Minnespriser på väg upp – SSD-enheter kan bli dyrare till årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

Minnespriser på väg upp – SSD-enheter kan bli dyrare till årsskiftet

Enligt branschtidningen Digitimes kan NAND-minne skjuta i höjden och billiga SSD-enheter kan snart bli ett minne blott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cue vulkanöversvämningjordbävningspandemitornado

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Lagring när det är billigt att köpa är alltid så lockande även om man redan har för mycket redan. Typ 1tb för långt under tusenlappen, även om de ofta känns lite för små för att ödsla bort en M.2 port på för egen del. 2tb och 4tb, speciellt snabba och bra modeller lockar desto mer.

Ser jag en SN850X 4TB till bra pris kommer det bli svårt att motstå.

Skrev under hundralappen men det var förstås under tusenlappen jag menade. Men visst, har nog själv sett vad som verkar vara hyffsade SSD'er för typ 300-400kr, men fortfarande långt över hundralappen förstås. :)
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Wikai:

Queue vulkanöversvämningjordbävningspandemitornado

BREAKING NEWS:

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lagring när det är billigt att köpa är alltid så lockande även om man redan har för mycket redan. Typ 1tb för långt under hundralappen, även om de ofta känns lite för små för att ödsla bort en M.2 port på för egen del. 2tb och 4tb, speciellt snabba och bra modeller lockar desto mer.

Ser jag en SN850X 4TB till bra pris kommer det bli svårt att motstå.

Är de billigaste enheterna något att ha? Är det vettigt att köpa modellerna som kostar "långt under 1000-lappen"?

Nu kanske jag överdriver eller har dålig koll här, men minnen är väl ganska känsliga och då kanske man knappt kan räkna in de allra billigaste eftersom att det inte finns något bra att använda dem till.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Är de billigaste enheterna något att ha? Är det vettigt att köpa modellerna som kostar "långt under 1000-lappen"?

Nu kanske jag överdriver eller har dålig koll här, men minnen är väl ganska känsliga och då kanske man knappt kan räkna in de allra billigaste eftersom att det inte finns något bra att använda dem till.

Jag körde med två stycken Crucial P3 1TB (striped för 2TB volym) tidigare, köptes för 479kr/st på Amazon. Det fungerade ypperligt för mitt användningsområde, vilket i praktiken var att agera Steam-bibliotek och nedladdningsmap.

Ser ingen större vinning i att köra t.ex. WD SN850X (eller motsvarande), om det inte är för kritiska applikationer och jobbsyfte. Visst är det trevligt med en vrålsnabb boot-disk i speldatorn, men rent krasst är det en lyx som oftast kostar mer än det smakar i slutändan – pengar som förmodligen är bättre spenderat på andra uppgraderingar långsiktigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lagring när det är billigt att köpa är alltid så lockande även om man redan har för mycket redan. Typ 1tb för långt under hundralappen, även om de ofta känns lite för små för att ödsla bort en M.2 port på för egen del. 2tb och 4tb, speciellt snabba och bra modeller lockar desto mer.

Ser jag en SN850X 4TB till bra pris kommer det bli svårt att motstå.

What? Nu har jag inte kollat priser på lagring på ett tag men får man verkligen 1Tb för under 100kr?

Edit: utan denna typen av patentlösningar då:

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag körde med två stycken Crucial P3 1TB (striped för 2TB volym) tidigare, köptes för 479kr/st på Amazon. Det fungerade ypperligt för mitt användningsområde, vilket i praktiken var att agera Steam-bibliotek och nedladdningsmap.

Ser ingen större vinning i att köra t.ex. WD SN850X (eller motsvarande), om det inte är för kritiska applikationer och jobbsyfte. Visst är det trevligt med en vrålsnabb boot-disk i speldatorn, men rent krasst är det en lyx som oftast kostar mer än det smakar i slutändan – pengar som förmodligen är bättre spenderat på andra uppgraderingar långsiktigt.

Men skulle du kört Windows installation på dem, eller är det mer till data som det inte gör någon skillnad ifall det inte håller?
Typ alla sparfiler på Steam syncas väl och försvinner installationerna så är det väl ingen big deal att bara tanka hem dem igen.
Nedladdningsmappen ska väl också typ bara innehålla tillfälliga filer, i vanliga fall.
Köper man en disk så vill man förmodligen att den ska hålla och fungera bra i minst 5 år vid dagligt användning i alla fall typ.

Nu är det såklart rekommenderat att man ändå sparar data på 2 ställen minst, så det kanske kvittar totalt om en disk inte håller idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

What? Nu har jag inte kollat priser på lagring på ett tag men får man verkligen 1Tb för under 100kr?

Edit: utan denna typen av patentlösningar då:
https://images-cdn.9gag.com/photo/aPyx4Oq_700b.jpg

Haha, i mitt huvud så stod det 1000Kr
Kändes så självklart så jag till och med missade vad han skrev när jag citerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är de billigaste enheterna något att ha? Är det vettigt att köpa modellerna som kostar "långt under 1000-lappen"?

Nu kanske jag överdriver eller har dålig koll här, men minnen är väl ganska känsliga och då kanske man knappt kan räkna in de allra billigaste eftersom att det inte finns något bra att använda dem till.

Skrivet av Trihxeem:

What? Nu har jag inte kollat priser på lagring på ett tag men får man verkligen 1Tb för under 100kr?

Edit: utan denna typen av patentlösningar då:
https://images-cdn.9gag.com/photo/aPyx4Oq_700b.jpg

Tack för ni såg det båda, korrigerade då det mycket riktigt var långt under tusenlappen som menades. Men har själv sett SSD'er som sett skapliga ut och officiella redan vid typ 300-400 nivån. Men kan också ha varit någon kraftigt begränsad deal på typ någon Komplett-bonanza eller Inets torsdags streams, eller vilken dag det nu var. Ett tag sedan jag lyckades pricka in en senast.

Och specifikt @Fearnox, brukar vara lite försiktigare med pris om det är mer viktig lagring som ska användas. Speciellt för SD-minnen och speciellt USB-minnen. Har ett kraschat 400GB MicroSD jag tänkt göra ett nytt försök med när ork inträffar men också en hög med gamla (och en del lite nyare) USB-minnen som vill formateras efter varje inkoppling.

Skrivet av Fearnox:

Haha, i mitt huvud så stod det 1000Kr
Kändes så självklart så jag till och med missade vad han skrev när jag citerade...

Jag läste själv lika när jag snabbläste innan skickande. Men mycket riktigt, tusenlappen. Annars hade jag verkligen inte kunnat låta bli.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag körde med två stycken Crucial P3 1TB (striped för 2TB volym) tidigare, köptes för 479kr/st på Amazon. Det fungerade ypperligt för mitt användningsområde, vilket i praktiken var att agera Steam-bibliotek och nedladdningsmap.

Ser ingen större vinning i att köra t.ex. WD SN850X (eller motsvarande), om det inte är för kritiska applikationer och jobbsyfte. Visst är det trevligt med en vrålsnabb boot-disk i speldatorn, men rent krasst är det en lyx som oftast kostar mer än det smakar i slutändan – pengar som förmodligen är bättre spenderat på andra uppgraderingar långsiktigt.

Med tanke på hur trögt Direct Storage ändå går är jag nog beredd att hålla med dig. En långsammare, men ändå snabb SSD och lägga pengarna på som du säger, andra uppgraderingar är nog vettigast för de flesta. Visst, finns något enstaka spel med stöd vid det här laget, Diablo 4 kanske den mest framstående antar jag, så är det lite frågan om. Min 2TB SN850 som sitter i primär dator räcker mer än väl, hade för egen del kunnat skippa de ganska små skillnaderna specsmässigt om prisskillnaden var motiverbar. Men för egen del har jag en extremt slapp budget för datorintresset, men där det ändå allokeras mer ju högre prioriterade datorerna är. Inte som att jag köper nya datorer varje år, än mindre uppgraderar. De stationära är lite av generationsbyggen där delar kan ha varit med väldigt länge.

Men inser att alla inte resonerar så. Tuffa tider för många också. Men tänker mig också den dagen de riktigt stora och populära, främst onlinespelen, får Direct Storage stöd så lär vi nog se rejäla prisökningar också. Men i de flesta fall är kapacitet nog ändå på alla möjliga vis att prioritera. Samtidigt är lagringsbehoven inte lika som de en gång brukat vara, runt millenieskiftet och fram till slutet av 00-talet hade jag själv, och många andra vad jag minns, datorerna knökfulla med hårddiskar i olika storlekar där de minsta ofta byttes ut när en ny större.

Sen har jag "obegränsat" 4G som anslutning i väntan på en extremt seg fiberinstallation. Att kunna ha mer spel lokalt installerade och bara behöva hantera uppdateringar för att inte riskera sänkt hastighet eller krångel med ISP. I tider där många spel börjar ta flera hundra gigabyte lagring och patcharna kan vara enorma så drar det snabbt iväg. Lägg till streaming på det. Inte en problematik alla har dock bör förstås påpekas. Saknar mina 500/100 eller vad jag hade senast. Och idag hade jag nog dragit till med 1000/xxx bara för kul skull då det troligen är billigare än vad jag betalar innan. Men den dagen, den sorgen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tack för ni såg det båda, korrigerade då det mycket riktigt var långt under tusenlappen som menades. Men har själv sett SSD'er som sett skapliga ut och officiella redan vid typ 300-400 nivån. Men kan också ha varit någon kraftigt begränsad deal på typ någon Komplett-bonanza eller Inets torsdags streams, eller vilken dag det nu var. Ett tag sedan jag lyckades pricka in en senast.

...

Jag läste själv lika när jag snabbläste innan skickande. Men mycket riktigt, tusenlappen. Annars hade jag verkligen inte kunnat låta bli.

Damn it, jag hoppades verkligen att du hade rätt Har ungefär 16Tb i en NAS som jag kan tänka mig att yxa och ersätta med ssd i den vanliga burken.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om det nu verkligen blir dyrare så var ju den PNY disken ifrån dagens fynd ett bra kap.

Blir o vänta o se vad som går på rea kommande veckan. Kanske mer värt o lägga lite till för att få 2TB eller mer:-)

Men känner att man allmänt klarar sig på rätt så lite lagring pga snabbt internet. Undantaget är väl vissa nyare spel som tar absurda mängder lagring.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Lite synd då jag tittar på en SDD ersättare för HDD i min NAS, 8-12TB, priserna börjar bli intressanta för en 2,5a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Damn it, jag hoppades verkligen att du hade rätt Har ungefär 16Tb i en NAS som jag kan tänka mig att yxa och ersätta med ssd i den vanliga burken.

Haha typ, sneglade lite runt på Amazon i och med hasseb64 inlägg och sneglade lite på den nedan. Om allt är okej med produkten så dubbla Samsung 8TB diskar för lite drygt 7000kr. Men har för dålig koll på just denna modell själv, samt hur priserna ligger. Lite omständigare och ovant sen classic.prisjakt raderades.

Skrivet av hasseb64:

Lite synd då jag tittar på en SDD ersättare för HDD i min NAS, 8-12TB, priserna börjar bli intressanta för en 2,5a

Tog faktiskt en titt på vad som fanns på Amazon, hittade denna som sälja av tredjepartssäljare men som iallafall skickas från Amazons lager enligt sidan. Samsung QVO870 i 8TB med SATA-SSD gränssnitt för i skrivande stund 3570 kronor. Men är själv inte säker på modellen men QVO känns inte som bäst i klassen slitmässigt. Men kanske räcker? Tänkte nämna iallafall, denna fastnade i tankarna nu när jag ändå såg den.

https://www.amazon.se/Samsung-MZ-77Q8T0BW-H%C3%A5rddisk-Lagri...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ser jag en SN850X 4TB till bra pris kommer det bli svårt att motstå.

Samma här. Kommer den ner under 3K-strecket, så slår jag till på tre stycken

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Haha typ, sneglade lite runt på Amazon i och med hasseb64 inlägg och sneglade lite på den nedan. Om allt är okej med produkten så dubbla Samsung 8TB diskar för lite drygt 7000kr. Men har för dålig koll på just denna modell själv, samt hur priserna ligger. Lite omständigare och ovant sen classic.prisjakt raderades.

Tog faktiskt en titt på vad som fanns på Amazon, hittade denna som sälja av tredjepartssäljare men som iallafall skickas från Amazons lager enligt sidan. Samsung QVO870 i 8TB med SATA-SSD gränssnitt för i skrivande stund 3570 kronor. Men är själv inte säker på modellen men QVO känns inte som bäst i klassen slitmässigt. Men kanske räcker? Tänkte nämna iallafall, denna fastnade i tankarna nu när jag ändå såg den.

https://www.amazon.se/Samsung-MZ-77Q8T0BW-H%C3%A5rddisk-Lagri...

Jag tänker också samsung QVO, mest för att det inte kommer att skrivas kopiösa mängder till dessa diskar utan mest läs (och det är inte hela världen om jag blir av med data, mest lite drygt). 2x8Tb skulle sitta bra.
Mitt största bry är att jag måste gräva fram lådan för nätagget och hitta en kabel med 2 sataanslutningar. Har inte letat efter den lådan sedan jag monterade allt - kan vara riktigt lång ner i gömmorna

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag har tidigare ångrat mig och ej köpte på lagring inför prishöjning som både kom och varade i flera år.
Det är bara det att jag inte vill ha småenheter. Funderar på Samsung 870 QVO 8TB för 5000kr.. Hade jag köpt min nya dator så självklart.

Sedan behov av lagringmängd är exakt samma som med behov av pengar, vissa påstår t.ex. att om man har 10 000kr/månaden i lön så kan man köpa precis allt vad man vill, den som påstår något annat endast trollar eller är en hater av något. (i lagringsfallet nya dyra laptops med mindre lagring än vad nördar hade på sin xbox år 2003)
Jag påstår att lagringsbehovet är i princip samma sak som lön, det finns inget direkt tak av hur mycket man kan behöva ha. Även om man skulle få ett par PB SSD i sin laptop så fyller man snabbt upp den med data. Men det är pengar som styr hur mycket man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har tidigare ångrat mig och ej köpte på lagring inför prishöjning som både kom och varade i flera år.
Det är bara det att jag inte vill ha småenheter. Funderar på Samsung 870 QVO 8TB för 5000kr.. Hade jag köpt min nya dator så självklart.

Sedan behov av lagringmängd är exakt samma som med behov av pengar, vissa påstår t.ex. att om man har 10 000kr/månaden i lön så kan man köpa precis allt vad man vill, den som påstår något annat endast trollar eller är en hater av något. (i lagringsfallet nya dyra laptops med mindre lagring än vad nördar hade på sin xbox år 2003)
Jag påstår att lagringsbehovet är i princip samma sak som lön, det finns inget direkt tak av hur mycket man kan behöva ha. Även om man skulle få ett par PB SSD i sin laptop så fyller man snabbt upp den med data. Men det är pengar som styr hur mycket man köper.

Kan eventuellt glädja dig med att Samsung 870 QVO 8Tb just nu finns för 4089krprisjakt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Kan eventuellt glädja dig med att Samsung 870 QVO 8Tb just nu finns för 4089krprisjakt

Tackar. Fast jag vet inte om jag blev gladare, för med din information så blir jag nu mer eller mindre tvingad att beställa en sådan när de är så billiga.

Hade inte min Lenovo P52 inte gått och dött, så hade det blivit en sådan ssd direkt i den. (att bra laptops med dubbla m.2 och en sata plats ska vara så svåra att få tag på nu).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Kan också slå tillbaka och ge Samsung med flera sämre lönsamhet om de höjer priserna och tvingas att sänka igen. Folk blir mindre sugna på att köpa.

Tycker redan att priserna gått upp tyvärr med ett par hundralappar på de flesta 2TB varianter liksom 4TB varianterna.

Permalänk
Medlem

Så det blir antagligen ännu en Black Friday med inköp av SSD. Har tappat räkningen på hur många år i rad som det blivit.

Styrkretsar utan DRAM har kommit upp sig i prestanda så det behöver inte vara något att hänga upp sig på till en persondator. Men för den som känner behovet så finns ju alternativ som t ex Kingston KC3000 2TB med ett vanligtvis konkurrenskraftigt prisläge. Just utrymmet är det inte värt att snåla på ens för att få en annan disk som kanske benchar lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är de billigaste enheterna något att ha? Är det vettigt att köpa modellerna som kostar "långt under 1000-lappen"?

Nu kanske jag överdriver eller har dålig koll här, men minnen är väl ganska känsliga och då kanske man knappt kan räkna in de allra billigaste eftersom att det inte finns något bra att använda dem till.

Det finns 6 stycken företag som producerar NAND och typ hälften så många som producerar styrkretsar för NAND, alla riktiga SSD-enheter på marknaden är någon form av kombination av ovanstående. Bara man inte köper en "Aliexpress-special" så påverkar valet av SSD-typ inte nämnvärt för den som använder sin SSD på ett normalt sätt.

Permalänk
Medlem

Det vi behöver är flera lanes så vi kan ha högvis med NVME i stället för SATA som har gått ut på datum. Skulle gärna kunna maxa mitt grafikkort och samtidigt ha 6 nvme på moderkortet. Alternativet är ju pci kort med fler platser, men om man vill bygga rätt så minimalt vill i alla fall inte jag ha extra kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Så det blir antagligen ännu en Black Friday med inköp av SSD. Har tappat räkningen på hur många år i rad som det blivit.

Styrkretsar utan DRAM har kommit upp sig i prestanda så det behöver inte vara något att hänga upp sig på till en persondator. Men för den som känner behovet så finns ju alternativ som t ex Kingston KC3000 2TB med ett vanligtvis konkurrenskraftigt prisläge. Just utrymmet är det inte värt att snåla på ens för att få en annan disk som kanske benchar lite bättre.

Har blivit samma sak här ett antal år. Ofta är det någon utgående modell som är på rea, men som du säger är utrymmet viktigare än prestandan för vanligt hemmabruk. Ingen mening att ha en blixtsnabb SSD som man knappt får plats med något på.

När det gäller DRAM så är det mindre viktigt på nyare NVMe enheter eftersom de oftast har stöd för HMB (Host Memory Buffer). Det är framförallt SATA-enheter som mår bra av DRAM p.g.a. den långsamma anslutningen och primitivt protokoll.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar. Fast jag vet inte om jag blev gladare, för med din information så blir jag nu mer eller mindre tvingad att beställa en sådan när de är så billiga.

Hade inte min Lenovo P52 inte gått och dött, så hade det blivit en sådan ssd direkt i den. (att bra laptops med dubbla m.2 och en sata plats ska vara så svåra att få tag på nu).

Som både jag och en till användare påpekat, den kostar 3570kr på Amazon vilket bör tas en koll på också, såvida du inte vill betala runt 500kr extra från någon annan butik. Men som sagt, man bör kolla försäljaren lite nogrannare då det inte är Amazon själva som säljer. Men när leverans sker från Amazons lager så brukar det vara ett bra tecken i mitt tycke.

Bara en liten heads up om du missat våra inlägg.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vad för diskar ska man ha koll på nu om man inte jagar hastighet utan snarare hållbarhet på runt terrabyten?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Men skulle du kört Windows installation på dem, eller är det mer till data som det inte gör någon skillnad ifall det inte håller?
Typ alla sparfiler på Steam syncas väl och försvinner installationerna så är det väl ingen big deal att bara tanka hem dem igen.
Nedladdningsmappen ska väl också typ bara innehålla tillfälliga filer, i vanliga fall.
Köper man en disk så vill man förmodligen att den ska hålla och fungera bra i minst 5 år vid dagligt användning i alla fall typ.

Nu är det såklart rekommenderat att man ändå sparar data på 2 ställen minst, så det kanske kvittar totalt om en disk inte håller idag...

För att kort svara på din fråga:
Ja, hade kunnat använda även billigare SSD som boot-enhet.

Det lite längre svaret:
Billigare SSD-enheter likt Crucial P3 är inte dåliga för att hantera data på det viset, åtminstone inte för svensson-bruk. Du har fortfarande skriv- och lästhastigheter norr om 3 000 MB/s, 5 år garanti och 110 TB R/W-garanti på cellerna. Detta är i många hänseenden bättre än vad många high-end 2,5"-diskar kunde lova innan M.2 tog fart, och folk köpte gladligen dessa som boot-enheter.

Summa-summarum är att "budget"-SSD's idag är riktigt bra, även DRAM Cache-lösa enheter har kommit såpass långt att det är svårt att motivera väldigt dyra enheter för konsumentvardagsbruk. En sak som skulle kunna ändra på detta är om Direct Storage får bredare utrullning, men fram till dess tycker jag inte att man ska känna behov av att spendera massa pengar på dyra diskar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >