Nytt grafikkort, duger min PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har själv ett 7900XT TUF. Med datorn i sign, inga problem att driva det.
Även ökat strömförbrukning till kortet för få lite mer prestanda, inga konstigheter.
PSU har inte klagat, och låter inte mer nu när jag hade 9700K och 6700XT.
Psun är ett Corsair RMX 750w

Fruktansvärt nöjd med 7900XT TUF är fan knäpptyst, inget coil whine
Grym uppgradering ifrån 6700XT.

Skrivet av Knotvillage:

Kör en 9700K/3070Ti, massa fläktar och RGB med 650w.

Ni kör dock inte med en white rated psu... Även om evga är ett okej märke så är det mindre kul med en äldre psu men en ny gpu för X antal kronor...
Har man gold kan man definitivt sitta lugnare men white/bronze som passerat garantitiden... Inte lika lugnt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

700w räcker absolut till ett 4070ti, även om du skulle råka ha ett 14900ks cpu eller något som drar 200w. Inga problem där. Sen håller jag med andra om att det inte blir prisvärt

Har du 65w cpu eller 105w räcker det t.o.m för rtx 4090, iaf lägre clockad. Tror du inte du har all världens sata diskar, fläktar, rgb, pcie kort etc. etc. heller

Permalänk
Medlem

Grejen är den att datorn är från grunden ett färdigbygge, PSUn har endast en Pcie kabel som är Daisy chained till två st 6+2 kontakter.

Vart den andra kabeln är som ska sitta i PSUn vet jag inte det går säkert köpa lösa Pcie kablar och trycka dit, det blir bara enklare för min del att köpa en ny PSU vilket jag nu gjort.

Sen kom jag på att Black friday närmar sig ju faktiskt ska hålla i pengarna kanske kommer en 4070ti på bra pris sån under black friday

Permalänk
Medlem

När jag tittar efter ny GPU nu behöver man ta i beaktande hur stort det är i förhållande till övriga komponenter?
På längden har jag ju massor av utrymme i mitt chassi upp till 380 mm står det på Kolinks hemsida om mitt chassi.

Men med min nuvrande 3070 GPU så ligger ju både min CPU kylare och Ram precis ovanför så ett nytt kort kan inte bygga på höjden när man satt den i PCIe slotten.

Men alla GPUer kanske är samma standard storlek i höjdled och "platta" ovanpå och endast bygger neråt samt på längden?

Eller behöver jag på något sätt ta reda på vad mitt moderkort tillåter i storlek av GPU också och inte endast chassit?

Permalänk
Medlem

Väldigt få kort är mycket tjockare på ovansidan , då måste man ha något stort konstigt blackplate, kolla bilder och titta efter på ditt moderkort.
Det är just längden som brukar krångla.
Om det är på mm på ditt 3070 så kan det vara värt att inte köpa en big boy som har extra blackplate.

Permalänk
Medlem

Jag körde ett 3080 med ett corsair 750 HX utan problem. Tror inte det är några problem för dig heller o köra ett 3070 med ett 700w.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag körde ett 3080 med ett corsair 750 HX utan problem. Tror inte det är några problem för dig heller o köra ett 3070 med ett 700w.

Nytt PSU redan beställt för jag har tänkt uppgradera grafikkort

Var osäker nu huruvida ett nytt grafikkort ryms!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Väldigt få kort är mycket tjockare på ovansidan , då måste man ha något stort konstigt blackplate, kolla bilder och titta efter på ditt moderkort.
Det är just längden som brukar krångla.
Om det är på mm på ditt 3070 så kan det vara värt att inte köpa en big boy som har extra blackplate.

Okey tack!

Nej på längden är det inga problem har gott om utrymme där!
Det är på höjden jag börjar fundera om man måste se efter på nått sätt? Vad jag ser så verkar alla bara bry sig om längden och vad chassit tillåter!

Här är en bild på hur det ser ut nu där man ser min cpu kylare precis ovanför grafikkortet, mina nya ram bredvid cpu kylaren ligger också precis ovanför GPUn