Asus lär sig av moderkortsmisstag – korroderade kylarblock borta

Permalänk
Melding Plague

Asus lär sig av moderkortsmisstag – korroderade kylarblock borta

ROG Maximus Formula Z690 hade stora problem med att kylarblocken frätte sönder. Nu analyseras Z790-modellen för att se om Asus lärt sig av sina misstag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Var inge bra samarbete med andra ord...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är ett riktigt nybörjarmisstag som verkligen inte inger någon förtroende för Asus.

Permalänk

Pelle 13år på kemin i högstatidet får lära sig ej blanda aluminium och koppar p.g.a galvanisk korrosion. Asus 33år är lite efter.

Permalänk
Sötast

Vad bra. Det är något som förväntas av de flesta av oss...

Permalänk
Medlem

Så då kan man ju ställa sig frågan. Borde inte en entusiasttillverkare som EK som har många år bakom sig på marknaden.. inse att man inte borde blanda koppar och aluminium för att inte snacka om Asus själva? Undrar om EK inte borde få större kritik eftersom de ändå konstruerat lösningen medan Asus antagligen gick efter att EK borde veta vad de gör?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En av måååånga anledningar till att jag aldrig kommer använda Asus moderkort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så då kan man ju ställa sig frågan. Borde inte en entusiasttillverkare som EK som har många år bakom sig på marknaden.. inse att man inte borde blanda koppar och aluminium för att inte snacka om Asus själva? Undrar om EK inte borde få större kritik eftersom de ändå konstruerat lösningen medan Asus antagligen gick efter att EK borde veta vad de gör?

Vem vet vem som konstruerat vad. Jag gissar att båda i det här fallet bara försöker vara så tysta som möjligt. Oerhört pinsamt misstag från dom aktörerna i den prisklassen till den målgruppen.

Permalänk
Medlem

Hade tidigare bestämt mig för att aldrig mer köra Asus men när det väl var dags vid 14900K-releasen så trillade jag dit igen. Hoppade dock ner en nivå från Maximus-serien som jag haft två tre gånger tidigare pga de höga priserna.
Är än så länge riktigt nöjd med mitt Asus Z790-A Gaming Wifi. Blev först extra positivt överraskad att jag kunde fylla alla fyra M.2 platser utan att det skulle bli någon begränsning av SATA-portar eller GPU hastighet...men sen upptäckte jag att de tagit bort två SATA-portar, så det fanns bara 4 istället för 6 som det brukar vara.
Vilket fall, fint kort, inge coil whine heller när man rör musen så som Z590 ROG MAXIMUS XIII HERO led av i default bios
Hoppas verkligen det inte dyker upp några otrevligheter framöver. Märkte att limmet för kylarblocket till M.2 enheterna hade börjat typ "rinna" lite efter 2 års användning. Så får hålla lite kolla på detta kort framöver.

Permalänk

Alltså asus slutar aldrig förvåna, brukade vara stor förespråkare för deras produkter men det känns som Asus tagit många genvägar på senare år, och det blir bara fler.

Förr brukade det vara moderkort av bra kvalité och till ett bra pris(vi snackar om socket 775/939 eran här) även bra med funktioner som felkodsläsare och andra bra grejer.

Även mitt gamla Socket A asus kort var var bra, VRM satt på ett eget kort på högkant bredvid processorn vill jag minnas. var stabilt och bra med en 1GHz athlon och 512mb ram.

Och så var det fram till x99/z170 ish, efter det så började det tappas lite och nu så har dom nått en nivå som känns som asrock förr i tiden, efter deras lite spännande kombo moderkort men idag.

Moderkort som ser coola ut men som inte har så mycket "under huven" typ.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Undra hur många som kör med detta kort och inte vet om detta.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Det måst vara någon mer komponent som är problemet?

Har aldrig sett några sönderfrätta eller ens korroderade kylare med kopparkärna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hmm.. Det måst vara någon mer komponent som är problemet?

Har aldrig sett några sönderfrätta eller ens korroderade kylare med kopparkärna.

Kan ha att göra med hur varmt det blir. Är en regel inom bil mekkning att inte ha kopparpasta på aluminiumdelar som arbetar med höga temperaturer.

Det dom pratar om är alltså att aluminium och koppar har direkt kontakt med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hmm.. Det måst vara någon mer komponent som är problemet?

Har aldrig sett några sönderfrätta eller ens korroderade kylare med kopparkärna.

Pratar du om luftkylare, där kombinationen kopparkärna med aluminiumflänsar är relativt vanligt?

För luftkylare av den typen är effekten extremt minimal eller obefintlig jämfört med vattenkylning, och kräver nog extremt hög luftfuktighet under väldigt lång tid för att orsaka någon synlig eller märkbar påverkan.

För vattenkylning är det ledningsförmågan i vätskan som påskyndar processen extremt mycket jämfört med t.ex. luft med låg relativ luftfuktighet och därav dålig ledningsförmåga (relativ luftfuktighet sjunker snabbt ju högre temperaturen stiger dessutom).

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Mest troligt så har EKWB licensierat ut sitt namn och låtit ASUS stå för tillverkningen som de mest troligt lejde ut till en mindre nogräknad tillverkare. Tittar man invändigt i blocket ser det ju helt galet ut, en förnicklad luftkylningsfläns fastlödd på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Asus lär sig av moderkortsmisstag – korroderade kylarblock borta

Gillar rubriken. Har gått långt när hela kylarblocket korroderats bort...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

En av måååånga anledningar till att jag aldrig kommer använda Asus moderkort igen.

Vilken tillverkare vänder du dig till i stället? Känns som att det finns folk som spyr galla över alla olika tillverkare av många olika anledningar, det vare sig komponent-val, matrial-val, design, avsaknad av BIOS-uppdateringar osv... Jag har "alltid" kört ASUS moderkort och inte haft några problem alls egentligen. Vilken moderkortstillverkare är "perfekt" i dina ögon?

OBS: Detta är en fråga av nyfikenhet, kritiserar inte alls ditt val att inte använda ASUS moderkort igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Vilken tillverkare vänder du dig till i stället? Känns som att det finns folk som spyr galla över alla olika tillverkare av många olika anledningar, det vare sig komponent-val, matrial-val, design, avsaknad av BIOS-uppdateringar osv... Jag har "alltid" kört ASUS moderkort och inte haft några problem alls egentligen. Vilken moderkortstillverkare är "perfekt" i dina ögon?

OBS: Detta är en fråga av nyfikenhet, kritiserar inte alls ditt val att inte använda ASUS moderkort igen!

Har använt Asus i olika perioder ända sedan Z190. Dom senaste generationerna har alltid strulat med deras mjukvara bla. Senaste kortet, Z690, vägrade installera Windows och tyckte det var bättre att fullständigt radera min hdd istället. Köpte Gigabyte, Z790, tog 5 min att installera Windows och har inte haft några problem sedan dess (ca 1år). Asus har blivit sämre funktion för mer pengar.