam nedladdning från Mac App store med fiber från Telenor, men inte från Telia?

Permalänk

Långsam nedladdning från Mac App store med fiber från Telenor, men inte från Telia?

Detta är kanske en fråga för Telenors kundtjänst, men har upptäckt att när jag sitte sitter på fiber via Telenor så går det väldigt sakta att ladda ned appar från just Mac App Store – får kanske 600 KB/s när jag sitter på ett abonnemang som ger upp till 250 Mb/s. Från exempelvis Steam är det inget problem, så verkar vara något med just App Store.

Om jag med samma dator och inställnignar går till fiber från Telia som ger upp till 500 Mb/s så får jag runt 65 MB/s i nedladning från Mac App Store, så det verkar onekligen vara något relaterat till Telenor och/eller den router jag har fått från dem. Var inne och försökte ändera DNS:er på Telenor-routern för att se om det kanske kunde hjälpa, men det verkar inte gå att göra; den vill bara köra på de som kommer ut automatiskt från Telenor.

Hursomhelst, tänkte höra om någon här sitter med fiber från Telenor och upplever samma sak?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Tele2 och upplever samma sak.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Det ser ut som att länken mellan telenor och Akamai som driver CDN-tjänster åt Apple har rätt mycket problem:

Jag har haft detta problemet i några månader själv, först nu när jag såg denna posten som jag kollade djupare på det.
Det fungerar med Telenor på mobilnätet (5G) samt om man kopplar upp sig på VPN.

Något med peeringen är uppenbarligen knas här.

Telenors kundtjänst är kontaktad och de sade att de skulle ta detta vidare.

Permalänk
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Det ser ut som att länken mellan telenor och Akamai som driver CDN-tjänster åt Apple har rätt mycket problem:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har haft detta problemet i några månader själv, först nu när jag såg denna posten som jag kollade djupare på det.
Det fungerar med Telenor på mobilnätet (5G) samt om man kopplar upp sig på VPN.

Något med peeringen är uppenbarligen knas här.

Telenors kundtjänst är kontaktad och de sade att de skulle ta detta vidare.

Dela gärna ev statusuppdateringar på ärendet. Har upplevt samma problem själv sedan ett par månader tillbaka åtminstone.

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Jag sitter på Tele2 och upplever samma sak.

Intressant…

Skrivet av Lasse Gocartsson:

Det ser ut som att länken mellan telenor och Akamai som driver CDN-tjänster åt Apple har rätt mycket problem:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har haft detta problemet i några månader själv, först nu när jag såg denna posten som jag kollade djupare på det.
Det fungerar med Telenor på mobilnätet (5G) samt om man kopplar upp sig på VPN.

Något med peeringen är uppenbarligen knas här.

Telenors kundtjänst är kontaktad och de sade att de skulle ta detta vidare.

Snyggt fångat, Lasse!
Hoppas de lyckas styra upp det snart, för det är rätt störigt ibland.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

De ska ta detta vidare till en systemanalytiker sade de idag.
Så förhoppningsvis skulle de hinna kika på det innan fredag.

Permalänk

Nu när jag gör en MTR så ser jag att trafiken går över twelve99 men jag har fortfarande problem..detta suger en aning då det inte längre är telenor som bär hela transportsträckan, har svårt att tro att de hyr förbindelser heller via arelion(twelve99).

Så detta kommer nog ta ett tag att få bukt på...

Permalänk

Jag som blev inlurad i villafiber från Telenor som skulle vara ett "öppet nät" som senare visade sig inte alls vara det. Är låst så hoppas verkligen inte Telenor strular.

Har själv märkt av den sega nedladdningen ifrån Apple trots 500 Mbit.

Permalänk
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Nu när jag gör en MTR så ser jag att trafiken går över twelve99 men jag har fortfarande problem..detta suger en aning då det inte längre är telenor som bär hela transportsträckan, har svårt att tro att de hyr förbindelser heller via arelion(twelve99).

Så detta kommer nog ta ett tag att få bukt på...

Tackar för uppdatering!
Jag börjar tröttna och kommer börja dra detta med Apple. Segt från jobbet nu också. Testade att ladda ned Xcode (3,43 GB stort) direkt i webbläsaren https://developer.apple.com/download/all/ och det gick på under en minut.
Om jag försöker ladda ned Xcode via Mac App Store får jag kanske 1,7 MB per sekund för nedladdningen, dvs. det tar en jäkla tid.

Så ska det ju inte vara!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma