Permalänk
Medlem

Oled för arbete

Jag har funderat på att köpa en ny skärm, och då en oled typ Phillips Evania 34"

Jag både jobbar (hela dagar) och spelar med datorn.

Men sen läste jag att text inte är lika tydlig på oled som på IPS (pga pixelstrukturen?),

Läste också att risken för inbränning är större, vilket tillverkare hanterar på olika sätt. Phillips kräver något slags påtvingade viloläge med jämna mellanrum.

Så min fråga är om oled lämpar sig för kontorsbruk? Vore rätt trevligt att kunna spela och se film på en oled, men jag vill inte offra arbetsergonomin.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av verifier:

Jag har funderat på att köpa en ny skärm, och då en oled typ Phillips Evania 34"

Jag både jobbar (hela dagar) och spelar med datorn.

Men sen läste jag att text inte är lika tydlig på oled som på IPS (pga pixelstrukturen?),

Läste också att risken för inbränning är större, vilket tillverkare hanterar på olika sätt. Phillips kräver något slags påtvingade viloläge med jämna mellanrum.

Så min fråga är om oled lämpar sig för kontorsbruk? Vore rätt trevligt att kunna spela och se film på en oled, men jag vill inte offra arbetsergonomin.

Klart du kan köra en OLED som kontorsskärm. Det kräver dock mer av dig som användare och du måste vara medveten om hur tekniken fungerar på många olika plan, inklusive individuella produkters olika variationer. Vad du vinner på detta är att en OLED är de enda skärmarna där du får "allt" i fråga om få exempelvis kvaliteten i spel och film.

Jag har gått igenom alla egensinnigheter som finns med LG 42C2 som kontorsskärm och där finns det en hel del om hur man kan och bör tänka: https://www.sweclockers.com/test/34436

Asus PG42UQ är exakt samma typ av OLED-panel men har andra implikationer i egenskap av en annan produkt: https://www.sweclockers.com/test/36190

En vanlig IPS så mycket enklare. Du bara kör den som du känner för det. Däremot kommer du aldrig riktigt få samma bildkvalitet men du behöver heller inte fördjupa dig.

Permalänk
Medlem

Jag har Evnia-skärmen du nämner och kan säga att man märker att texten har de rosa och gröna "gloriorna" i kanterna, det går dock att avhjälpa en hel del med MacType. Sedan vill jag förtydliga att påtvingade viloläget inte är så farligt som vissa påstår, särskilt inte efter Philips via firmware-uppdatering flyttade rutan som påminner om detta längst bort till höger. Den är sällan i vägen. Och själva viloläget står det kan ta flera minuter men min erfarenhet är att den bara varar i kanske högst 2 min. Det körs automatiskt när jag stänger av skärmen på kvällen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör LG 42C2 som skärm både för privat bruk och även när jag jobbar hemifrån (utvecklare). Har inga som helst problem med texter - trots att jag endast sitter 60cm från skärmen.

(LGTV Companion är mer eller mindre ett måste om du kör LG-TV som datorskärm dock )

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag kör LG 42C2 som skärm både för privat bruk och även när jag jobbar hemifrån (utvecklare). Har inga som helst problem med texter - trots att jag endast sitter 60cm från skärmen.

(LGTV Companion är mer eller mindre ett måste om du kör LG-TV som datorskärm dock )

C2:an är väl WOLED, det är bara (mig veterligen) QD-OLED som har problem med suddig text.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör också LG 42C2 och ser inga problem alls med texten. Minst lika bra som min gamla Asus PG279Q. Inte heller haft några problem med inbränningar. Spelar mycket Heroes of Might and Magic 3 som har en hel del statiska element men det går bra ändå. Underbar skärm för dom ~8k jag betalade för den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

C2:an är väl WOLED, det är bara (mig veterligen) QD-OLED som har problem med suddig text.

Det förklarar ju saken i så fall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wizbro:

C2:an är väl WOLED, det är bara (mig veterligen) QD-OLED som har problem med suddig text.

Båda har det men på olika sätt.

QD-OLED har en en triangelformad subpixelstruktur som är, tja, unik för sin sort. Den är rätt svår att komma runt.

WOLED är en fjärde vit subpixel och är inte rektangulära utan formen varierar på varje pixel och det är RWBG-ordning

MacOS och Windows Cleartype har inte algoritmer för detta och det är inte helt enkelt att lösa ifall man lägger märke till det. Här är dock fördelen med 4K att man delvis kan dölja pixelstrukturen genom att skala gränssnittet.

Från rtings:

WOLED RWBG

QD-OLED på 3440x1440-monitor

IPS 4K 32-tum med vanliga RGB-struktur

Permalänk
Medlem

Så vem kör med en QD-OLED skärm och tycker att det funkar OK för kontorsbruk?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Philips Evnia 34" och jag stör mig inte alls på texten. Ärligt talat ser jag ingen större skillnad jämfört med den LG 34'' UltraGear 34GN850 som jag hade innan. Har ställt in ClearType och aktiverat Windows HD Color.

Däremot så tycker jag att skärmen är för ljusstark, skulle vilja sänka brightness, men hittar ingen sådan inställning i OSD. Någon som har samma skärm som kan guida mig?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Skrivet av verifier:

Jag köpte en Philips Evnia 34" och jag stör mig inte alls på texten. Ärligt talat ser jag ingen större skillnad jämfört med den LG 34'' UltraGear 34GN850 som jag hade innan. Har ställt in ClearType och aktiverat Windows HD Color.

Däremot så tycker jag att skärmen är för ljusstark, skulle vilja sänka brightness, men hittar ingen sådan inställning i OSD. Någon som har samma skärm som kan guida mig?

Står i dagsläget och velar mellan precis de 2 skärmarna. Kommer ju rent tidsmässigt mest använda skärmen till kontorsarbete då jag ska arbeta hemifrån 4 dagar i veckan. Men kanske borde gå på en Philips Evnia trots allt. Har du några andra synpunkter gällande den nu när det gått lite tid? Löste det sig med brightness problemet?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppson_8:

Står i dagsläget och velar mellan precis de 2 skärmarna. Kommer ju rent tidsmässigt mest använda skärmen till kontorsarbete då jag ska arbeta hemifrån 4 dagar i veckan. Men kanske borde gå på en Philips Evnia trots allt. Har du några andra synpunkter gällande den nu när det gått lite tid? Löste det sig med brightness problemet?

Mvh

Jag kontaktade supporten. Det finns ingen inbyggd brightness-justering som på traditionella skärmar. Däremot fanns det ett läge "HDR True black" som sänker ljusstyrkan. Det i kombination med dark-mode gör skärmen kanon att arbeta på.

Koncentrerar man sig på pixlarna så kan man se lite offset (dvs ljusa pixlar på bokstäverna) på dem pga pixel-strukturen, men det är inget som jag tänker på över huvud taget annars (tror att även här så spelar dark mode in = mindre effekt).

Summa summarum är jag jättenöjd med skärmen (förutom att jag skulle vilja sänka brightness ännu mer när man kör med ljus bakgrund). För precis som du så jobbar jag mycket framför skärmen.

För spel och film så är skärmen superb. Vackra färger och fantastisk svärta.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)