bygga en surver dator som men kan ha spel som går i back runden

Permalänk
Medlem

bygga en surver dator som men kan ha spel som går i back runden

hej alla glada jag sitter här och funderar på hur men kan bygga en dator som kan ha spel på sig som en surverdator. datorn ska kunna ha spelet farmsimulator 22 på sig och men kunna ha en banna i gång på den som men kan logga in på flera personer på den bannan och spelet ska starat när non är inne och sen stänga av när ingen är inne på den. fatta att datorn ska ha spec som klarar av spelet men hur kan men få sen spelet att stänga av sig när men inte är inne men sen starata när men är inne. den sak vara kopplad till internet

och ja ni behöver inte på peka min stavnig jag har läs och skriv svåreheter så fattar ni inte så svara inte

Permalänk
Skrivet av kansen00:

hej alla glada jag sitter här och funderar på hur men kan bygga en dator som kan ha spel på sig som en surverdator. datorn ska kunna ha spelet farmsimulator 22 på sig och men kunna ha en banna i gång på den som men kan logga in på flera personer på den bannan och spelet ska starat när non är inne och sen stänga av när ingen är inne på den. fatta att datorn ska ha spec som klarar av spelet men hur kan men få sen spelet att stänga av sig när men inte är inne men sen starata när men är inne. den sak vara kopplad till internet

och ja ni behöver inte på peka min stavnig jag har läs och skriv svåreheter så fattar ni inte så svara inte

Vad du vill uppnå kan inte göras på ett enkelt sätt.
Du måste först lösa problemet att datorn inte kan veta om någon vill spela spelet om inte spelet är igång och lyssnar efter anslutningar från spelare.
Du måste sedan lösa frågan hur man vet att ingen är inne och spelar just nu.

Jag kan tänka mig ett par sätt att lösa detta på, men båda innebär att du skriver program specifikt för detta, och det innebär att den första spelaren som försöker ansluta måste vänta tills spelet startat på din server.

Kort och gott: det är mycket lättare att du kommer överens med dina kompisar när ni/de vill spela och startar och stoppar spelet manuellt eller på en timer när det är dags, eller låter datorn så med spelet igång hela tiden, om du kan avvara resurserna spelet äter.

Permalänk
Medlem

okej ja jag kan inte progamera själv men skulle vilja lära så sett men låter svårare än vad jag trodde det skulle vara. som du säger antingn så får spelet spelet stå på i backrunden och varje gång men går in så får men sarta tiden och när sista personen går ur så trycker men på paus låter lättare då men tack för tips men vad hade du för andra tankar bara kul att höra

Permalänk
Skrivet av kansen00:

okej ja jag kan inte progamera själv men skulle vilja lära så sett men låter svårare än vad jag trodde det skulle vara. som du säger antingn så får spelet spelet stå på i backrunden och varje gång men går in så får men sarta tiden och när sista personen går ur så trycker men på paus låter lättare då men tack för tips men vad hade du för andra tankar bara kul att höra

Förutsättningen är att man kan scripta att spelet ska starta i serverläge.
Det mest robusta vore troligen att ha en webbtjänst som man kan logga in på för att se aktuell status för tjänsten, samt starta den om den inte är igång. Säkerheten för denna portal är självklart mycket viktig.

Vad gäller att stänga av spelet av sig självt efter att den siste spelaren loggat ut borde man kunna ha en tjänst som då och då kontrollerar hur många aktiva anslutningar som finns mot spelets nätverksport.

Men återigen: om du inte kan skriva detta själv på ett bra sätt är det nog enklare att göra detta jobb manuellt.