Thermalright Peerless Assassin 120 SE – bra och billigt i balans

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har varit barnsligt förtjust i Thermalright ända sedan jag skrev det här entusiastiska inlägget för snart 17 år sedan här på Swec:

Jag har blivit frälst i Thermalright

Jag har en Peerless Assassin 120 (ej SE) som jag testar fram och tillbaka mellan en Noctua U12A. Har bytt fram och tillbaka alldeles för många gånger, dels för att jag utvärderat olika kylpastor och två olika CPU Brackets, men framför allt för att jag vill/hoppas att Assassin ska vara lika bra som U12A. Jag läser testet att den ska vara nära, men jag upplever inte alls att det stämmer. Kylningsmässigt kommer den nära U12A, men på bekostnad av en helt annan ljudnivå, det går liksom inte ens att jämföra. U12A hör jag knappt under stresstest och aldrig vid spelande, medan Assassin hörs direkt under spel och väldigt mycket vid stresstest. Inte så att det är katastrof, men den är extremt mycket mer högljudd än U12A vid samma kylnivå. Har inte lyckats fixa det med lägre fläktkurva för då sticker tempen med Assassin.

13600K på ett Asus B760-I, så ingen överklockning alls och ingen undervolt.

Jag hör aldrig min PA (icke se) (pastan som följer med) när jag spelare, jag har också 13600k på ett z690 mobo.
Du kanske har mindre bra luftflöde i övrigt så att den behöver gå upp mer i varv, tänkte då du har itx?

Eller iofs jag köpte även thermalright contact frame kanske den som gör den stora skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns temperaturmätningar vid 40 dBA normaliserat i testet (grafen långt ner ovanför ljudmätningarna).

Jag har lite feedback här. Detta är egentligen den graf i testet som ger mest praktiskt jämförbara mätresultat mellan kylarna, men den är lätt att råka scrolla förbi och borde lyftas fram tydligare.

Den stora bilden "Ljudnivå" tror jag snarare fintar bort många läsare när de lite snabbt ser vissa kylare högt upp i listan och tolkar det som att de fått bra mätresultat. Det är ju så här man brukar visa högsta FPS mellan olika grafikort t.ex.

Ljudnivå vid olika fasta RPM blir svårt att värdera och jämföra när man inte vet vilken RPM som kylaren behöver köras i vid faktisk användning. Det borde istället vara staplar för ljudnivå vid samma temperatur.

Edit: Slänger in en smiley som jag inte bara låter dryg eller nåt. Tycker bara det är viktigt att vara pedagogisk och tydlig med vad det är för data som man visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har lite feedback här. Detta är egentligen den graf i testet som ger mest praktiskt jämförbara mätresultat mellan kylarna, men den är lätt att råka scrolla förbi och borde lyftas fram tydligare.

Den stora bilden "Ljudnivå" tror jag snarare fintar bort många läsare när de lite snabbt ser vissa kylare högt upp i listan och tolkar det som att de fått bra mätresultat. Det är ju så här man brukar visa högsta FPS mellan olika grafikort t.ex.

Ljudnivå vid olika fasta RPM blir svårt att värdera och jämföra när man inte vet vilken RPM som kylaren behöver köras i vid faktisk användning. Det borde istället vara staplar för ljudnivå vid samma temperatur.

Edit: Slänger in en smiley som jag inte bara låter dryg eller nåt. Tycker bara det är viktigt att vara pedagogisk och tydlig med vad det är för data som man visar.

Håller med fullhjärtat!

Balansen mellan ljudnivå och kylning är ju det kritiska. Det kan inte approximeras av RPM eller ens om alla kör samma fläktar

Egentligen räcker ju inte dB heller, utan man borde använda samma skala som denna video talar om:

Men även den förenklar en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Jag hör aldrig min PA (icke se) (pastan som följer med) när jag spelare, jag har också 13600k på ett z690 mobo.
Du kanske har mindre bra luftflöde i övrigt så att den behöver gå upp mer i varv, tänkte då du har itx?

Eller iofs jag köpte även thermalright contact frame kanske den som gör den stora skillnaden

Jag har mindre luftflöde i ett NR200P, men det gäller ju Noctuan också och den har ju inte problemet.

Kanske rent av är svaret på varför PA klarar sig så bra i sådana här tester, de körs i testbänk med fri tillgång till luft.

Jag använder också Thermalright Contact Frame.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Thermalright är så svåra att få tag på i Sverige numera. Fick importera för att få tag på deras m.2 SSD kylare.
Man har ju haft både TRUE-120 och IFX-14 en gång i tiden.
De var ju bäst runt Athlon64-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Hej, njaa jag kör utan glasfönster. Har för mig att de inte går med det utan de är precis att det får plats.Skulle kunna kolla om du verkligen vill veta

Ja men väldigt gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tyvärr är de inte tillgängliga på svenska marknaden på samma sätt som den testade som jag kan se. Men hoppas att Peerless Assassin bara är början för Thermalrights återkomst.

I så fall kan man ju även hoppas på att de ännu större modellerna kommer, t.ex: https://www.thermalright.com/product/frost-commander-140-blac...
5 st 8 mm Heatpipes är har mer prestanda än 8 st 6 mm.

Själv hoppas jag att någon av Macho modellerna blir tillgängliga här igen.

Proshop har Phantom Spirit 120 SE (den med 7 heatpipes)... Undrar om det är värt ~150 kr extra (Proshop har dyr fraktavgift) över PA 120 SE

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermalright-Phantom-Spir...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Proshop har Phantom Spirit 120 SE (den med 7 heatpipes)... Undrar om det är värt ~150 kr extra (Proshop har dyr fraktavgift) över PA 120 SE

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermalright-Phantom-Spir...

Vad ska du kyla för något? Tycker pa kyler väldigt kompetent

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Vad ska du kyla för något? Tycker pa kyler väldigt kompetent

Ska vara till en 13600KF inne i ett NR200. Och jag har massa NF-A12x25 fläktar liggandes så tänkte byta ut fläktarna till dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ska vara till en 13600KF inne i ett NR200. Och jag har massa NF-A12x25 fläktar liggandes så tänkte byta ut fläktarna till dem.

Jag kyler en 13600k med pa utan prob har arctic p12 fläktar i mitt atx chassi dock.

Har för mig att pa120 är nån mm för hög i NR200 dock

Btw om du inte har som är lätt värt pengar contact frame från thermalright. Kolla på Youtube om du inte redan har koll på dem

Permalänk
Medlem

Tack för recension! Kul att läsa, jag beställde denna i samband med köp vid ert black friday samarbete med Inet, fick tag i ett moderkort för AM5 ATX för bra pris! Ska byggas ihop på lördag

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Jag kyler en 13600k med pa utan prob har arctic p12 fläktar i mitt atx chassi dock.

Har för mig att pa120 är nån mm för hög i NR200 dock

Btw om du inte har som är lätt värt pengar contact frame från thermalright. Kolla på Youtube om du inte redan har koll på dem

Slutade med att jag köpte en PA 120 SE (ARGB varianten för att vara specifik, men det var bara för att det var den billigaste jag hittade i lager) och en Thermalright Contact Frame.

Kylaren fick plats i mitt nr200 med vanliga panelen (inte testat glas). Trevlig kylare i övrigt, lätt att installera, enkel paketering.

Dock fick jag bara plats med en fläkt (mellan tornen), 24pin kabeln på moderkortet är ivägen för att ha en fläkt på den sidan (RAM minnes sidan), går kanske att fixa med bättre kabeldragning men eh...
Kan kanske klämma in en fläkt på sidan som är mot baksidan av chassit istället men räcker med en fläkt också i mitt testande så kör på en fläkt tillsvidare.

I mitt testande så körde jag 10 min av Cinebench R23.
Jag testade både Thermalright fläkten som medföljer och med en NF-A12x25.

Vid 100% fan speed är skillnaden inte stor prestandamässigt, dock är Noctuan tystare (Thermalright på 100%/1650rpm = 51.9 db, Noctuan på 100%/2050rpm = 48.7 db). Båda får ca 21800 poäng i CBR23, och avg package power enligt HWInfo blev 180W båda gångerna, och avg package temp blev 91 för båda.

Om vi siktar på en lägre ljudnivå, som 40 db, så blir det skillnad däremot.
För att ligga på ~40 db så fick jag köra Thermalright fläkten på 50%/1050rpm, medan Noctuan kunde gå i 70%/1530rpm, vilket inte helt oväntat ger Noctuan en stor fördel när det gäller prestanda här.
Thermalright fläkten fick ~21200 poäng och Noctua fläkten fick ~21800 igen.
Här hamnar Thermalright fläkten på 170w average cpu power, jämfört med Noctuan som får 176w.
Thermalrighten får ett snitt avg cpu temp på 100c medan Noctuan hamnar på 97c.

Så TLDR är att om man vill ha låg ljudnivå kan det vara värt att byta fläktarna till Noctua... som vanligt.
Sen är det ju lite knasigt också att köpa fläktar som är lika dyra som hela kylarpaketet. I mitt fall så hade jag Noctua fläktar redan liggandes så då är det ju liksom en nobrainer. Men har man inte dyra Noctua fläktar liggandes så kör på de medföljande, de är inte dåliga med tanke på priset.

(För kul skull kan jag nämna jag körde innan med en Noctua L9i kylare, och då fick jag ca 18000 poäng i Cinebench då den bara orkade kyla bort ~105w med fläkten på 100%, dock testade jag inte med Contact Frame på den, vet inte hur mkt den hjälper)

Dold text
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hade en Corsair iCUE H150i Elite LCD som kylde min 78003XD ~55c idle och ~75c under load och lät en hel del, både från pump och fläktar. Körde först med den förapplicerade pastan, bytte sedan till Kryonaut utan bättre resultat. Testade även att montera radiatorn på alla mängder olika sätt inuti mitt Corsair 5000D - utan resultat.

Bytte till denna Thermalright Peerless Assassin 120 SE. ~40c idle och ~65c under load, detta inuti ett Fractal Design North, med färre fläktar än mitt förra Corsair 5000D.

Mycket nöjd över mitt köp. Att 419kr kyler bättre än 2800kr (rea).

Permalänk
Medlem

Jag har en Thermalright peerless assassin för min 11900k, 6950xt, och lian li lancool 215. Ruskigt trevlig cpu kylare som aldrig går över 71c på standard fläktkurva.. första gången jag ej behövt sätta en fläktkurva out of box, den är nog den tystare fläkten i min dator. Man känner att kylaren jobbar på bra och flyttar ut all varmluft till baksidan av chassit. köpte på rea för 349kr, lätt bästa kylaren jag någonsin ägt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag tyckte min blev några grader svalare med Noctua fläktar på samma kurva.

Vad slängde du på för fläktar ifrån Noctua?
skall börja bygga ny dator näst nästa vecka, och köpt denna kylare, hade kanske vart på sin höjd och modda den dirre.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Funderar på denna fläkt och undrar om någon av er (grymma kompisar på sweclockers forum) vet hur långt ner i rpm/ljudnivå man kan komma vid låga laster/idle? Vill bygga ett tyst bygge med prisvärda grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalK:

Funderar på denna fläkt och undrar om någon av er (grymma kompisar på sweclockers forum) vet hur långt ner i rpm/ljudnivå man kan komma vid låga laster/idle? Vill bygga ett tyst bygge med prisvärda grejer.

Beror ju på vad du kör för cpu! Generellt kan man köra alla cpuer med aio/kylare på 30-50% fart med fullgod Gaming kylning.

Just fläktar måste man kika på själv då även om deras dB är låg kan frevekensen vara irriterande, typ 140mm fläktar som många stör sig på pga ljudbilden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av SalK:

Funderar på denna fläkt och undrar om någon av er (grymma kompisar på sweclockers forum) vet hur långt ner i rpm/ljudnivå man kan komma vid låga laster/idle? Vill bygga ett tyst bygge med prisvärda grejer.

Phantom spirit är bättre och nästan lika billig: https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror ju på vad du kör för cpu! Generellt kan man köra alla cpuer med aio/kylare på 30-50% fart med fullgod Gaming kylning.

Just fläktar måste man kika på själv då även om deras dB är låg kan frevekensen vara irriterande, typ 140mm fläktar som många stör sig på pga ljudbilden

Tanken är en:
AMD Ryzen 5 8600G Socket AM5 Box.

Det jag undrar är ju om denna kylare kan gå ner lägre eller till och med stanna?

Ja det där är lurigt. En del tycker jag kan vina lite efter ett tag och om man klappar till datorn lite så slutar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalK:

Tanken är en:
AMD Ryzen 5 8600G Socket AM5 Box.

Det jag undrar är ju om denna kylare kan gå ner lägre eller till och med stanna?

Ja det där är lurigt. En del tycker jag kan vina lite efter ett tag och om man klappar till datorn lite så slutar det.

Alla fläktar kan stanna 😊
https://www.thermalright.com/product/tl-c12-b/ sitter på phantom spirit iaf.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalK:

Tanken är en:
AMD Ryzen 5 8600G Socket AM5 Box.

Det jag undrar är ju om denna kylare kan gå ner lägre eller till och med stanna?

Sidospår, men ska du köra utan dedikerat grafikkort?
Om du tänkt köra med grafikkort är kanske inte 8600G rätt CPU. (för lite cache)
...
Att köra stillastående fläkt i idle är nog inte omöjligt att få till om moderkortet har inställningar för det, men skulle nog rekommendera riktigt lågt varv istället vid låg belastning för att inte riska nått när det gäller temperaturer. (eller att fläkten går på och av hela tiden och är allmänt irriterande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.